Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til PA mottas med takk!


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

hallais!

Vi er ett rockeband på 5 stk, to gitarer, en bass, trommis og vokalist.

Vi øver i en kjeller i ett 20-30kvm rom med betong vegger.

Gitarforsterkere:

Marshall 1986 plexi 50w, 412 100w kabinett

Mesa Rectoverb 50w, 412 mesa kab 240w kab

Orange Tiny Terror Bass topp

hardtslående trommis

Trenger råd om hva slags PA vi bør kjøpe, hvor kraftige høyttalere vi trenger, mixer, forsterker.

PA anlegget må kunne matche instrumentene på full peising, heller for mye trøkk enn for lite.

Hva anbefaler dere?

Vi vil heller kunne ha muligheten til å peise på og heller skru ned enn å ikke ha sjansen til å spille høyere..

Trenger maks 3 vokal innganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

takk for svar:)

Har hørt mye dritt om Behringer og skepsis alarmen gikk med en gang men hvem vet:)

Tar gjerne i mot flere råd så jeg har litt å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kjører dette på full peis i et 20-30kvm rom med betongvegger, så sliter dere med å finne noe som holder følge. Dere vil også slite med egen hørsel etter en stund.

Marshall 1986 plexi 50w, 412 100w kabinett

Mesa Rectoverb 50w, 412 mesa kab 240w kab

Orange Tiny Terror Bass topp

hardtslående trommis

Men for å være saklig: Behringer er helt greit helt til det ikke er det lenger. Jeg har en liten minimikser fra Behringer som fungerer strålende fortsatt, tross at den slenges med i bagger med litt stativer og kabler stadig vekk (vi bruker den til vokal), mens andre får feil på Behringer ved forsiktig bruk. Behringer er etter min erfaring dårlig på gitarpedaler og slikt, men slett ikke så ille på miksere. Når det er sagt finnes det helt sikkert mer robuste greier.

Dere sier ikke noe om hva dere skal bruke PA til. Dersom vi snakker ren vokal-PA, så er vel det greieste en mikser med litt enkle effekter (romklang og slikt) og aktive høyttalere. Når det er snakk om trøkk, så har jo ikke mikseren noe med det å gjøre. Der er det de aktive høyttalerne som gjelder.

Mine viktigste spørsmål er:

Hva skal dere kjøre gjennom mikseren?

Hvor store lokaler skal PA-anlegget brukes i?

Hvor gal skal lydmannen bli over at dere kjører gitarforsterkere og bassamper på full pupp, slik at det er umulig å få til et balansert lydbilde?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarge, står vel i første post at dette skal brukes i øvinglokalet. Var i hvertfall slik jeg forsto det.

Behringer er noe jeg åsså grøsser på ryggen av.

Ett par Mackie sm450 + en eller to swa1501 gjør jobben. JBL EON ligger vel i samme gate. Kjør på med en 12-16 spors Yamaha eller Soundcraftmixer, da burde dere ha det dere trenger for en overkommelig sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

takk for svar:) er kun vokal som skal gjennom PA, skal primært brukes kun i øvingslokalet som er ca 20-30 kvm.

Vi kjører ikke maks pupp hele veien da, det var satt litt på spissen:) men spiller høyt og PA må holde følge og helst mer enn å bare holde følge.

Kjipt å kjøpe noe som ikke er høyt nok. vi vil heller ha muligheten til å skru ned volum på vokalen enn å ende opp med noe som såvidt holder følge når man spiller normalt høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte Mackie SRM 450 og JBL Eon og Behringer skulle nok gjøre jobben greit. Hvis det er bare til vokal, så trenger dere jo heller ikke subber. Kan også skrive under på at Yamaha har gode miksere som ikke koster all verden, og kjøper man en 12-16 kanals, trenger man heller ikke bytte ut med det første hvis det skulle komme andre behov senere. Fordelen med et slikt oppsett, er også at det er null problem å legge til aktive subber og flere aktive topper hvis man etterhvert vil bruke dette som full PA senere. Og kommer man dit at man oppgraderer PA enda mer, kan man fortsatt bruke disse toppene som monitorer f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kan skrive under på at den nevnte 8-kanals Soundcraft (EFX8) mixeren er bra. Min har vært med rundt omkring på div jobber i noen år i ei vanlig veske gjerne sammen med kabler. Ingen problemer :)

Den har innebygd Lexicon klang modul som kan mengde-justeres individuelt pr kanal. Uvurderlig for vokal !

Bandet har en noe større Soundcraft modell (uten Lexicon). Den står toppmontert på et tralle-rack og har virkelig fått juling. Ingen problemer der heller :)

Enig med Sarge i at Mackie høyttalere er ødsling med penger. Du kan jo t.o.m få JBL EON billigere, og noe som tåler mer juling enn dem finnes knapt.

Siden du primært skal ha de stående i øvingslokalet, finnes det en god del billigere alternativ, f.eks både HK Audio og Wharfedale. Synes Wharfedale er mye 'bang for the buck' :)

Lykke til,

______

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med alle dem som rakker ned på Behringer har first-hand experience eller? ;) Eller er det fordi dere har lest det på internett at dere nå kan med hånden på hjertet be folk styre bort fra det?

Jeg har, uten å virke arrogant, ganske mye erfaring mtp PA-anlegg og live utstyr til øving og konserter og har hittil i perioden ikke NOEN negative erfaringer med Behringer... Har prøvd en del stæsj, og prøvd mye annet også, som er liksom "the real deal" versjonen og kan med hånden på hjertet anbefale flere av produktene til Behringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det innlegget, så slapp jeg å skrive det.

Behringer har ikke blitt en av verdens største produsenter av musikkrelatert utstyr ved konsekvent å selge skit i 24 år. Riktignok hevder en del at musikere ikke er av de lureste her i verden, men så dumme er vi ikke.

Men det er klart, som noen andre på forumet også har vært inne på, en del vet hvor bra ting låter, bare ved å se på prislappen.

Minner om mine to tester, der forummedlemmer ikke klarte å avgjøre hva som var Shure/Berhinger og Boss/Behringer. Prisen var vel det eneste som ikke lignet hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært fornøyd med de Behringer mixerene jeg har vært bort i.

Mener bare at det kan være verdt pengene å investere i utstyr som koster litt mer enn det aller billigste.

Vet følelsen av å ha kjøpt utstyr som låter greit nok en veldig kort stund, så stiller man større krav og selger unna med tap for å kjøpe noe bedre.

Og sist men ikke minst, det er mye å spare på å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært fornøyd med de Behringer mixerene jeg har vært bort i.

Mener bare at det kan være verdt pengene å investere i utstyr som koster litt mer enn det aller billigste.

Vet følelsen av å ha kjøpt utstyr som låter greit nok en veldig kort stund, så stiller man større krav og selger unna med tap for å kjøpe noe bedre.

Og sist men ikke minst, det er mye å spare på å kjøpe brukt.

Vel. Kan du skru a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.