Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanlig å bytte ut pickup'ene på standard Strat?


kenneho

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en '96-modell standard Fender Strat (laget i USA), som i seg selv er en veldig bra gitar på mange måter. Pickup'ene som følger med en slik standard Strat er sikkert veldig gode, og jeg får forsåvidt mye bra lyd ut av dem, men: Er det vanlig å bytte pickup's på standard Strat'er, eller går disse for å være så gode at de fleste lar være? Det avgjørende er naturligvis hva slags lyd man går for, men tenker litt generelt på om pickup'ene går for å være bra til Strat å være, eller om de går for å være greie nok og at det er delvis forventet at man bytter pickup'er.

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalene låter bra på mange måter, men har f.eks. ikke helt den kraftige lyden når det kommer til å spille med vreng f.eks.

Bytte bridge-pickup'en en Seymore Duncan JB Jr sist vinter, og er veldig fornøyd med det, og teller litt på knappene om hvorvidt jeg skal bytte middle- og neck-pickup'ene også etter hvert for å se om jeg blir enda mer fornøyd med lyden. Men hvorvidt jeg bytter er forsåvidt uavhengig av hvilken respons jeg får på tråden her, men er interessert i hva andre strat-spillere pleier å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje satt inn en midboost, f.eks. en EMG-SPC :) Gjør underverker!

Har ikke hørt som slike før. Morsomt å vite at det finnes. Hvis jeg forstår det rett, vil en SPC i all enkelhet gjøre at jeg får type humbucker-lyd med orginal Fender pickup lyd. Alternativet er å gå til innkjøp av en humbucker i single-coil størrelse a la Seymore Duncan'en jeg har, men da gå glipp av Fender-lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat humbucker-lyd, men mellomtone og output er i ballparken. Mye av Strat-«quacken» beholdes :) Låter milevis bedre enn de singlesize-buckerne, de høres jo stort sett ut som om man har en wah stående på hele tida...

Skjønner. Tok en rask kikk på monteringsanvisningen, og virker som om man må feste 9 V batteri etc til løsningen? Så med andre ord, det er ikke bare å bytte ut dagens tone/volum-kontroll med denne SPC'en, men man må inn med endel nye ledninger + batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.