Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

oppgradering av høyttaler, rør, etc


lm3755

Anbefalte innlegg

Hei.

Her for noen måneder siden kjøpte jeg meg en Laney cub forsterker (topp og 2x12 kabinett løsningen) Jeg har jo hørt litt på forhånd om at høyttalerene (Celestion rocket 50) ikke er noe serlig. Ser jo selv at de er ganske billige, så jeg tenkte på å oppgradere til litt mer seriøse saker. Tenkte på noe i prisklassen 800-900kr, som for eksempel Celestion vintage 30 eller Greenback. Men så kommer spørsmålet med hvordan det da blir med Ohm verdier, og hvordan de instaleres, osv.

Tenkte også at jeg ville eksperimentere litt med forskjellige typer rør, da. Det som sitter i toppen fra før av er Ruby-rør, tre pre-amp og 2 output. Har tenkt litt på å prøve Sovtek rørenem, ettersom at jeg har hørt at de egner seg til min musikkstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående høyttalere må de tilpasses ohmverdien forsterkeren er satt til. Som oftest er dette valgbart mellom 8 og 16 ohm. Du har da et muligheter: seriekoble to 8-ohms høyttalere, og sette forsterkeren på 16 ohm. Eller du kan paralellkoble to 16-ohms høyttalere, og sette forsterkeren på 8 ohm. Hvis du aldri har holdt i en loddebolt før, hadde jeg ikke kastet meg ut på høyttalerskift som første hindring, siden du lett kan kludre på deg masse ekstrajobb og frustrasjon ved å berøre kabler du ikke skal med den gloheite bolten. Håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.