Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" amper....


Tommern

Anbefalte innlegg

Jeg antar at alle bare må gå i den 100w røramp-fullstack-fella en gang i livet ass :D Ekke så fett når man skal rigge droget inn og ut av trange scener og bagasjerom på ukentlig basis :)

Jeg spiller i band med gale mennesker som ikke forstår konseptet lavt volum, så jeg tror jeg sier hei til den fella. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ved kun 3 - 6 db demping. Har du prøvd en ordentlig attenuator? :P

3-6dB er ikke mye ass. Har nappa to utgangsrør i 5150'n, så effekten er halvert - noe som tilsvarer 3dB. Hører faen ikke forskjell. Har prøvd noen attenuatorer og hørt mange, og jeg har fortsatt til gode å høre om noen som virkelig er fornøyd med det resultatet en slik dunk leverer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-6dB er ikke mye ass. Har nappa to utgangsrør i 5150'n, så effekten er halvert - noe som tilsvarer 3dB. Hører faen ikke forskjell. Har prøvd noen attenuatorer og hørt mange, og jeg har fortsatt til gode å høre om noen som virkelig er fornøyd med det resultatet en slik dunk leverer ;)

Jeg kan høre svært god forskjell på 3-6 db... Og jeg trodde jeg hadde rævkjørt hørsel... :P Ultimate attenuator og de Weber sakene er skikkelig bra greier.

https://soundcloud.com/hrsmithsvenner-1/db-test-0db-3db-6db

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg litt imellom barken og veden hva dette angår.

Jeg har en Diezel Herbert selv, og trives enormt godt med den på alle mulige måter, og i og med at cleankanalen er såpass ærlig - kan jeg bruke diverse pedaler for å få frem en vintage-aktig lyd.

Likevel ønsker jeg meg en Peavey Classic 30. Både på grunn av knekken i lyden, og nyanseringen. Den er dessuten mye lettere å drasse med seg over alt - men den leverer ikke riktig vreng for min bruk - og jeg har til gode å finne pedaler som gir meg hva jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel ønsker jeg meg en Peavey Classic 30. Både på grunn av knekken i lyden, og nyanseringen. Den er dessuten mye lettere å drasse med seg over alt - men den leverer ikke riktig vreng for min bruk - og jeg har til gode å finne pedaler som gir meg hva jeg trenger.

Ligger en lett pimpa en til salgs her på GN nå....

Har du sjekka ut TopHat Super Deluxe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en "moderne amp"?

Tar sats med noen innspill i denne tråden. Jeg tviler i grunnen på at det er noe entydig svar på hva som er en "moderne amp".

Syns heller at jeg ser at det går i flere retninger samtidig. Her er noen av retningene jeg mener å se:

1. Emuleringsamper. Her finns både a)preampstypen, b)SS-typen og rørsluttrinn-typen.

F.eks. Axe-Fx, Fender Mustang og Marshall JMD:1.

2. Multikanalrøramper. Røramper med mange uavhengige kanaler med mange muligheter på hver kanal.

Finns også med forskjellige sluttrinn og muligheter for variable høytalere. Mange er typiske high-gain amper.

F.eks. Mesa-amper, Marshall JVM 410.

3. Varianter av klassiske amper. Typiske boutique amper og andre amper som satser på varianter av klassiske kretser,

og ofte med enklest mulig signalvei.

Først ute av denne typen var Dumble og Trainwreck og mange andre har fulgt etter. Komet er også en ekstremvariant av dette.

Typisk er at ampene mangler effektsløyfe, switching, flere kanaler og mastervolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg stiller et slikt "inkompetent" spørsmål GunnarpåMo, så ligger jo det i spørsmålets natur, nemlig at jeg ikke har peil, og derfor stiller spørsmålet.

For å sitere meg sjøl, fra første post:

" Og da undres jeg på, om teknologien nå har kommet så langt at jeg ikke behøver å kjøpe meg en ny rør-amp, men heller gå for en moderne amp som er lettere i vekt, ikke trenger rørskift osv. Min eneste egne erfaring med slikt er en gammel Marshall transistoramp som låt helt aldeles forjævlig dårlig, men jeg regner med at dette nå er historie.

Er det noen her som har gjort en seriøs vurdering av dette, og sammenlignet forskjellige "moderne" amper opp mot tradisjonelle anerkjente rør-amper? Hva er evt. fordeler og ulemper ?

Har vi kommet så langt nå at man kan bli fornøyd med en "moderne" modelerings-amp, i direkte sammenligning med tradisjonelle gode rør-amper ?"

Men svarene jeg fikk indikerte at, nei, det er ingen som har konkrete erfaringer / oppskrifter på en fullverdig erstatning av gode røramper.

Ergo har jeg da erstattet røramp med røramp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt var ikke ment som noe forsøk på å rydde opp i et "inkompetent" spørsmål.

Det er et forsøk på å svare på det du spør om i tråden. At du valgte en ny røramp i kategori 3 er ikke overraskende,

men jeg tror at mange andre vil ende opp med "moderne amper" fra de to andre kategoriene jeg har satt opp.

Svaret mitt betyr også at jeg mener at du faktisk kjøpte deg en "moderne amp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Tolket deg forsåvidt dithen, men formulerte meg kanskje litt klønete.

Jeg er uansett fornøyd med resultatet. Litt usikker på hvor "moderne" TopHat'en egentlig er, men det er forsåvidt underordnet. Den har nettopp fått 2 nye TAD 6L6, og låter fett, uten en masse brytere og dilldall som jeg kan rote meg bort med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.