Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar for 562,- kroner :-)


Morten Øen

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake stilte sønnen min på 12 følgende spørsmål: Pappa, hvor billig kan man egentlig lage en gitar?

Vi har i lengre tid planlagt å bygge hver vår gitar, men jeg har vel kviet meg for å dra i gang et så omfattende prosjekt. Fra før av har jeg en Telecaster, og sønnen min en Gibson SG. Planen var å lage et par gitarer som vi ikke var så redde for å ødelegge på vei til og fra steder. Men da T. stilte meg det spørsmålet, så ble det mer en utfordring, og vi satte oss ned foran Mac'en og suste ut på eBay. Etter å ha laget en handleliste, plukket vi deler, for det meste fra Kina. Og svaret skulle vise seg å være 562,- kroner.

Det som satte prosjektet i gang til å begynne med, var at vi felte en diger osp i hagen, og fikk laget noen bjelker av den, som har ligget til tørk i et par år. Gitarkroppen var derfor gratis. Det dyreste var halsen, men vi fikk tak i en til $40 med gratis frakt(!). I ettertid tror jeg den var så billig fordi den var for lang, så brettet måtte også modifiseres. Hadde vi ikke valgt sort mekanikk, tror jeg vi kunne spart en tier til, men vi hadde jo lyst til å få den til å se litt pen ut også. Vi valgte kun deler der selger tilbød gratis frakt, og vi passet på å holde oss under 200,- på hver bestilling. Fordi jeg har en Tele. fra før så ville jeg ha humbucker'e. Et ferdig koblet brett med elektronikk og mic'er kostet $20 :) Alle delene dukket opp i løpet av en måneds tid (og drev postbudet til vannvidd, for hun måtte kjøre opp til huset hver gang det kom en pakke. For å si det sånn så fikk vi posten levert på døren i 2-3 uker)

Selve byggingen var det enkleste, og tok ca 18 arbeidstimer, fordelt på 3 dager. Det eneste jeg ikke gjorde selv, var å rette/ høvle bjelkene for liming. Det tok en lokal snekker seg av gratis. Det er superviktig å få dette gjort av en profesjonell. Å ha tilgang på en skikkelig båndsag og overfres er også et must.

Når man skal lage gitar selv er det artig å lage noe som ser annerledes ut, så brettet er modifisert, jeg laget knotter av samme tre som kroppen, og jeg flyttet den ene pot'en. Reimen ble laget av et gammelt belte. Jeg byttet også nøtta på halsen. Jeg måtte krone båndene på nytt, og polere gripebrettet, men halsen var rett, sterk og bra laget, om enn noe røff. Vel verdt pengene. Så hvordan høres en gitar til drøye femhundrelappen ut? For det første må jeg si at den er utrolig lettspilt, strengen ligger 2.5 mm over 12. bånd, og geometrien er super. Sustain varer evig. Skrudde på full guffe med vreng, og dro til 3. streng. Fremdeles klang etter 1 minutt. Herlig! Pot'ene suger (mye støy når jeg vrir på dem), men mic'ene er overraskende bra. De er merket "esquire". Jeg kommer sikkert til å kjøpe ny elektronikk, nå som jeg vet at instrumentet fungerer på det mekaniske/ musikalske.

Sønnen min har foreløpig gitt opp. Han brukte heller pengene sine på en Höfner halv-akkustisk fra '66 han fant på loppemarked her i bygda. Han ga 400 kroner for den, og så har vi pusset den, fikset elektronikken og gjort en skikkelig setup. Det kan vel kalles et kupp.

Jeg legger ved et bilde av "praktverket". Jeg får ikke bestemt meg for om den er kul er bare skikkelig rar.

post-12881-0-35695600-1354044590_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Det er ikke til å komme bort fra at gitaren er sinnsykt rar, men den er så utrolig særegen at den er vanvittig kul også. Imponerende å få til en spillemessig god gitar for under 600kr, selv om man bygger selv av kinadeler og lager kroppen av hjemmefelt tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en førstepost. Artig gitar, minner meg om noe Ovation lagde en gang i tiden. Husker jeg hadde skikkelig lyst på en, men det gjelder i og for seg det meste med strenger på.

Disse kinasidene som selger deler til under 200 kroner, er det mulig å få en link eller to? Det hadde vært stas.

Og du, hils til Jimmy og Fredrik, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner det, så var det Ovation jeg hadde i tankene, men de gitarene er umulige å ha på kneet. Jeg ville ha en sofa-gitar ... Det er ikke et spesifikt sted vi handlet fra. Vi dro ut på eBay og søkte etter deler, og plukket den billigste av hver, der det var gratis frakt. Alt i alt var det 20 forskjellige bestillinger fra ca 15 forskjellige forhandlere. En skrue her, og en skrue der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt.

Måten du har skaffet deler på minner mye om min første DIY-gitar. Det er uansett moro og lærerikt å gjøre det på den måten, og risikoen er liten. (Selv hadde jeg ikke selvhugget tre og brukte en heltre benkeplate fra Ikea. Sikkert dårligere og dyrere, men gitaren fungerer, den.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.