Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - Gibson Les Paul Classic 1960 Reissue Goldtop '98


Ruck Fussia

Anbefalte innlegg

Jeg fikk denne gitaren i posten for en uka sida, og slik ser den ut (minus pickguard'en for øyeblikket):

711_10151288968812743_2070813783_n.jpg

Jeg var sikker på at jeg ville ha en Les Paul med tynn hals da jeg har det fra før og liker det veldig godt, men utvalget av LP'er med tynn hals i de høyere prisklassene som jeg er interessert i er dessverre ikke så stort. Derfor vurderte jeg også de med tykkere hals, men jeg er glad for at jeg gikk for denne som har en 60's Slim Taper hals (slik som jeg har på den andre). Jeg er meget fornøyd med gitaren da halsen føles som en forlengelse av hånda mi. Selger mente at denne ikke hadde vektreduksjon selv om den er en 98-modell fordi den er en 1960 "reissue" (se anførselstegn før du hater^^), og den gir derfor fra seg en deilig tone. Det må også nevnes at denne har en grisetøff kasse etter min mening!

Endret av Ruck Fussia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny gitar! Det har vært nevnt før, men dette er altså ikke egentlig en "re-issue" på linje med historic linja fra Gibson CS. Classic'en din er det nok borret 9 huller i, men det trenger jo ikke bety så mye. Pickupene er jo veldig langt unna PAFs også, men pre 2002 Classics har jo riktig bro og tunere i det minste. Ut fra bildet ser det også ut for at du har unngått de helt pissgule eller snørrgrønne innleggene på gripebrettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500T i bro og 490R i hals ja. Som Germaniumkid sier, er de både veldig hotte og har keramiske magneter. Personlig synes jeg en Les Paul låter mye finere med lavere output, så får heller ampen og evt. pedaler skape vrengen. Jeg har også hatt en Classic. Nærmere bestemt en '01. Et sett med Lollar Imperials og et RS-kit gjorde seg fint i den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny gitar! Det har vært nevnt før, men dette er altså ikke egentlig en "re-issue" på linje med historic linja fra Gibson CS. Classic'en din er det nok borret 9 huller i, men det trenger jo ikke bety så mye. Pickupene er jo veldig langt unna PAFs også, men pre 2002 Classics har jo riktig bro og tunere i det minste. Ut fra bildet ser det også ut for at du har unngått de helt pissgule eller snørrgrønne innleggene på gripebrettet. :)

Takk! Ja, de er heldigvis ikke så gule at det går fra å være tøft til å være harry ^_^

500T i bro og 490R i hals ja. Som Germaniumkid sier, er de både veldig hotte og har keramiske magneter. Personlig synes jeg en Les Paul låter mye finere med lavere output, så får heller ampen og evt. pedaler skape vrengen. Jeg har også hatt en Classic. Nærmere bestemt en '01. Et sett med Lollar Imperials og et RS-kit gjorde seg fint i den. :)

Jeg tror det er 496R i hals på disse. Pleier ikke 490R som regel å komme parra med enten 490T/498T? For øyeblikket så gir jeg 500T'en en sjanse (selv om jeg var skeptisk til å begynne med), også får tiden vise om jeg vil skifte'n ut eller ikke. :)

Endret av Ruck Fussia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, de er heldigvis ikke så gule at det går fra å være tøft til å være harry

Jeg tror det er 496R i hals på disse. Pleier ikke 490R som regel å komme parra med enten 490T/498T? For øyeblikket så gir jeg 500T'en en sjanse (selv om jeg var skeptisk til å begynne med), også får tiden vise om jeg vil skifte'n ut eller ikke.

Jo, 496R skal det vel være ja. Går litt i surr med tallene og bokstavene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg en Les Paul låter mye finere med lavere output, så får heller ampen og evt. pedaler skape vrengen.

Kanskje presisere, for at "ferskinger" ikke skal misforstå, at det alltid er amp/pedaler som skaper forvrengning. Selv de hotteste pickuper, inkludert de som har "Distortion" i navnet, leverer et helt rent signal ut fra spolene. Keramiske magneter leverer faktisk en mer linear respons enn tradisjonelle AlNiCo-magneter, som komprimerer på en måte mange finner besnærende og "musikalsk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje presisere, for at "ferskinger" ikke skal misforstå, at det alltid er amp/pedaler som skaper forvrengning. Selv de hotteste pickuper, inkludert de som har "Distortion" i navnet, leverer et helt rent signal ut fra spolene. Keramiske magneter leverer faktisk en mer linear respons enn tradisjonelle AlNiCo-magneter, som komprimerer på en måte mange finner besnærende og "musikalsk".

Joda, det er selvfølgelig korrekt, men en pickup med høy output overstyrer jo mer eller mindre preampen i det signalet går inn i ampen, so to speak. Som du skjønner er jeg ikke sterk på teorien her, men resultatet er i mine ører dårligere enn en pickup med lavere output og alnico magneter. At keramiske magneter leverer et mer lineært signal, er kanskje det som gjør at de kan oppleves mer kliniske og harde. Lyd er jo igrunnen litt vanskelig å forklare i tekstformat. ;) selv om de som har mer peiling (som f.eks. du) er bedre på å forklare det enn meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel...transistorforsterkere er jo også mer korrekte enn rørforsterkere pr teori. Likevel er ikke jeg itvil om hva som gir fetest gitarlyd for egen del.

Jeg har en LP CS R8 med 60`s neck. PAF`ene i denne hadde flott lyd, men håpløst mye feedback, selv med moderate mengder gain. Det er vel som å banne i kjerka, men likevel; jeg byttet dem til Suhr Aldridge og har aldri sett meg tilbake, de låter fantastisk i LPèn.

Gratulerer med ny gitar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.