Gå til innhold
MrHåvar

Hvordan gjør folk pedalkabling?

Anbefalte innlegg

Som kanskje noen av dere husker, reddet gitarnorge meg forrige gang jeg kastet meg over et litt for stort førstegangs-prosjekt. Og ja, kortet funket flott, og lyden var fantastisk. Men det som lynraskt drepte gleden, var at jeg hadde surret og loddet flere meter kabel for å "sjekke" at pedalen funket, før jeg bokset den. Problemet var jo da at jeg ikke fikk den oppi boksen, og dermed røk loddeører og slapp faen løs. Så det ble jo ingen pedal tilslutt.

Det jeg nå lurer på, etter å ha sett mange flotte bilder av hvordan andre gjør det, hvordan er det egentlig dere el-freaks og mojoguys gjør det? Kabler dere alt først, før kortet testes, og deretter smetter lydløst oppi boksen? Legg gjerne ved bilder! Får komponenter i posten om noen dager, dette skal jeg fa*n meg klare! Etterhvert, når jeg har fått kablet opp, kommer jeg til å rådføre meg med dere, slik at vi unngår sutrefeil som får tårene til å renne. Så bare forbered dere. Takker som vanlig dypt og hellig for all hjelp. Takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk gjennom denne tråden fra et annet forum for litt inspirasjon:

http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=36392.0

Ellers er tipset å lodde fast alle ledninger til PCB og plassere alle elektromekaniske komponenter i boksen og ta det derfra. Prøv å korte inn mest mulig, men ikke for kort slik at det enkelt kan tas ut igjen og foreta målinger under kortet om nødvending.

Klon jeg lagde for en stund tilbake, her er det god plass i boksen. "Ribbon cable" eller flatkabel sparer mye rot.

https://www.dropbox.com/s/8hnlv3aputaz3q0/2012-08-21%2017.54.30.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke å ha mye å gå på når du lodder fast ledere.Det er jo greit med litt, men ser ingen grunn til at du skal ha "flere meter". For å gjøre det litt mer ryddig er jo strips ganske vanlig å bruke. Flatkabel sparer mye rot som nevnt, og kan ha fordeler og ulemper. Sånne gummihylser som dekker over ledere er ikke dumt å bruke heller, for å unngå kortslutninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, neat! Det er altså vanlig praksis å feste jacks/pots osv. før kortet smetter inn? Nydelige bilder forresten :)

EDIT:

Altså, man kan vel neppe kalle bildene i den tråden for ryddig...

Endret av MrHåvar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips er å bruke solidcore i stedet for flettede kabler. jeg lodder som regel alt på plass i boksen, med mindre det er jævli trangt. Da hender det jeg monterer komponentene utenpå boksen og lodder det sammen der før jeg flytter det inn.

IMG_8833.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips er å bruke solidcore i stedet for flettede kabler

Dette er ikke et godt tips i det hele tatt. Pedaler ligger på gulvet, de tråkkes på, og kables gjerne opp og ned oftere enn de burde. Dette fører til bevegelser og vibrasjoner, noe som tar knekken på solidcore kabling.

Solidcore brukes der hvor installasjonen ligger helt i ro i løpet av livstiden til kablingen, sånn som inni vegger i et hus.

Gitarpedaler lever livet sitt i et miljø som er diametralt motsatt av hus og vegger. Derfor bruker man fleksibel mangetrådet kabel i gitarpedaler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke et godt tips i det hele tatt. Pedaler ligger på gulvet, de tråkkes på, og kables gjerne opp og ned oftere enn de burde. Dette fører til bevegelser og vibrasjoner, noe som tar knekken på solidcore kabling.

Solidcore brukes der hvor installasjonen ligger helt i ro i løpet av livstiden til kablingen, sånn som inni vegger i et hus.

Gitarpedaler lever livet sitt i et miljø som er diametralt motsatt av hus og vegger. Derfor bruker man fleksibel mangetrådet kabel i gitarpedaler.

Dette er nok ikke helt sant? Inni veggen på huset ditt ligger det som regel k-rør og disse er fylt med PN ledere som er mangetrådet og fleksible.

Derimot den hvite kabelen som er utenpå veggen (PR-kabel) er av typen solid core,,

On-topic: Jeg er også obs på dem med at solid core tåler veldig lite bevegelse, men bruker det på alle komponentene som er fastmontert i selve boksen, og flertrådet ledninger til og fra PCB.

Men det dukker opp ett lite spm. angående solid core i forsterkere? De får også en del juling over tida, men det er jo faktum veldig sjeldent det skjer brudd på ledninger uten at en fysisk berører dem..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er nok ikke helt sant? Inni veggen på huset ditt ligger det som regel k-rør og disse er fylt med PN ledere som er mangetrådet og fleksible.

Derimot den hvite kabelen som er utenpå veggen (PR-kabel) er av typen solid core,,

On-topic: Jeg er også obs på dem med at solid core tåler veldig lite bevegelse, men bruker det på alle komponentene som er fastmontert i selve boksen, og flertrådet ledninger til og fra PCB.

Men det dukker opp ett lite spm. angående solid core i forsterkere? De får også en del juling over tida, men det er jo faktum veldig sjeldent det skjer brudd på ledninger uten at en fysisk berører dem..?

Du har helt rett i at PR brukes utenpå vegg, og ikke inni. Det var ikke så presist av meg, men poenget står seg heldigvis :)

Man har nøyaktig de samme problemene med bevegelser og vibrasjoner i røramper som i pedaler. Det er sterke vibrasjoner når ampen flyttes, og det er vibrasjoner hvis ampen står nær en høyttaler. På grunn av temperaturforskjellene når ampen er varm vs. kald så kan spennet på kablingen endre seg, og det er også litt bevegelse når man bytter rør. Dessuten er det bevegelser i jackene når de plugges.

I tillegg er det mye lettere å lage kalde loddepunkter med solidcore, og hvis man bøyer frem og tilbake eller man er uforsiktig ved avisolering eller kapping har man introdusert et svakt punkt.

Det eneste jeg bruker i amper er PTFE sølvplatert mangetrådet kabel. Denne lar seg forme og er enkel å jobbe med, og utrolig fin å lodde. Den oppfører seg fint i varme også.

Mange velger solidcore fordi at Fender i gamledager bare tok inn den billigste typen kabel til all slags bruk. I dag har vi bedre produkter tilgjengelig, og det er ikke kabeltypen som driver opp prisen på en amp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt flertrådet(?) kabel, så ikke bekymre dere! Skulle få en venn til å male boksen, men det tar tydeligvis svært lang tid, så det står litt stilt her for øyeblikket. Jeg vil ha lyd, jeg vil ha lyd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.