Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har fått en åpenbaring


mark

Anbefalte innlegg

Har i det siste fått en skikkelig åpenbaring. Visste det på mange måter fra før, men har blitt ekstra tydelig for meg i det siste. Det å være gitarist i et band, tenker da mer retning pop, funk, soul, P&W o.l, handler om å spille de få riktige strofene på riktig tidspunkt, samt mye om hva du ikke spiller. Merker at jeg selv ofte spiller alt for mye, prøver for ofte å få inn et fancy lick eller to osv. Når jeg hører på gode gitarister på cd'er o.l, ikke tenk Yngwie og gjengen nå, så spiller de ikke så avansert eller fancy, bare det rette.

Min åpenbaring er selvsagt opplagt, men det kan ikke poengteres nok. Har fått en liten oppvåker i det siste. Jeg kan spille en del fancy greier etter hvert, men det er jo som oftest meningsløst. Har brukt for mye tid på å øve på fancy teknikker og skalaer i alle mulige former, viktig det også, men er nødt til å fokusere mer på å høre gitaristens plass i musikken. Handler egentlig mer om hva sangen trenger, enn hva jeg har lyst til å spille. Fikk lyst til å dele disse tankene (på ny)

Tips til å øve opp disse egenskapene tas selvfølgelig imot med takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Way to go ! Vokalister kommer til å elske deg... :D

EDIT: Og mitt tips til deg er rett og slett å ta den dialogen mod vokalisten. Hvor er det greit med fillins.... osv. Det verste du gjør, er å spille ham i hjæl...

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Robbie Robertson i The Band, spesielt live-dvd'en "The Last Waltz". Sjelden har jeg hørt en gitarist putte inn de riktige strofene på de riktige stedene som han. Spiller vel rompa av Eric Clapton der også, og gitaristen til Muddy Waters er sjalu og skuler stygt på ham. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt feil! En må jo dra på slik at gitaristen får fokuset hele kvelden! :D

Nei, men ja, dere har jo så rett som det går. Dette er noe alle gitarister kan ta til seg.

God dynamikk er vel noe av det viktigste for en god lytteropplevelse. Jeg har hvertfall ikke noe interesse av å høre for mye overspilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som leveregel at en god sologitarist skal få lov å tømme seg, når han er i gang, hvis han vil. Men han skal ikke sette i gang masturberinga før det er hans tur. Gitarister som er på gitarkappleik hele tida, kunne jeg ikke tenkt meg å spille med et sekund. Det er jo bare destruktivt for alle, inkl. publikum..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på sannhetsgehalten i dette, men: gitaristen til James Brown ble bedt om å groove på samme nota gjennom en hel sang en gang. Han ble ganske irritert, men så fikk han høre hvordan det låt etterpå, og skjønte at det var det eneste riktige å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller vel egentlig litt mot dette i den forstand at jeg putter inn små solo (fills, riff) hele tiden, men krav er at disse skal alltid kunne løfte musikken/låta. Gjerne øve inn detaljer med resten av bandet. Ikke no problem å spille tøft/fancy hele tiden. Eneste lille nedtur er at når man gjør dette så bruker man krutt ganske mye uten at folk får med seg så mye av strengemagien.

Edit…

Her er oppskriften :)

http://www.vhnd.com/2012/11/29/audio-isolated-guitar-from-van-halens-first-three-albums/

Endret av SteikBacon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen av de jeg har spilt sammen kan nok mene at jeg er tverr og vanskelig, men jeg har denne tanken om "sonisk plass". Når musikken blir så overspilt at melodi og groove forsvinner i en kakafoni av skit sier jeg i fra. Keyboardister er faktisk de verste i så henseende siden de kan spille ti toner samtidig og holde dem så lenge de vil. To gitarister som lytter på og respekterer hverandre eller gitar pluss en keyboardist som spiller økonomisk kan fungere fint. Hiv inn en keyboard/pianovirtuos og alt går til helvete :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.