Web Analytics
Jump to content

Blanding av skalaer.


Per

Recommended Posts

Når jeg improviserer shit, høres det av og til for kjedelig ut ettersom det bare går i en samma skala hele tiden.

Hvis F.eks det spiller i g-a-g-e hele tiden. Bør man flytte skalaen etter hvilken toneart det går i?

Og bør man blande og variere i samma solo, f.eks durskala og mollpenta?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bruk parralelle tonearter ;) de finner du ved å gå en stor ters ned fra den orginale tone arten plus at den skal spilles i moll... jeg kan gi et eksempel.. om du har en sang som går i E-dur og du spiller en solo i E-dur pentaton så kan du også spille i C-moll pentaton siden den er parralell tonearten til E-dur ;) skjønner?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bruk parralelle tonearter ;) de finner du ved å gå en stor ters ned fra den orginale tone arten plus at den skal spilles i moll... jeg kan gi et eksempel.. om du har en sang som går i E-dur og du spiller en solo i E-dur pentaton så kan du også spille i C-moll pentaton siden den er parralell tonearten til E-dur ;) skjønner?

Som windofpain sa, C#-moll. Men hva oppnår du? De er jo en og samme skala...

Prøv heller en litt mer 'modal' fremgangsmåte - spill for eksempel G#-moll pentaton over E dur. Dette gir deg i tillegg til akkordtonene (E, G#, B [eller 'H' som hedningene kaller det...]) 6, M7 og 9. Dette låter veldig pent, og plutselig helt forskjellig fra vanlige rock/bluesklisjéer. Prøv deg frem med andre kombinasjoner - alt avhenger av hvilke akkordtoner du vil fremheve.

Link to comment
Share on other sites

Husk dessuten å trene gehøret, så du slipper å tenke skalaer. Det bør være idealet, ihvertfall.

Amen. Det er derimot også viktig å øve teoretiske idéer til de blir en del av gehøret. Jeg kan for eksempel ikke som nybegynner bare begynne å nynne helt naturlig i vei gjennom dimskalaen fra tersen i en dominantseptimakkord, men etter som jeg gjennom øving lærer meg hvordan dimskalaen fungerer over en dominantseptimakkord, kan jeg utvikle en forståelse, og dermed gehør for dens melodiske egenskaper i en slik sammenheng.

Du har rett i at gehør er avgjørende, men gehør må også til en viss grad tilegnes, blant annet gjennom innøving av teoretiske konsepter.

Link to comment
Share on other sites

For all del, det er bra å kunne skalaer, men grunnen til at jeg er litt formanende på gehørbiten, er at jeg lærte meg skalaer tidlig, men begynte ikke å ordentlig stole på gehøret før lenge etterpå, så jeg måtte 'leke ketchup'. :wink:

Skal man spille over akkorder, så er også viktig å forstå funksjonsharmonikk (tonika, subdomimant, dominant, etc.), og hvilke toner som skaper spenning og resolusjon i forhold til hverandre. Å bygge frasering rundt disse, er vel så viktig som å kunne skalaer. Pat Metheny sa engang at man idéelt sett skal kunne spille slik at det er mulig å høre alle akkordskiftene i improvisasjonen, selv om man fjerner kompet. Dette har selvsagt mange unntak, for eksempel der man gjør et poeng av å repetere en eller to toner mot en skiftende akkordprogresjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette kjørte de hardt på i København, musikkkonservatoriet. Var der en liten uke for å se hvordan de gjorde ting, og på jazzlinja måtte de synge improvisasjoner hvor de tydelig viste moduleringer med tonene. Høres jo litt fjernt ut, men på samme måte som mange intuitivt gjør det i blues så har det asbsolutt sine fordeler i jazz også.

Enav grunnene til at de færreste av oss er særlig flinke til mange ulike stilarter. Krever mye kunnskap og/eller erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som tror at hvis de leser seg sprekkfulle av teori, så er de med, da har man kontroll. Men det de ikke ser er det faktum at teori er tilnærmet ubrukelig uten et velutviklet gehør. Kjipt men sant.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som tror at hvis de leser seg sprekkfulle av teori, så er de med, da har man kontroll. Men det de ikke ser er det faktum at teori er tilnærmet ubrukelig uten et velutviklet gehør. Kjipt men sant.

Ord.

Link to comment
Share on other sites

Jepp! det fikk jeg smertelig erfare selv også når jeg begynte å øve teori med aktivt.. heldigvis har det hjulpet veldig etter at jeg begynte å synge skalatrinn og intervaller mens jeg holder på å øve! dette hjelper hvertfall meg utrolig mye..=)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.