Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte av tone-knott på en Ltd Ec-1000 deluxe?


EvenVj

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske ny her på forumet, og jeg lurte på om noen av dere har erfaring med bytte av knotter på en ltd ec-1000. Jeg sliter nemlig med å få selve knotten av. Jeg har skrudd ut den lille, hule skruen på siden av knotten, men klarer ikke å få metallbiten på utsiden av. Noen som vil gi noen råd?

Takk!

-Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har skrudd låseskruen helt ut så skal den være klar til å dras av.

prøv forsiktig med litt mer krefter og lirking.

kan hende at dimmen på selve knotten og pot-stammen er litt strammere enn det man er vant til. så sant den ikke er kjøpt brukt og de er limt/uorginale eller noe annet tøvete tant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke denne spesifikke gitaren, men dersom pot'en (mot formodning) også har en push-push bryter funksjon, så bør bryteren være i "ut" posisjon når du jekker på knotten - dette minsker risikoen for å ødelegge bryteren...

Sannsynligvis har du kun en vanlig pot, og da kan du se bort fra ovenstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt gitarsnekkertriks er jo å løsne skruen, siden den er der, og det har du jo gjort. Så gjelder det å få dratt knotten "rett opp". Det er ikke like lett, men et gammelt kjøkkenhåndkle, lommetørkle, eller noe annet tynt stoff klarer du vel å få lurt under, hele veien rundt?

Får du til det, så gjør det, og forsøk å fordele flikene fra tøyet slik at du får et jevnt drag oppover. Så er det bare å ta i.

Dette er ikke noen garantert vei til lykken, stort sett fikser dette knepet de aller fleste knotter, men jeg har vært borti tilfeller der ting har gått til helvete, for eksempel den gangen jeg skulle fikse en gitar for et annet forummedlem, knottene skulle av, og vedkommende hadde glemt å fortelle at knottene var festet med lock-tite.. Jeg var livredd, da det var en R6, og rå makt ikke nyttet. Lang historie kort, jeg røsket hele stammen fra potmeteret tvers gjennom gitaren. Heldigvis var den uskadd etterpå, men potmeteret var ikke mye å ha.

Må du bruke usmaklig mye makt, er det kanskje like greit å ofre knotten og heller dele den i to med en Dremel eller noe. Man ønsker ikke å skade en flott flametop eller et plekterbrett det er vanskelig å erstatte. Knotter og potmetre er som regel greit å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvis du har skrudd låseskruen lenger ut enn nødvendig, det vil si helt ut, løs, sitter ikke lengre fast i knotten, så er det ikke mye mer enn Dremel å forsøke. Du kan tappe forsiktig på knotten med skaftet av en skrutrekker fra flere vinkler og forsøke en gang til. Du kan bruke ganske mye makt på den før den går i stykker. Ta skikkelig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvis du har skrudd låseskruen lenger ut enn nødvendig, det vil si helt ut, løs, sitter ikke lengre fast i knotten, så er det ikke mye mer enn Dremel å forsøke. Du kan tappe forsiktig på knotten med skaftet av en skrutrekker fra flere vinkler og forsøke en gang til. Du kan bruke ganske mye makt på den før den går i stykker. Ta skikkelig i.

Tror også å kakke med en hammer for å løsne den kan være en ide. Er metall-knott, festet i metall pot-stamme, og det kan irre fast over tid med klamme deilige hender som betjener knotten hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.