Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oljing/formørkning av gripebrett


Anbefalte innlegg

Vel, det blir jo diskutert mye rundt på nettet om dette faktisk funker.

Ifølge Gibson selv kan gripebrett i bakt lønn fint gjøres mørkere av ymse oljer, så jeg bestemte meg for å bestille litt Dunlop 02 Fretboard Conditioner og forsøke selv. Min Les Paul Classic Custom har gripebrett av bakt lønn, og er dessverre ganske lyst. Det er ikke noe galt med lyse gripebrett, men mørkere ser bedre ut når gitaren er svart (synes jeg).

Selve påføringen var veldig enkel, jeg tok en ren klut og holdt den mot flasken mens jeg ristet den. Da får man en passende mengde på kluten, deretter bare gnir man oljen inn på gripebrettet, bånd for bånd. Etterpå tar man en tørr del av kluten og tørker av eventuelt overflødig olje.

Før:

post-10219-0-49608400-1352650313_thumb.j

Underveis:

post-10219-0-35982500-1352650332_thumb.j

Ferdig:

post-10219-0-86500700-1352650344_thumb.j

Konklusjon: Gripebrettet blir mye mørkere, men ikke forvent noe som ser ut som ibenholt. Det nærmer seg heller en fin nyanse av rosewood.

Apropos rosewood, jeg skal se hva som skjer om jeg prøver med oljen på et gripebrett av det. Jeg har jo en hel flaske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosewood er flott, har flere gitarer med det. Kan rapportere at det fungerer fjell på rosewood også, og jeg tror gripebrettet har godt av litt slikt. Det ser mye sunnere og bedre ut etter påføringen. :)

NB!: Ifølge forpakningen er ikke oljen beregnet for vanlig lønn, så mange strater utgår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.