Web Analytics
Jump to content

Warmoth prosjekt!

Recommended Posts

Da var ventetida endelig over!! Pakker fra Warmoth kom på døra i dag som ga en bra start på helga :)

Kroppen er mahogany med en topp i flammelønn, halsen er mahogany med rosewood gripebrett. Kroppen er i tillegg chambered og veier mindre enn ei fjær, spent på lyden! Den er frest ut for 2 x humbucker og flyd rose. Må drille ut noen flere kontrollhull da jeg i ettertid har bestemt meg for å installere en floyd rose med piezosadler...muligens også en midi preamp, men det blir senere da ting begynner å bli dyrt allerede :P

Toppen skal få en gjennomsiktig green burst finish, resten av gitaren skal kun ha en clear finish :)

Følg tråden og se hvor dette ender!! :)

post-1945-0-69815200-1353684444_thumb.jp

post-1945-0-01871000-1353684462_thumb.jp

post-1945-0-62011500-1353684475_thumb.jp

post-1945-0-42411000-1353684500_thumb.jp

post-1945-0-75264100-1353684512_thumb.jp

post-1945-0-05808800-1353684526_thumb.jp

post-1945-0-08844500-1353684543_thumb.jp

Edited by Scythes

Ok!

Her er den første oppdateringen fra hva jeg har gjort i dag! Det jeg gjorde i dag er følgende:

- Målte opp og boret hull for stemmeskruer og prøvemonterte de.

- Boret hull for trussrod dekselet og prøvemonterte det.

- Boret fire hull på baksiden av kroppen ... her vil jeg montere hylser for skruene til humbuckerne. Jeg liker og montere de bakfra og syns det ser litt kult ut :P. En av hylsene er tørrmontert (øvre venstre), men vil bli permanent montert senere. Må gjøre litt finjustering på hullene slik at hylsene hviler perfekt jevnt med kroppen.

- Det siste jeg gjorde var å bore hull for montering av jackplata.

I morgen ... vel, dere får vente og se!! :)

post-1945-0-08536500-1353711912_thumb.jp

post-1945-0-91045500-1353711922_thumb.jp

Ok!

Her er den første oppdateringen fra hva jeg har gjort i dag! Det jeg gjorde i dag er følgende:

- Målte opp og boret hull for stemmeskruer og prøvemonterte de.

- Boret hull for trussrod dekselet og prøvemonterte det.

- Boret fire hull på baksiden av kroppen ... her vil jeg montere hylser for skruene til humbuckerne. Jeg liker og montere de bakfra og syns det ser litt kult ut :P. En av hylsene er tørrmontert (øvre venstre), men vil bli permanent montert senere. Må gjøre litt finjustering på hullene slik at hylsene hviler perfekt jevnt med kroppen.

- Det siste jeg gjorde var å bore hull for montering av jackplata.

I morgen ... vel, dere får vente og se!! :)

De store hullene er greit å bore før lakkering - men jeg ville ventet med de små til lakkeringen var ferdig. Erfaringsmessig vil små hull med lakk i, gjerne øke faren for at lakken "chipper" og brekker av rundt hullet.

De store hullene er greit å bore før lakkering - men jeg ville ventet med de små til lakkeringen var ferdig. Erfaringsmessig vil små hull med lakk i, gjerne øke faren for at lakken "chipper" og brekker av rundt hullet.

Skjønner hva du mener, men liker å ha alle hulle på plass først...unngår at lakken sprekker eller lignende ved å la lakken herde tilstrekkerlig og så ta drillen på revers og bare lett reverse drillen i åpningen av hullet så man fjerner lakken ved inngangen til hullet og lakken sprekker ikke av å skru inn skruen pga stresspunkter i lakken. Alle gjør vel ting litt anderledes :) Viktigste er vel at det funker ;)

Edited by Scythes

• 4 weeks later...

Okey! Har ikke lagt ut noen oppdatering på en stund..så her kommer en liten en.

Har for det beste jobba med halsen og tru-oil. Har fått et jevnt underlag nå og vil starte med å legge på "poleringslag" og til slutt buffe den til en satin shine. Har også lagt på et lag med svart på gitartoppen og drilla ut og forsenket alle hullene. Skal utvide forsenkinga til volum og tone kontrollene, må bare få knottene jeg jeg kjøpte så jeg forsenkingen har rett diameter ift knottene. Blir å pusse vekk mesteparten av det sorte før jeg starter med grønn...det sorte er mest bare for å få flammelønnen til å poppe skikkelig ut under det grønne og få en burst fra kantene.

Slik ser den ut nå :)

picsay-1355703559.jpg?w=5e814b00

Nei, dette har de gjort som en del av installeringen.

Interessant! Det at jeg ikke er i stand til å gjøre den delen selv, er vel kanskje eneste grunn til at jeg ikke har bestilt noe derfra.

Så dersom jeg bestiller ferdiglakkert kropp og hals, så er det i grunn bare montering av hardware og elektronikk, samt generell setup (truss-rod justering, action, intonering og nøttefiling) som gjenstår for å få en ferdig gitar?

Interessant! Det at jeg ikke er i stand til å gjøre den delen selv, er vel kanskje eneste grunn til at jeg ikke har bestilt noe derfra.

Så dersom jeg bestiller ferdiglakkert kropp og hals, så er det i grunn bare montering av hardware og elektronikk, samt generell setup (truss-rod justering, action, intonering og nøttefiling) som gjenstår for å få en ferdig gitar?

Bestiller du kropp/hals helt ferdig med finish og alt skal det bare være å installere hardware og elektronikk så skal du være good to go ja....bare vanlig setup som du sier.

Søkte på dette selv før jeg bestilte med fant ingen info på det på nettsiden deres, men har sjekka bånda på halsen og har ikke klart å finne noen som trenger justering. Warmoth har veldig lang leveringstid om du skal ha finish...10-12 uker for kropper. Billig er det heller ikke :P

Edited by Scythes

Okei!

Her er et nytt bilde. Toppen er ferdig farget og den har 3-4 lag med tru-oil som er pusset med stålull. Enda mange lag med tru-oil som gjennstår før det er nok oppbygning men er igang i hvertfall! Halsen er ferdig med tru-oil, bare polering som gjennstår.

post-1945-0-98112800-1356301314_thumb.jp

Edited by Scythes

• 1 month later...

Okey, lenge vært stille på denne tråden...om noen skulle ha brydd seg om det :P men kommer med et par kjappe bilder nå.

Har ikke skjedd veldig mye...har ikke gjort mye fremskritt, men har siden forrige bilde pussa ned toppen helt igjen og farget den på nytt. Denne gangen en del lysere. Har og bestemt meg for å spraylakkere toppen, ikke tru-oil som først...ble ikke fornøyd med hvordan det så og ut på toppen, men resten av gitarkroppen og halsen er og blir værende tru-oil. Så blir en satin shine finish der det er tru-oil og høyglans på toppen. Ser for meg at det blir kult.

Slik ser det ut nå etter en hel del klarlakk! håper dere og syns det ser nogenlunde greit ut, skal selvølgelig våtslipe og polere toppen når klarlakken har herda tilstrekkelig.

post-1945-0-77129800-1359855989_thumb.jp

post-1945-0-90430900-1359855999_thumb.jp