Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy / jordfeil i Telecaster


Anbefalte innlegg

Har skrudd sammen en Telecaster nå, og mener jeg har gjort alt rett, men noe er tydeligvis ikke helt som det skal.

Jeg har akkurat samme støy fra gitaren, som når jeg bare holder jacken i hånda. Når jeg tar på metallet klikker det, og så blir det stille så lenge jeg holder på metallet.

Har gått over med multimeter, og jeg får kontakt mellom alle hulrom (isolert med kobbertape). Strenger stol osv har også kontakt. Alt har kontakt med kappen på hunnjacken i gitaren.

Hvor er det jeg kan ha gjort noe galt da? Alt av jordingskabler skal vel sitte som de skal da? Kan jeg ha fått en jordløkke på noen måte?

Om jeg lodder av pickupene, men beholder resten, skal da gitaren fortsatt være støyfri? (Om det er koblet riktig). Det kan jo kanskje være brudd i en kabel?

Kan også legge til at støyet forsvinner når jeg skrur ned volumet på gitaren.

Testet litt mer nå, og det kan se ut som om jordingskabelen fra bridgepickupen har litt dårlig kontakt. Er det i seg selv nok til at ikke jordingen i gitaren fungerer i det hele tatt?

Det kommer mest sansynlig av at jeg har hatt kontrollplata av og på en del ganger nå under testingen...

(Det er forøvrig lyd i begge pickupene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du såpass oversikt, er det jo ingen grunn til å koble om. Jordfeil kan være vanskelige å finne. Det enkleste er jo å måle om det er jordforbindelse der det skal være, men det betinger jo at man vet hva som skal jordes. Det ser det jo ut som om du har oversikt over.

Da er løsningen som du er inne på selv, å koble fra ting og sjekke, og så koble pickuper til igjen. Jeg må innrømme at jeg aldri har testet det med å koble vekk begge pickupene og så sjekke da. Tonekrets og en pickup ville være det jeg tok vekk til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten like mye støy uansett hvilken posisjon pickupvelgeren står i. (3-veis)

Det burde vel kanskje bety at pickupene ikke er problemet? (Eventuelt at begge er problemet)

Får dra frem loddebolten igjen i kveld. Kjedelig med slike feil. Føler jeg er så nære å få gitaren helt ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det bli for mye jording? På gitaren jeg skrudde delene av var det f.eks. ikke kontakt mellom kontrollrommet og kontrollplata. Heller ikke mellom rommet til bridgepickupen og "telecasterskuffen".

Det er jording mellom selve pickupen og kontrollrommet, og ettersom det er en kobberplate under pickupen regner jeg med at skruene gir jording til "skuffen" i seg selv. Samme med kontrollplata. Der går det jord fra volumkontrollen til bunnen av rommet.

Blir det tull da når jeg nå også har kontakt fra kobbertapen til kontrollplata og til "skuffen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir det ikke. Enkelte sier det blir litt diskanttap på gitaren med bruk av kobbertape og at man da får et helt "bur", men det er tross alt minimalt, og jeg synes det er greit å ofre for å få en helt stille gitar. Man kan jo si at man pakker all eketronikken inn i en "kjempekondensator" på denne måten.

Dessuten er det så mange gitarer som er laget slik at det ikke er noen grunn til å påstå at det lager støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kobling uten pickuper:

post-9639-0-80202600-1353442456_thumb.jp

post-9639-0-74930400-1353442457_thumb.jp

Tynn grønn og tynn hvit går inn på 3-veisvelgeren.

Durer som pokker da også.

Noen som ser noe opplagt feil? Har ikke funnet noen like koblingsskjemaer på nett, men dette er jo i utgangspunktet bare flyttet fra en Squier Vintage Modified Tele, med humbucker i neck. (Duncan Designed pickups)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både på humbuckeren (neck) og singelcoilen (bridge) er det 4 ledere + "åpen" jord. (Duncan designed).

Hvit, svart, rød, grønn og uisolert.

Som en ser på nederste bildet er rød og hvit koblet sammen. Grønn går til 3-veisbryter, svart og uisolert går til jord.

I Bridge er rød og grønn koblet sammen. Hvit går til 3-veisbryter, svart og uisolert går til jord.

Hva er greia med 4(5) ledere? Andre pickuper har jo gjerne bare 2?

Jeg har nå byttet ut potmetre, og kabler. 3-veisbryteren er den samme som på bilde 1 i forrige post.

Er det pickupene som er kilden til tullet her?

Når jeg tar på magneten til lav E-streng får jeg instant feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.