Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av Fender Stratocaster Custom Shop i US


Fredrik_H

Anbefalte innlegg

Befinner meg for tiden i USA ifb. med jobb, og har i lengre tid planlagt å kjøpe en Strat ved neste tur hit til mulighetenes land. Jeg ankom Guitar Centre i Minneapolis, fikk en nydelig 1960s Classic NOS Custom Shop i hånden, men ble med et noe usikker på hvor vidt jeg klarer å bestemme meg på så kort tid som jeg har her borte.

Generelt sliter jeg (og betjeningen på Gitar C.) å skille mellom de forskjellige Custom Shop modellene. Prisen er 2400 USD, så langt jeg ser er dette et grisebra kjøp: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27945959

Kan noen gi en kjapp intro til de forskjellige Custom Shop modellene? Hvorfor er NOS priset så langt under Closet Classic f.eks? Har noen tips ift. kjøp av Custom Shop?

Jeg testet Custom Shop-modellen mot en Standard Strat, og synes egentlig halsprofilen på Standarden er bedre...

Jeg vurderer nå å 'bare' plukke med en Standard for så å vente med Custom Shop-kjøpet.

For å gjøre meg enda mer usikker kom denne råtassen opp på Finn...: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38365178

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ganske grønn på stratter, men har testa noen av CS-modellene. Det er egentlig akkurat det samme som gjelder her som ved andre gitarkjøp, nemlig personlige preferanser. Stoler veldig mye på førsteinntrykket av en gitar, og det har som regel stemt veldig bra. Jeg falt fullstendig for reliced-modellene både lydmessig og spillemessig.

Det samme gjelder vintagegitarer. At de er gamle betyr ikke at de nødvendigvis er bra. Har testa en '59 strat som jeg syntes var omtrent like bra som en Squier CV med tynn lyd og slitte bånd. Ikke pokker om jeg ville betalt mye for den. Andre igjen, som for eksempel en '56 LP Goldtop jeg prøvde kunne jeg gjerne betalt myyye for. Test og finn ut om de er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE å velge mellom på CS modellene til Fender, og det beste er nok å finne en sjappe som har kunnskapen for å finne den beste gitaren til deg. De fåes i en rekke forskjellige sammensetninger av halsprofiler, pickups, farge/finisher etc. Kort fortalt så er vel NOS (new old stock) de "rimeligste", etterfulgt av Closet modellene og deretter relicer (correct me if I'm wrong). Men det er også variasjoner i pris avhengig av hvilken reissue det er snakk om. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt feks Guitar Workshop på Bekkestua (de har et veeeldig godt utvalg av CSer) og hørt når de skal ha Fender Workshop neste gang. Da kommer gutta fra Fender med alle halsprofiler og forskjellige konfigurasjoner slik at du kan finne ut akkurat hva du skal ha.

Tror nok også at prisen vil være temmelig lik den du finner i USA, selv om det tilbudet du fikk nå var bra. Men husk norsk MVA, da:) Jeg har akkurat kommet tilbake fra Florida, og der var det nærmest ingen forskjell i pris på Fender/Gibson kontra i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en American Deluxe med maple v-hals, gitt! Custom S. får vente, denne holder lenge! : )

Takker for tips. Jeg skulle lett lenge etter en perfekt Custom S., da det er så få av dem - spes med v-hals. Tror jeg fikk mer bang for the bucks her..

Fredrik

post-11421-0-93022400-1353389983_thumb.j

Endret av Fredrik_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en American Deluxe med maple v-hals, gitt! Custom S. får vente, denne holder lenge! : )

Takker for tips. Jeg skulle lett lenge etter en perfekt Custom S., da det er så få av dem - spes med v-hals. Tror jeg fikk mer bang for the bucks her..

Fredrik

Gratulerer med feit øks! Kan jeg spørre hvor mye du ga for den american deluxen? De går for 12-14k her i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Endte paa 8800 kr. inkludert kasse. Veil. pris er 1649 USD + tax, men fikk 15 % rabatt. Regner med at denne skal levere i god tid fremover! Angående pris, ser det ut som man sparer en del mer på Am. Std. modellene, det samme med Gibson LP stud. som begge er priset til rundt 1000 USD... SRV og Clapton modellene er begge priset likt som Deluxen, men ligger på 16k i Norge.

Endret av Fredrik_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Du har "ordentlig" Custom Shop som er Masterbuilt.

Disse er i Suhr, Tyler osv klassen men veldig dyre.

Og så har du de vanlige Custom Shop som jeg bare tenker på som en ganske ordinær standard strat med en fancy logo bak på headstocken.

Jeg har en slik, men har prøvd nok masterbuilts til å se at de er en klasse opp...

Endret av Debris
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil mao. ikke være noe spesiell grunn til å tro at eg "vanlig" custom shop er bedre enn en standard USA-Fender?

Kvalitetskontrollen er nok bedre, så det er mindre sjanse for å få en "dog" i forhold til US standard.

Men du kan jo finne Suhr til samme pris som vanlig Custom Shop, og da hadde ikke jeg lurt på noe...

Fender lager mange knallbra gitarer men greia er at du må lete og du kan like gjerne ende opp med en Japansk standard modell som en CS!

De beste Fenderne jeg har eid var nok en billig tidlig 90talls Japansk Fender og en Squier JV fra 80 tallet og den værste var en Gammel US Standard...

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å kjøpe en ny standard strat for et par uker siden etter å ha prøvd utallige gitarer de siste månedene. Jeg var i utgangspunktet på utkikk etter en fender custom shop, suhr, eller tyler , men etter å ha prøvd masse forskjellige gitarer var det uaktuelt for meg med tanke på prisforskjellen. Syntes ikke det var stor nok forskjell til å faktisk bruke 10k mer med tanke på at den ene straten jeg fant var helt herlig å spille på. Nå er jo suhr og tyler vanskeligere å finne (i alle fall i østfold), men hvis man først skal brukte masse penger på en strat eller nok det eller masterbuilt veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å kjøpe en ny standard strat for et par uker siden etter å ha prøvd utallige gitarer de siste månedene. Jeg var i utgangspunktet på utkikk etter en fender custom shop, suhr, eller tyler , men etter å ha prøvd masse forskjellige gitarer var det uaktuelt for meg med tanke på prisforskjellen. Syntes ikke det var stor nok forskjell til å faktisk bruke 10k mer med tanke på at den ene straten jeg fant var helt herlig å spille på. Nå er jo suhr og tyler vanskeligere å finne (i alle fall i østfold), men hvis man først skal brukte masse penger på en strat eller nok det eller masterbuilt veien å gå.

Har litt samme oppfatning. Kan forstå det med masterbuilt, men hvis jeg uansett skal bytte pickupene med noen jeg liker vil det vel være helt kurant med en standard USA Tele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Am Std. er da helt kurante gitarer. For min del handler det egentlig mer om å finne den gitaren som har de specs'ene jeg liker enn hvor og hvem som har bygget dem. Kunne godt tenkt meg en CS eller Materbuilt Fender, men på bruktmarkedet er det veldig ofte 7.25" radius på gripebrett og små bånd på de gitarene, og det liker jeg ikke noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.