Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sende gitar med gigbag i posten?


Ruck Fussia

Anbefalte innlegg

Jeg har en som er interessert i gitaren min, men jeg har ikke kasse til den. Er det forsvarlig å sende gitaren i gigbag, men godt pakket inn i en eske? Det er mange produsenter som sender ut gitarer i slike pyramide-esker, er det noen som vet hvor man får tak i slike eller som har erfaring med å sende gitarer i posten uten kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en musikkforretning i nærheten, deler de gjerne ut gitaresker. Skal du sende i gigbag, er det noen triks du kan bruke.

Skaff deg to trelister, og en god bit bobleplast.

Pakk gitaren inn i et lag bobleplast. Legg en trelist langs halsen og godt ned på kroppen på hver side, la den stikke ut så langt som gigbagen tillater.Surr rundt bobleplast og gaffatape i så store mengder som gigbagen tillater. Husk å lage en "pute" på toppen av halsen, særlig hvis det er snakk om en gitar med tilbakelent hode, ala Gibson LP. Gitarer tåler skremmende lite hvis de får en "kakk" på toppen av hodet.

Det at det er veldig viktig å slakke strengene er det dissens om. Noen sier det er veldig viktig, andre sier det er overtro.

Slår rundt gaffa flere steder på gigbagen i tilfelle glidelåsen skulle svikte.

Jeg kan jo ikke garantere deg at det går bra, men du ligger veldig bra an i forhold til bare å stappe gitaren i gigbagen og dra igjen glidelåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått en LP type gitar i gigbag, men godt polstret med både bobleplast og fandens oldemor i pappeske. Sendte samme gitar på samme måte senere, og det gikk bra begge gangene. Men det er et nylig eksempel her på forumet hvor en Epi LP har fått knekt halsen etter forsendelse i gigbag og for dårlig polstring, så spesielt på gitarer med vinkel på hodet, er det uhyre viktig med masse polstring og støtte. Pass også på at du merker kassen med forsiktig/fragile.

Det med å slakke strenger eller ikke, er jeg usikker på. Hvis gitaren får støt på oversida av hodet, vil kanskje strengespennet bidra til å støtte hodet, mens det motsatte kanskje vil være tilfelle ved støt på undersiden, da strengespennet vil gjøre at hodet/halsen kanskje knekker lettere. Jeg vet ikke.

Det skal også sies at Fender type halser med rett vinkel på hodet tåler mye mer, og jeg kan faktisk ikke huske å ha sett en slik type hals knekke på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sendte en sg for tid tilbake uten kasse eller bag, men godt innpakket. var aldri i tvil om at det skulle gå bra (noe det også gjorde). å sende gitar handler om en ting, å pakke godt/ riktig. tenk logisk, pass på at den ikke blir liggende i spenn eller hviler med hodet mot bunnen av esken osv. støtt skjøre punkter, og gjør som beskrevet tidligere i tråden.

en melodymaker jeg kjøpte for noen år siden lå løst, og "slang" i en kassegitarpappeske når den ankom. elendig pakket inn, men hadde overlevd turen fra usa, dette på tross av 17graders neck pitch. det vil helst gå godt, men lønner seg være føre var.

gtrcn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har sendt gitarer både i kasse og i bag nylig. For hardcase gjorde jeg faktisk ikke annet enn å polstre gitaren inne i kassa og pakket den inn i plast (i tilfelle vann/fuktighet).

For bag fikk jeg en passende pappeske fra en musikkforretning, og jeg ganske enkelt polstret med bobleplast rundt baggen (og litt inni der det passet seg). Det gikk helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bolt on hals er det veldig kurant å skru av halsen, og putte alt godt polstret i en liten pappeske.

Tja, si ikke det. Fikk en gitar tilsendt slik engang og når den kom frem hadde det blitt en del press på halsen under transport så den var helt ubrukelig!

Båndene sto opp og halsen var stått i spenn såpass lenge at den var så buet at den ikke gikk å redde. Og selvfølgelig kunne ikke posten for det.

Funker sikkert 9 av 10 ganger, men jeg ville aldri gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du pakker inn en gitar, og det er plass i kassen, så lag også en "hatt" på headstock. Uansett type gitar, så liker ikke gitarer å lande med hodet "ned" i bakken.

Ser man på pappkasser til gitarer, serman gjerne at det er en ganske fet isoporkloss akkurat der. Det er ikke uten grunn.

Har man kasse med form, kan man legge bobleplast i mellom kassen og hornene/ i cutaways for å unngå dette. Ellers vil noen lag med bobleplast rundt hodet kanskje redde saken. Jeg fikk tilsendt en Ibanez i en kasse beregnet på en annen gitar, og posten hadde altså klart å kaste den så langt at spissen på Ibanezhodet hadde kommet borti veggen på kassen, og dett var dett.

Masse styr og strul, måtte sende den inn, posten godtok ikke håndskrevet kvittering, men ville se kontoutskrift og i det hele tatt. Masse styr som jeg ikke fikk betalt for. Den ligger her enda, har ikke surret meg til å få fikset det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si ikke det. Fikk en gitar tilsendt slik engang og når den kom frem hadde det blitt en del press på halsen under transport så den var helt ubrukelig!

Båndene sto opp og halsen var stått i spenn såpass lenge at den var så buet at den ikke gikk å redde. Og selvfølgelig kunne ikke posten for det.

Funker sikkert 9 av 10 ganger, men jeg ville aldri gjort det!

Man må pakke slik at halsen ligger uten press. Menman kan være uheldig slik du sier,men da tror jeg kanskje at pakkingen ikke har vært 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må pakke slik at halsen ligger uten press. Menman kan være uheldig slik du sier,men da tror jeg kanskje at pakkingen ikke har vært 100%

Sant nok! Pass på god plass! Her var det ikke det! Selvom selger mente dette var bankers! I mitt tilfelle var alt skviset ned for å få plass til alt for å få minst mulig sendeutgifter. Altså halsen lå over kroppen... Lose- lose. Som man sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva type gitar er det snakk om ?

Gibson Les Paul og SG har SVAKE halser oppe ved "knekken" .

Det går sannsynligvis greit hvis den er pakket BRA , men en vil helst være 100% sikker i sånne tilfeller .

Jeg jobber og pakker over 100 pakker i året som sendes med posten ( ikke gitarer) .

Posten kan være veldig hardhendte med pakker .

De bør tåle å bli sluppet fra 1 meter høyde rett ned på et betong gulv ( jeg har opplevd at postansatte har gjort dette når jeg har hentet pakker)

Tåler de ikke det så pakker jeg bedre .

Vanlige pakker går på samlebånd og slenges inn i store containere , så pakk med dette i beregningen .

Om du skriver "forsiktig" utenpå pakken hjelper ikke et dugg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.