Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" amper....


Tommern

Anbefalte innlegg

Undertegnede er en gammel hund. Og de kan som kjent være vanskelige å få til å lære nye ting.....

Men jeg prøver jo da. Og nå lurer jeg på om jeg har kommet til en korsvei her.

Skal nå selge min Mesa Boogie MkI. Ikke fordi den ikke låter som den skal, for det gjør den til de grader. Men jeg er ikke helt fornøyd med vekta. Og så har jeg "oppdaget" Yamaha THR 10, og skal ha meg en slik, type C, i heimen.

Og i forlengelsen av den tanken leser jeg mange lovord om f.eks Fender Mustang IV, bl.a. Hank Annicke Noe's forskninger med div. pedaler i front av en Mustang IV, og utsagn som at ; " Jeg hadde aldri nølt med å bruke dette her live".

Og da undres jeg på, om teknologien nå har kommet så langt at jeg ikke behøver å kjøpe meg en ny rør-amp, men heller gå for en moderne amp som er lettere i vekt, ikke trenger rørskift osv. Min eneste egne erfaring med slikt er en gammel Marshall transistoramp som låt helt aldeles forjævlig dårlig, men jeg regner med at dette nå er historie.

Er det noen her som har gjort en seriøs vurdering av dette, og sammenlignet forskjellige "moderne" amper opp mot tradisjonelle anerkjente rør-amper? Hva er evt. fordeler og ulemper ?

Har vi kommet så langt nå at man kan bli fornøyd med en "moderne" modelerings-amp, i direkte sammenligning med tradisjonelle gode rør-amper ?

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med volum har jeg egentlig ikke tenkt noe på. Er glad i lyd i backline, og tenker at en Mustang, 150 watts 212, holder uansett til å pådra seg tinnitus... :D Tenkte mer på hvordan det låter...

Endret av Tommern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor sikter til at alt låter likt når trommene kommer inn, som noen ganger bare er tull og som noen ganger stemmer bra. :)

Kjører man på det beste av modellering, som Kemper og Axe II, kan man nok få lyder som ville tilfredstille de aller fleste.

Har hørt veldig mye bra om THR10, er nok en perfekt amp til hjemmebruk, men vil være helt ubrukelig live, ihvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustangen har jeg ikke testet men har vært innom mye annet moduleringsamper, POD'er og tonelabs og blir ikke fornøyd. Men nå lages det jo røramper som låter bra og som kan bæres uten at svetteperlene hagler.

Jeg får i hvertfall med meg ampen i ene hånda og kabinettet i andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg også interessert i, for min erfaring med isenkram på scene er flere tiår tilbake. Sjøl er jeg så begeistret for både lyden og mulighetene til min VOX modelling-amp (VT80+) at jeg håper å kunne bruke den også ute. Hvis ikke, er det et aktuelt alternativ å sette en Tonelab foran en røramp med nok uforvrengt trøkk. Tonelab'en har de samme mulighetene som min VT80+ pluss noen til, og bruker et 12AX7 rør til å forme signalet. Det låter absolutt ikke transistor av ampen jeg har, men hvordan den låter om den virkelig blir presset, kan jeg ikke si. Men da er det ikke sikkert jeg heller vil være i nærheten. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor sikter til at alt låter likt når trommene kommer inn, som noen ganger bare er tull og som noen ganger stemmer bra. :)

Kjører man på det beste av modellering, som Kemper og Axe II, kan man nok få lyder som ville tilfredstille de aller fleste.

Har hørt veldig mye bra om THR10, er nok en perfekt amp til hjemmebruk, men vil være helt ubrukelig live, ihvertfall for meg.

THR 10C tenkte jeg bare til hjemmebruk ja. Og de "beste" modelleringsampene er vel grisedyre, og brukes vel rett i riggen, altså ingen backline?

Mustangen har jeg ikke testet men har vært innom mye annet moduleringsamper, POD'er og tonelabs og blir ikke fornøyd. Men nå lages det jo røramper som låter bra og som kan bæres uten at svetteperlene hagler.

Jeg får i hvertfall med meg ampen i ene hånda og kabinettet i andre.

Jeg er normalt utstyrt med muskler jeg også, er ikke urmakerlærling. Men jeg syntes allikevel at Mesaen på ca 28 kg er litt pesete opp trapper osv i den ene handa, med gitaren i den andre. Mye behageligere med en Peavey classic 30 på rett under 18 kg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som syntes det funker og låter bra er folk som har kjøpt det og nytteløst prøver å overbevise seg selv om at akkurat det, ha ha ha ha ha......

Selv liker jeg å snu meg rundt å se på 5-6 knapper og på 2 juktosekunder så vet jeg hvor alt står. Displayer og undermenyer får jeg nok av på jobben.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som syntes det funker og låter bra er folk som har kjøpt det og nytteløst prøver å overbevise seg selv om at akkurat det, ha ha ha ha ha......

Selv liker jeg å snu meg rundt å se på 5-6 knapper og på 2 juktosekunder så vet jeg hvor alt står. Displayer og undermenyer får jeg nok av på jobben.......

Samme her. Men som sagt, jeg prøver å være et "moderne" menneske, så jeg tenkte jeg skulle sjekke ut andres erfaringer / meninger, før jeg kjøper enda en ny røramp.... Det hender jo det finnes sted en positiv utvikling på ett og annet felt her i verden ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det eneste riktige svaret her er at du må prøve selv. Hvis du liker THR10 kommer du antageligvis til å like Fender Mustang, Vox VT etc. Skal du ha god liveamp som låter rør og er rør, men ikke veier et tonn er jo Vox AC15HW en av de beste jeg har vært borti. Perfekt volum til live, studio og det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.