Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass walks ups n downs


noob1

Anbefalte innlegg

Driver med ckicken pickin for tiden men sliter litt med å gjøre låter spennende spesielt mtp bassen.

Når jeg finner låter på youtube så er det ofte greit å bare spille låtene slik de blir spilt der, men jeg ønsker å skjønne hvorfor og hvordan en velger akkurat de tonene til walk ups/downs i bassen. Feks denne låten er jo fet å spille slik den spilles i vdeoen. Men andre ganger så finner man ikke så detaljerte tips.

Hvordan kan jeg vite hvilke noter jeg skap spille i en walk up? Er det noen generelle regler? Har det med grunntone eller hva avgjør hvilke toner som høres korrekt og bra ut å spille i bassen? Er det de samme tonene jeg skal bruke i alle sanger som spilles i E-dur slik som i videoen? Og hva skjer om jeg heller spiller den i G eller C? Hvilke toner skal da brukes?

Men nå kan man vel ikke bruke de samme walk ups/downs i alle låter for da låter det vel bare likt og kjedelig?

Om dette bare ble ræl og umulig å skjønne så spør heller så skal jeg forsøke å forklare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiller i en annen dur bytter du jo til de Grunntonene som hører til duren: f.eks G dur blir det G D og C i hovedsak, men jeg råder deg til å lese litt på kvintsirkelen og se hvilke toner som "hører" sammen og ta deg gjerne litt tid til å finne ut hvile toner som er hvor på gripebrettet :)

http://www.elgitar.com/kvintsirkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.