Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Humbucker til Telecaster


Anbefalte innlegg

Fikk tilbakemelding fra gitardoktoren om at bridgehumbuckeren på Telen min (http://forum.gitarno...ary-telecaster/) ikke er helt som den skal være. Er sannsynligvis en kortslutning eller et brudd et eller annet sted, men han finner ikke ut hvor feilen ligger. Så langt har han fått den til å fungere som en vanlige humbucker, men coil-spliten fungerer ikke. Heller enn å bruke timesvis på å finne feilen, mente han at det ville være bedre å bytte ut hele pickupen. Det jeg skriver videre her har jeg ikke mye peiling på så vennligst se rare påstander gjennom fingrene: Så vidt jeg har forstått er det en Alnico-humbucker med tre ledere (conductors) som sitter i gitaren og dette har visst litt å si for hva man kan sette inn av nye mikrofoner. I følge doktoren er det vanlig med to eller fire ledere på en humbucker, så han mente at det var vanskelig å finne en erstatning med tre. Jeg lurer derfor på:

1. Er det noen som tilfeldigvis har en bridgepickup fra en gammel japan strat eller tele (Contemporary series) liggende å slenge og som man kan kvitte seg med til en hyggelig pris?

2. Hvis nei, er det noen som har et billig og bra alternativ til salgs

3. Hvis svaret fremdeles er nei, er det noen som har noen anbefalinger til pickup som det er mulig å få tak i?

4. Fremdeles, nei, er det noen andre kommentarer, innspill, oppklaringer ol. som jeg kan ha nytte av?

Jeg er håpløs på elektronikk, så jeg setter pris på all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på han gitardoktoren din, for å være helt ærlig.

Enten så har du misforstått, eller så bør han kanskje endre tittel.

Eller så er det noe jeg har misforstått. Det er alltid en mulighet, har jeg oppdaget.

Hvis pickupen har fire ledere, er det jo bare å koble sammen to av de, så har man tre.. Eneste forskjellen er jo HVOR man da har koblet sammen det som blir kretsen. Pickuper med tre ledere har to ender koblet til den samme loddesaken inne i pickupen.

Samtlige humbucker i hele verden har to spoler, begge med to ender. Det blir fire ender å koble en ledning til hvis man ønsker.

(Det at det finnes humbuckere med mer enn to spoler, hopper vi over i denne sammenhengen.. )

Jeg har nok ikke noe slikt liggende, men kan ikke med min beste vilje skjønne at det er et problem å bruke en humbucker med fire ledere. Som sagt, de som har tre, har de to "jordendene" koblet sammen inne i pickupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GFS Vintage ´59! Har et par slike i min SG. Det er utrolig stramme og fine i frekvensområdet osv.

De er ikke veldig hi-gain, da jeg ikke liker det. Den koster bare et par tre hundrelapper, så du har råd til å prøve de ut.

Det er SG, med disse pickupene jeg tar tak i når jeg skal leke, selv om det står stratter, teler, LP osv. ved siden av.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på han gitardoktoren din, for å være helt ærlig.

Enten så har du misforstått, eller så bør han kanskje endre tittel.

Eller så er det noe jeg har misforstått. Det er alltid en mulighet, har jeg oppdaget.

Hvis pickupen har fire ledere, er det jo bare å koble sammen to av de, så har man tre.. Eneste forskjellen er jo HVOR man da har koblet sammen det som blir kretsen. Pickuper med tre ledere har to ender koblet til den samme loddesaken inne i pickupen.

Samtlige humbucker i hele verden har to spoler, begge med to ender. Det blir fire ender å koble en ledning til hvis man ønsker.

(Det at det finnes humbuckere med mer enn to spoler, hopper vi over i denne sammenhengen.. )

Jeg har nok ikke noe slikt liggende, men kan ikke med min beste vilje skjønne at det er et problem å bruke en humbucker med fire ledere. Som sagt, de som har tre, har de to "jordendene" koblet sammen inne i pickupen.

Det var en grei redegjøring Castor. Selv jeg skjønte den.

Men til E5051, så tenker jeg at dersom du får trøbbel med å finne noe som passer, kanskje ikke har spec på den som er i orden osv, så er det vel overkommelig å bare kjøpe et brukt matchet sett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!

Er en reell fare for at det er jeg som har misforstått noe. Gitardoktoren virker særdeles pålitelig og har mange års erfaring og kjente folk på klientlisten: http://avhguitarrepair.com/ Nå foregår all kommunikasjon på engelsk, og selv om jeg er ganske stødig i akkurat det språket faller jeg riktignok litt av når det blir snakk om elektronikk og serie og parallellkoblinger. Hadde sikkert ikke forstått noe på norsk heller.

Castor: Pickupen har tre ledere og det var visst dette som var litt av problemet. Tror ikke han hadde så mye erfaring med akkurat dette i forbindelse med coil-split og han fant ikke diagrammer som kunne brukes. Han hadde en lengre utbrodering av hvordan coilspliten var satt opp på denne gitaren og det var visst ikke en skikkelig split, men et eller annet jeg ikke helt forsto.

Er det kanskje noen her på forumet som holder til i Oslo-området som er villig til å ta en kikk på gitaren?

GFS Vintage ´59 ser ikke så dumme ut. Det er vel ikke noe problem å bruke de uten coverne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!

Er en reell fare for at det er jeg som har misforstått noe. Gitardoktoren virker særdeles pålitelig og har mange års erfaring og kjente folk på klientlisten: http://avhguitarrepair.com/ Nå foregår all kommunikasjon på engelsk, og selv om jeg er ganske stødig i akkurat det språket faller jeg riktignok litt av når det blir snakk om elektronikk og serie og parallellkoblinger. Hadde sikkert ikke forstått noe på norsk heller.

Castor: Pickupen har tre ledere og det var visst dette som var litt av problemet. Tror ikke han hadde så mye erfaring med akkurat dette i forbindelse med coil-split og han fant ikke diagrammer som kunne brukes. Han hadde en lengre utbrodering av hvordan coilspliten var satt opp på denne gitaren og det var visst ikke en skikkelig split, men et eller annet jeg ikke helt forsto.

Er det kanskje noen her på forumet som holder til i Oslo-området som er villig til å ta en kikk på gitaren?

GFS Vintage ´59 ser ikke så dumme ut. Det er vel ikke noe problem å bruke de uten coverne?

Du får dem etter det jeg kan se uten cover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Allen er en virkelig trivelig kar og jeg har ingen grunn til å betvile kompetansen hans. Tror han kommer til å få det travelt etterhvert som han får promotert seg.

Finner nok en løsning på problemet. Får se hva Germaniumkid og jeg kommer frem til :) Er litt lysten på å prøve med originalpickupene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.