Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz improvisasjon - dim skala/blues skala


TMS

Anbefalte innlegg

Etter ha fokusert på dorisk, lydisk, frygisk i lang tid uten å føle at jeg har fått skikkelig dreisen på improvisasjon, slumpet jeg over å eksprimentere med dim skalaer. Da fant jeg noe som funket for meg, og vil gjerne ha kommentarer på veien videre og om det er andre som har testet tilsvarende og er enig om det funker.

Ta f.eks en 12 takters blues I I I I IV IV I I V IV I I

i C dur dvs C7/F7/G7 akkorder

Cdim skala = C C# D# E F# G A A# C (halv hel halv hel osv)

Over C7 akkorden spiller jeg toner/fraser/licks fra C dim skalaen, Fdim skala over F7 og Gdim skala over G7 og varierer med C blues skalatoner

Men så kom jeg over noe som fungerer som kule variasjoner:

F.eks over C7 spiller jeg fraser/arppegioer/licks basert septimversjonene av tonene fra Cdim akkorden:

dvs over C7 spiller jeg fraser basert på tonene fra C7, Eb7, F#7 eller A7 akkorder

og tilsvarende over F7 akkorden: F7, Ab7, H7 eller D7 toner

For G7 akkorden blir det G7, Bb7, Db7 eller E7 toner

For å bevare/skape følelsen av I I I I IV IV I I V IV I I i improvisasjonen og ikke bare i akkordene, prøver jeg å beholde en fast struktur:

F.eks første runde spiller jeg bare improvisasjoner basert på den andre tonen i henholdsvis Cdim, Fdim og Gdim akkordene kombinert med litt C bluesskale. Dvs første fire takter med hovedvekt Eb7 toner, neste to med Ab7 toner, to takter med C blues, en takt med Bb7, en takt med Ab7 og til slutt Eb7, C7 eller C blues.

Neste runde tar jeg utgangspunkt i tonene fra tredje tone i respektive dim akkorder.

Jeg vet at hvis jeg fra starten hadde fokusert mer på å lytte, kopiere og utvikle "øret" så hadde jeg sikkert kommet mye lenger. Og det har jeg fokusert på i flere år og det har hjulpet en del. Det som imidlertid fungerer best for meg er å bli "satt på sporet" av noe ved hjelp av teori og deretter lytte, velge og videreutvikle det jeg synes høres bra ut, ref metoden over.

Kommentarer, innspill ?

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå er jeg usikker på om du lurer på noe konkret jeg, men dette er jo en ålreit måte å tilnærme meg stedfortrederteori på.

Det kan jo være greit å finne ut hva du faktisk gjør for noe, istedenfor å kun parallelføre miksolydisk i mollterser.

F#7 over C7 er feks en vanlig tritonussub som blir brukt hele tiden i jazz.

A7 tilvsarer VI i C. Så da insinuerer du en 6-2-5-1-progresjon.

Eb7 tilsvarer tritonussubben til VI.

Så, du spiller jo rett og slett så ute som man får gjort over en C7 omtrent. Fint virkemiddel når man skal skape spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass streit at jeg kun bruker dim-skala over dim- og 7alt-akkorder. Vil jeg ha spenning, så bruker jeg side-stepping (andre avsnitt her: http://www.mattwarnockguitar.com/you-dont-have-to-be-an-expert-to-sound-like-michael-brecker-on-guitar) - eller så herjer jeg manisk med kvarter eller terser i en heltone over/under gjeldene akkord.

Men det er en fin innfallsvinkel - og det viktigste er å finne den tenkemåten som fungerer best for deg. Dette kunne fort blitt en god øvelse/leksjon. :)

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F#7 over C7 er feks en vanlig tritonussub som blir brukt hele tiden i jazz.

Det visste jeg ikke. Det var altså derfor det låt så "riktig" - gjenkjennelse fra noe jeg sannsynligvis har hørt mye.

A7 tilvsarer VI i C. Så da insinuerer du en 6-2-5-1-progresjon.

Ja, men jeg tenkte at C7 akkorden skulle ligge i bunn og vekselsvis improvisasjon basert på hhv A7 og C7 licks/arpeggioer over.

Jeg er såpass streit at jeg kun bruker dim-skala over dim- og 7alt-akkorder.

Hva er 7alt-akkorder ?

Vil jeg ha spenning, så bruker jeg side-stepping (andre avsnitt her: http://www.mattwarno...ecker-on-guitar)

Jeg sjekket ut den siden, interessant. Ett av eksemplene var Am hvor man veklset mellom Am og Bb. Ikke så rart det fungerer bra fordi det er jo på en måte samme forholdet som C dur og C dorisk. C dur er samme toner som Am og C dorisk er samme toner Bb dur. Flere brikker faller på plass... :-)

....eller så herjer jeg manisk med kvarter eller terser i en heltone over/under gjeldene akkord.

Forklar det gjerne med et par eksempler. C akkord og manisk herjing med kvarten til D og Bb, dvs G og Eb ??

Men det er en fin innfallsvinkel - og det viktigste er å finne den tenkemåten som fungerer best for deg.

Ja, det er vel det det handler om, mange veier til Rom...

På dominantakkorder kan man også bruke alterert skala. Den starter som en halv-hel skala:

C-alterert: C Db D# E F# G# Bb

Takk, har testet ut det litt også nå, låter også bra. Flere ting som hjelper til å løsrive seg fra fastlåste bluesskala licks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er 7alt-akkorder ?

2. Jeg sjekket ut den siden, interessant. Ett av eksemplene var Am hvor man veklset mellom Am og Bb. Ikke så rart det fungerer bra fordi det er jo på en måte samme forholdet som C dur og C dorisk. C dur er samme toner som Am og C dorisk er samme toner Bb dur. Flere brikker faller på plass... :-)

3. Forklar det gjerne med et par eksempler. C akkord og manisk herjing med kvarten til D og Bb, dvs G og Eb ??

1. 7-akkorder med altererte toner som ikke endrer akkordens funksjon eller tonekjønn. F.eks G7#11 eller b11#13, etc.

2. Matt Warnock er brilliant, forklarer godt med gode eksempler. Sjekk ut "30 days to better jazz guitar"-boka hans, og "Lick of the day"-serien hans på Facebook.

3. Du tok det egentlig med en gang. Plukker gjerne septimen eller nonen i akkorden, da får du #9 og kvinten - fine klanger. Forminsker gjerne kvarten til tritonus, så får du tersen og #5/b13.

Det viktigste for meg er uansett alltid å akseptere alt fingrene mine finner på, og bake det inn i musikken.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg blir mer og mer klar over at det finnes flere veier eller måter å se ting på som fører til samme mål. Det du skriver PerA, er egentlig at du også spiller Cdim skalatoner over C dur akkord.

Jeg ser nå at Cdim skala kan også beskrives slik:

I

9b

9#

11b

11# eller 5b tritonus

5

13

13#

Med andre ord, dim skalaen er en snarvei til alle de "altererte" tonen (nå er det ordet inne i mitt vokabular også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og ved å spille Eb7 over C7 får man med 9b og 9#

Ved å spille A7 over C7 får man med 13 og 9b

Ved å spille Gb7 over C7 får man med seg 5b og 9b

Virker for meg som ok måter å unngå inflasjon i å bruke kryddertoner ved å bruke bare et par stykker i hvert lick. Så kan man bruke dim skalaen eller andre skalaer en gang i blant. Mixolydisk, dorisk er skalaer med kun en eller to alternerte toner.

Men igjen, det er mange måter å se det samme bildet på. Slike diskusjoner hjelper til å se ting på flere måter, ting "fester seg" og man lærer også noe nytt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser ikke helt å tenke superimposing (fant ikke noen god oversettelse), det blir for knotete i hodet mitt når jeg står på scenen. Jeg tenker heller i modulerte arpeggioer. Eks: Dur-arpeggio en halvtone over en 7-er akkord gir deg b9, 11 og b13.

Et bebop-konsept verdt å sjekke ut, er såkalte "enclosures":

http://www.mattwarnockguitar.com/bulding-bebop-vocabulary-enclosures

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arpeggie

Jeg fikser ikke helt å tenke superimposing (fant ikke noen god oversettelse), det blir for knotete i hodet mitt når jeg står på scenen. Jeg tenker heller i modulerte arpeggioer. Eks: Dur-arpeggio en halvtone over en 7-er akkord gir deg b9, 11 og b13.

Et bebop-konsept verdt å sjekke ut, er såkalte "enclosures":

http://www.mattwarno...lary-enclosures

Arpeggio en halvtone over og "enclosure" toner, virker på meg som mye av det samme som å bruke dimskalatonene. Jeg tror vi alle har behov for å feste ny lærdom på "knagger" man allerede har god kontroll på. For meg er dim akkorder/skalaer en slik knagg som jeg kjenner ut og inn og kan bruke raskt on the fly...

Denne dim arpeggioen er et eksempel som jeg liker godt å flette inn i en improvisasjon (16dels noter): C - Eb - Gb - A / E - G - Bb - Db / A - C - Eb - Gb deretter fortsette med f.eks synkopert bluesskala nedover igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.