Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" amper....


Tommern

Anbefalte innlegg

Korrekt. Vet ikke hvor og hvor ofte du spiller, og flytter rundt på stæsjet ditt.

Men hvis man farter litt rundt, så blir slike praktiske ting ganske viktige.

I hvertfall har det blitt det for mitt vedkommende. :)

Har spilt ganske så mye rundt om i landet over 25+ år, stort sett alltid med topp og kabinett, ikke så ofte med komboer, siden jeg fortrekker lyden fra noe annet. Lyd trumfer praktiske hensyn for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt ganske så mye rundt om i landet over 25+ år, stort sett alltid med topp og kabinett, ikke så ofte med komboer, siden jeg fortrekker lyden fra noe annet. Lyd trumfer praktiske hensyn for min del.

Jeg ser den. Men da er nok mitt lydmessige behov annerledes enn ditt. Different strokes for different folks... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den. Men da er nok mitt lydmessige behov annerledes enn ditt. Different strokes for different folks... :)

Så absolutt. Jeg har justert litt av praktiske hensyn, gått fra 4x12" til 2x12" og to stk 1x12" :P

Endret av Amund Blix Aaeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser jeg har blitt nevnt her i forbindelse med Mustang IV. Jada, jeg kan si litt her også jeg!

Jeg har lekt en del med denne ampen nå, og den har masse presets som "British ´60" "British ´70" "British ´80"

Metal simuleringer og seff kjente Fender amper.

Det viser seg at det er ikke slik at, hvis man ønsker en feit 70-talls Marshall lyd, skal man ikke gå på British 70.

Her er det mye mismatch ute å går i denne ampen. Men jeg har fått til f.eks dette ved å bruke en ´57 Champ sammen med en 4x12M cab sim., samt kombiasjon av den interne overdrive. Så det er mye lek og jobb for å få lydene man ønsker! Men dæven steike å morro det er når du treffer :)

Fender-simuleringene er etter hva jeg kan bedømme veldig bra, og Twin simuleringen spiller clean steinhøyt!

Det finne også en simulering som heter metal 2000. Denne låter metal så det holder! Det er vel ikke den jeg kommer til å bruke mest, men for første gang i livet kan jeg skilte med skikkelig metal lyd i kjellern ;)

Det jeg virkelig har til gode med denne ampen er å prøve den på en gig, altså på en scene. Da må man dra på litt slik at det blir bevegelse i buksebeina.

Er litt usikker på hva Celestion-elementene leverer av kvalitet her. Har så vidt testa høyt volum ute på hytta. De hørte meg på hyttene langt opp i fjella ;), så han speller lett på deg tinitus ;)

Men jeg synes da elementene ga litt vel skarp chrispy lyd. Nå er denne ampen bare et halvt år gammel så mye kan gjøres med innspilling av elementene.

Det vet jeg fra jeg byttet i min gamle Bassman.

Uansett: jeg betalte kr. 2300,- for en Mustang IV levert på døra. Dette er jo ingen pris, så den blir i mitt eie for lang tid framover, for utforsking, lek og moro.

Ja, og kanskje seriøs bruk.

Nå har jeg sett mange her som ikke vil vise seg med noe slikt på en scene. OK den er grei! Men hva hvis vi setter oss ned og tar en alvorstanke

(går dypt i oss selv), hvor mange av publikum i salen vil merke at det ikke er en rørforsterker til 140000,-?

EDIT: Det skulle vært moro med en diskusjonstråd om akkurat det siste utsagnet mitt! "Hvem i salen merker forskjell?" Interessant?

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Det skulle vært moro med en diskusjonstråd om akkurat det siste utsagnet mitt! "Hvem i salen merker forskjell?" Interessant?

Absolutt ingen vil jeg tro, alt dette med utsyr er vel 90% Mojo og spillerens egne preferanser. Jeg hører selv god forskjell på Peavey Classic´en og Harley Benton GA15 forsterkeren, begge har 12AX7 i preamp og EL84 i utgangen, men dette har nok minst like mye å gjøre med 1x10 vs 4x10 og forskjellige høytalere som forskjell i selve forsterkretsen, men hadde jeg lagt merke til forskjellen når trommisen slår inn - nja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.