Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om gitar på fly.


Tommern

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en som sendte gitaren i en hardcase sammen med Norwegian. Han dro til Island og tilbake. Da han skulle hente gitaren på båndet var det en svææær bulk inn på hardcasen, og da han åpnet opp for å sjekke gitaren var den bøyd helt innover ved lydhullet. Han sa at Norwegian gjorde det vanskelig for han å prøve å få kostnader refundert. Reiseforsikringen var det eneste som gjaldt for han sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjedelig når ting går så galt. Men det er jo vanskelig å kommentere en slik sak uten å kjenne alle detaljer. Generelt har jeg inntrykk av at flyselskapene tar ansvar når noe ødelegges eller forsvinner.

Det kan også godt være at i en slik situasjon, hvor man møter vanskeligheter med flyselskapet, så vil det antagelig være enklest å bruke reiseforsikringen. Så kan jo heller forsikringsselskapet bruke energi på å gjøre regress ovenfor flyselskapet.

Min eneste kommentar må være at det er avgjørende at man kontakter flyselskapet der og da, på flyplassen, umiddelbart dersom man henter et skadet instrument på bagasjebåndet. Opp med mobilen, ta bilder, få tak i en representant fra selskapet, fyll ut skademelding, og få med deg en stemplet og signert kopi. Uten å kunne dokumentere noe som helst, så er man i hvert fall helt sjanseløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjedelig når ting går så galt. Men det er jo vanskelig å kommentere en slik sak uten å kjenne alle detaljer. Generelt har jeg inntrykk av at flyselskapene tar ansvar når noe ødelegges eller forsvinner.

Det kan også godt være at i en slik situasjon, hvor man møter vanskeligheter med flyselskapet, så vil det antagelig være enklest å bruke reiseforsikringen. Så kan jo heller forsikringsselskapet bruke energi på å gjøre regress ovenfor flyselskapet.

Min eneste kommentar må være at det er avgjørende at man kontakter flyselskapet der og da, på flyplassen, umiddelbart dersom man henter et skadet instrument på bagasjebåndet. Opp med mobilen, ta bilder, få tak i en representant fra selskapet, fyll ut skademelding, og få med deg en stemplet og signert kopi. Uten å kunne dokumentere noe som helst, så er man i hvert fall helt sjanseløs.

Erfaring fra verden ang dette: Jeg fikk delvis smadret en gitarkasse og brukket hals på min Les Paul etter en tur til Canada med KLM, fikk dekket utgifter tilsvarende 10000, men det påfølgende verditapet dekkes selvfølgelig ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Rekker ikke lese gjennom alt som er blitt sagt tidligere, men her er oppsummering over det jeg har lært etter min reiser til Usa.

- Skriv ned serienummeret på gitaren din, i tilfelle noe skulle skje og forsikringen trenger detaljer.

- Ta mange gode bilder av både gitaren og kassen, slik at man kan se standen på den.

- Hvis du reiser med en dyr gitar, unngå United i Usa, ettersom disse får deg til å skrive en "disclaimer" om eventuelle skader (kort oppsummert, gir de fra seg alt ansvar for hvordan gitaren ser ut når den kommer frem.)

- Bruk låsen (hvis du har en bedre type kasse)

- Et lag med bobleplast rundt hodet på gitaren skader ikke (hvis det ikke er alt for trangt for det)

- "Detune" strengene slik at det er mye mindre trykk på nakken, og dermed mindre sjanse for at noe blir skadet hvis kassen faller.

- Tape rundt kassen, slik at det blir lett å se om den har blitt åpnet under reisen, og slik at den ikke åpner seg ved uhell.

- Ikke ta sjanser med dyrere gitarer og ta dem med deg inn på flyet. Det er helt tilfeldig om du får den med deg eller ikke, avhengig av hvor mye plass det er på flyet, og om personellet er i godt humør.

- I Usa brukes hovedsaklig "småfly" (1+2 seter i bredden), derfor er alt av pedalbrett og gitarer risky å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kabinepersonalet ofte er veldig ålreite hvis du møter i god tid og er ydmyk. Sist jeg fløy med BA fikk jeg faktisk gå ombord på flyet ti minutter før boardingen begynte pga gitaren min. Følte meg maks VIP.

Det som er lurt hvis man reiser i en gruppe er å få de andre til å sjekke inn håndbagasjen sin, slik at du har det som smøring. "Jeg reiser i en gruppe på fem, og ingen av oss har håndbagasje". Kommer du derimot stormende mot slutten av boardingen blir det vanskelig for kabinepersonalet å være fleksible, da det rett og slett ikke er plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg tenkte jeg skulle ta med meg en Telecaster ut å reise, og da kan jeg jo demontere halsen for å få plass til den i bagasjen. Problemet blir da at jeg har en duffelbag (av denne typen: http://www.wigglestatic.com/product-media/5360064386/northface-bc-duffel-lrg-blk.jpg?w=1200&h=1200&a=7 ), slik at det nok må ekstra polstring til. Vet dere om det finnes en god måte jeg kan pakke den inn på for å få ekstra beskyttelse av hals og kropp for å beskytte mot bøyningsskader?

Jeg har også vurdert å sende den som egen bagasje, da flybillettene dekker to innsjekkede kolli, men siden det er reise med jobben jeg skal ut på, vil ikke dette dekke spesialbagasje som jeg regner med at en flightcase vil bli registrert som. Så da blir spørsmål nr. 2; er det noen som vet om det finnes en slags "stresskoffert" som rommer en telekropp med en demontert hals, gjerne med polstring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle lavprisselskaper er like strikse på dette med størrelsen på håndbagasje, i hvertfall utenlandske. Norwegian kan være greie innenlands, men jeg ville ikke gamblet på det.

En telekropp går fint i håndbagasjen , for den er ca 40 cm lang.

Hvis du skal sende halsen i den bagen du har linket til, så ville jeg fått tak i et vanlig 75 mm plastikk avløpsrør, kappet det på 65 cm, rulla halsen inn i et håndkle, og putta den ned i røret.

Alternativt så er max lengde håndbagasjemål 55 cm. Har du en liten koffert i den størrelsen, så kan det hende du får halsen nedi der på diagonalmålet som er ca 64 cm.

Det enkleste er å låne en helt ordinær hardplastkoffert, type Samsonite e.l., skru av halsen, pakk delene ned sammen med klær, og send hele greia som innsjekket bagasje.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var diagonalmålet jeg tenkte på også.

Sjekk også denne tabellen: http://www.smartepenger.no/faktabank/reiseokonomi/540-bagasjeregler - ser ut til at du har rett i at det er mye det samme som gjelder av størrelser, Tommern. Det er nok en del år siden jeg sjekket dette sist.

Men OBS: Disse størrelseskravene endrer seg stadig vekk.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar. Likte ideen om et plastrør for halsen, Tommern. Jeg prøver å unngå å kjøpe nye kofferter, da jeg føler at leiligheten flyter over av bager, sekker og kofferter. Men får jeg plass til halsen i et rør i den bagen, er nok det meste løst.

Hvordan tror dere det blir når jeg skal hjem igjen? Burde jeg få et form for bevis på flyplassen som beviser at jeg tok den med meg ut av landet? Kjøpte gitaren brukt uten kvittering, så det kan jeg ikke bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar. Likte ideen om et plastrør for halsen, Tommern. Jeg prøver å unngå å kjøpe nye kofferter, da jeg føler at leiligheten flyter over av bager, sekker og kofferter. Men får jeg plass til halsen i et rør i den bagen, er nok det meste løst.

Hvordan tror dere det blir når jeg skal hjem igjen? Burde jeg få et form for bevis på flyplassen som beviser at jeg tok den med meg ut av landet? Kjøpte gitaren brukt uten kvittering, så det kan jeg ikke bruke.

Tollpass ut anbefales ja. Lenge siden jeg har gjort det der, så jeg ville ringt Tollvesenet og undersøkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan jo evt kjøpe en slik shockcase til gitaren. Den tåler en del mer enn vanlig kasser. Men de koster en del http://www.rufo.no/categories/fender

Et alternativ få bruker er nok å kjøpe ekstra sete til instrumentet. Det har vært vanlig blant klassiske musikere i mange år, spesielt Cello. Kalles i flybransjen ofte for Cellosete.

Man betaler for setet men ikke alle avgiftene. På kortere turer er det jo ofte såpass billig billetter at man kan ta seg råd til det. På langreiser blir ekstrakostnad litt stor.

Vi gjorde det med bandet sist vi var på vestlandet med Widerøe. Kjøpte et ekstra sete, satt 3 gitarer på gulvet der mot setet og så spente de fast med en stropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Mange gode tips!
Men jeg har ett ekstra å komme med :)

Selv flyr jeg mye fram og tilbake imellom Storbritannia og Norge pågrunn av turnering og utdanning har funnet at RyanAir faktisk har et forholdsvis kosteffektivt alternativ.
Hvis du er som meg vil du kanskje ikke skille ad med din kjære gitar og ha den med på flyet. Vel med Ryanair går dette ganske lett ved å rett å slett bestille en ekstra billett til gitaren din.
Det er billigere enn å sende den som baggasje eller spesialbaggasje og du vil ha full kontroll over hva som skjer hele reisen.

For å bestille et ekstra sete til gitaren din må du bare fylle ut "EXTRA ITEM SEAT", der de spørr om navnet ditt på begynnelsen av nettkjøpet.

Men det skal merkes at du IKKE kan ta med ekstra håndbaggasje for billetten du har kjøpt for gitaren din.

Alt dette gjelder så klart ikke bare gitaren, men alle slags instrumenter (kanskje ikke et trommesett eller et B3 Orgel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.