Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om gitar på fly.


Tommern

Anbefalte innlegg

Ser at det er lenge siden denne tråden ble oppdatert, så jeg tenkte å dele det jeg lærte når jeg var i usa i går.

Fagforeningen for musikere i usa har fått innsatt en lov om at en gitar må bli godkjent som håndbagasje uavhengig av krav til størrelse på annen håndbagasje. Hvis det er helt fullt i flyet og ikke noe plass noe sted må de sjekke den inn for deg på stedet uten at du skal måtte betale. Om dette egentlig bare gjelder innenlandsreiser er jeg ikke sikker på, men jeg fikk med meg en utskrift av den loven fra butikken jeg kjøpte gitar i og fikk tatt gitaren rett inn på flyet hjem med Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er lenge siden denne tråden ble oppdatert, så jeg tenkte å dele det jeg lærte når jeg var i usa i går.

Fagforeningen for musikere i usa har fått innsatt en lov om at en gitar må bli godkjent som håndbagasje uavhengig av krav til størrelse på annen håndbagasje. Hvis det er helt fullt i flyet og ikke noe plass noe sted må de sjekke den inn for deg på stedet uten at du skal måtte betale. Om dette egentlig bare gjelder innenlandsreiser er jeg ikke sikker på, men jeg fikk med meg en utskrift av den loven fra butikken jeg kjøpte gitar i og fikk tatt gitaren rett inn på flyet hjem med Norwegian.

God utvikling. Det kommer sikkert til Norge også skal du se, etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Ser at det er lenge siden denne tråden ble oppdatert, så jeg tenkte å dele det jeg lærte når jeg var i usa i går.

Fagforeningen for musikere i usa har fått innsatt en lov om at en gitar må bli godkjent som håndbagasje uavhengig av krav til størrelse på annen håndbagasje. Hvis det er helt fullt i flyet og ikke noe plass noe sted må de sjekke den inn for deg på stedet uten at du skal måtte betale. Om dette egentlig bare gjelder innenlandsreiser er jeg ikke sikker på, men jeg fikk med meg en utskrift av den loven fra butikken jeg kjøpte gitar i og fikk tatt gitaren rett inn på flyet hjem med Norwegian.

Denne loven ble vedtatt av Kongressen i 2012, men ble først iverksatt nå i 2015 med instruks http://www.dot.gov/sites/dot.gov/files/docs/Final_%20Rule_%20Musical_Instruments.pdf

Norge bør bli neste ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne loven ble vedtatt av Kongressen i 2012, men ble først iverksatt nå i 2015 med instruks http://www.dot.gov/sites/dot.gov/files/docs/Final_%20Rule_%20Musical_Instruments.pdf

Norge bør bli neste ja!

Det her bestemmes ikke på nasjonalt nivå i vår del av verden. Maskineriet i Europa jobber betydelig tregere enn i USA, desverre. I USA kan Kongressen beslutte et eller annet, og tre det ned over øra på FAA (Federal Aviation Authorities).

I Europa derimot, sitter luftfartsmyndighetene litt sånn på hver sin særnasjonale tue fremdeles, og ethvert forslag som måtte komme til JAA (Joint Aviation Authorities) må først på høring i alle medlemsland som er tilsluttet JAA.

Men vi får håpe at noen har dette på agendaen, og jobber på. Hele problemstillingen er jo ganske banal. Hvor mange gitarer vil det være på en gjennomsnittsflyging liksom... :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset til Tommern er kjempebra. Jeg testet dette selv for noen uker siden på en tur til Spania. Jeg kjøpte et pvc rør hos rørleggeren, kappet til akkurat passe lengde, pakket noen teskjorter rundt halsen og tapet endene med gaffatape. Gitarkroppen hadde jeg i en solid ryggsekk som håndbagasje. Jeg hadde ikke tollpapirer med, men kvittering på gitaren.

Dette fungerte helt topp, men ble tatt tilsiden i sikkerhetskontrollen tre av fire ganger for ekstra sjekk og da var det gitaren de var mistenksom på. Sikkert litt skummelt med elektronikk og tomrom til å skjule ting i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min koffert får plass til demontert strat - brukte litt bobleplast, ellers omslynget av klær. Har reist med den til sammen 4 ganger og ingen skader så langt (er ikke blitt stoppet heller, så bør vel begynne som khat-smulgler jeg da). Alt for mye av og påskruing av hals er ikke å anbefale.

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Bumper denne med å si at jeg fløy med Norwegian fra JFK til Gardermoen i mai med en gammal Gibson akustisk. Hadde ikke bestilt billetter med ekstra kolli til gitaren, så da jeg kom til skranken for å sjekke inn bagasje sa jeg at jeg ville ha med meg gitaren, betalte litt over 70 dollar, og den ble sendt som spesialbagasje. Hadde den i en flunkende ny (godt polstret) Gator hardcase, løsnet strengene og det gikk helt fint uten skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
13 minutter siden, Evil_Caprino skrev:

Skulle vel gå helt fint det. Så lenge det er innenfor rammene for håndbagasje så.

Det vil jeg tro.Er snakk om en 30L ryggsekk og leste nettopp også på Norwegian sine sider at man kan ha med instrument opptil 90cm langt..Halsen er ca 70cm,så vill jo stikke ut litt av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en dame som hentet en gitar for sønnen sin her i Stavanger . Hun bodde i Oslo . Etter masse mas på tel  med Norwegian ga vi opp . Jeg pakket den godt nok til å gå på flyet som vanlig bagasje . Det var umulig å få et svar fra Norwegian annet at den "sannsynligvis" ikke kunne tas på flyet som håndbagasje . Dette var en hel gitar da....

En gitarhals kan vel og anses som et slagvåpen i sikkerhet sjekken......

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Jeg hadde en dame som hentet en gitar for sønnen sin her i Stavanger . Hun bodde i Oslo . Etter masse mas på tel  med Norwegian ga vi opp . Jeg pakket den godt nok til å gå på flyet som vanlig bagasje . Det var umulig å få et svar fra Norwegian annet at den "sannsynligvis" ikke kunne tas på flyet som håndbagasje . Dette var en hel gitar da....

En gitarhals kan vel og anses som et slagvåpen i sikkerhet sjekken......

Slagvåpen..haha...det hadde jo vært typisk om jeg ble stoppa i sjekken pga det.Forhåpentligvis vil det hjelpe med flere runder med bobleplast e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vet aldri - kranglet sikkerheten i Bangkok - da var det noen små fresebits som var "våpen"  og en liten kappskive til Dremel. Krangla med de i Beijing og angående noe lignende men de ga seg når sjefen kom .

En gitarhals er rene baseball kølla , så den kan jeg for så vidt forstå . Dette er noen år siden - de er sikkert blitt enda mer nazi nå .

Endret av Sugardaddy65
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Noen som har erfaring med å fly med mono dual electric bag? Skal fly til Trondheim for en gig om 2 dager og innså nettop at måla til sammen blir ca. 20 cm mer enn 158 som er "maksen", må den registreres som spesialbagasje, eller pleier det å gå fint? vekta er jo godt under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.