Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bli musikklærer? Trenger litt hjelp


gitarleik

Anbefalte innlegg

Har i det siste lekt litt med tanken på å bli musikklærer ( gå musikk eller faglærer i musikk + pp). Går per i dag årsstudium i noko annet , men usikker på om eg skal forsette.

Har litt spørsmål rundt dette. Krevst det veldig høge ferdigheter? Er det vanskelig å få jobb, kor er det vanlig å få jobb og kva kan man forvente i lønn? Er det spesielle plasser folk anbefaler å søka ?

Ellers ville alle innspel og erfaringer rundt dette bli tatt imot med glede !

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke umulig å skaffe seg jobb, men jeg tror ikke akkurat det er enkelt. Det har vært en ganske heftig økning i antall plasser på musikkfaglærerutdanningen de siste årene, og om man skal være realist, så må man nok forvente å ta til takke med en 25% kulturskolestilling i indre gokk, iallefall i de første årene når man er ferdigutdannet.

Om du vil drive med musikk, og samtidig enkelt skaffe deg jobb, og tjene greit, vil mitt beste forslag være å kombinere det med en lærerskoleutdanning (siden du vurderer faglærer, kan jo dette være aktuelt).

Jeg går Grunnskolelærerutdanning 5-10 kl. selv, og planlegger å ta musikk som mitt 3. og siste fag i utdanningen. Jeg vil da også ha 60stp Naturfag, 60stp Matte og 60stp PEL (Pedagogikk og Elevkunnskap) i tillegg, som jeg tar de 3 første årene. Jeg kan da undervise musikk fra 5-10 klasse (ungdomsskolen krever minst 60stp i PEL + 60stp i 3 forskjellige fag fra nyutdannede lærere, dette er nye krav.)

Derifra kan du eventuelt bygge på musikkutdanningen din mens du er i jobb, og da vil du ha en mye bedre økonomi og du vil være åpen for mange fler arbeidsgivere.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I gamle dager" hadde Hamar og Bergen musikk som 60 vt studie. Hvordan det er nå vet jeg ikke. Du kan sikkert bygge på 60 vt med enda mere studier. Det fine med den er at du er garantert jobb. På den rette skolen kan det være en bra utfordring, og også medføre at du kan jobbe med andre fag enn kun musikk. Det å kun skulle undervise i musikk tror jeg er veldig slitsomt, og ganske enformig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere med formell musikkompetanse er fremdeles mangelvare - hvis du tør å flytte litt ut i distriktene.

Musikkfaget alene på ungdomsskolen utgjør ikke 100% stilling, så vil du ha full stilling må du ha flere fag. 25%-ene i Gokk Kulturskole har de fleste interesserte allerede klamret til seg og holder fast på for harde livet (undertegnede inkl.).

Kjenner folk som har gått i Levanger (som Hallstein skamløst reklamerer for), og de snakker bare varmt om utdanningen. Dyktige er de også.

Selv gikk jeg på Høgskulen i Volda, og tar PPU på deltid ved siden av jobb - det er også en vei inn for de av oss som er faglærte og ikke lærerutdannede.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro. Men som før nevnt, skaff deg flere ben å stå på, slik at du ikke blir en ren faglærer med ett fag på repertoiret.

Musikktimer er slitsomme, og det kan være greit med en avveksling. Husk at du møter en elevmasse som har varierende grad av motivasjon, og svært vekslende erfaring med hva musikkfaget er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar PPU nå, inntrykket mitt av medstudenter er at musikktimene er veldig slitsomme. I prosjekter får du kanskje jobbet med de flinkeste elevene, og dette kan sikkert føles givende. Men i det daglige så sitter du med en klasse hvor 2/3 ikke har noe særlig forhold til musikk utover det de har på telefonen/iPaden sin. Jeg tror veien til suksess i grunnskolen handler om å være allsidig i forhold til fag, og med hovedinteresse på fokuset rundt barnas læring generelt. Har du vanskelig med å finne flere fag interessant er nok neppe grunnskolen veien å gå. Desutten er det viktig å huske at for å gjøre noe gøy, så må man ofte gjøre noe som er litt mindre gøy også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.