Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Warmoth Pro hals - ratio mellom side og bakre trussrod-justering


Anbefalte innlegg

Jeg har en Warmoth Pro hals med justeringsmulighet både bak og på siden. Er det noen som vet hva ratio / forholdet er mellom disse? Tilsvarer en full omdreining på endeskruen det samme som en full omdreining på sideskruen? Eller er det f.eks en "finere skala" på sideskruen?

Instruksjonen som fulgte med nevner ikke noe om dette, og de søkene jeg har gjort gir heller ikke noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at man skal skru til "bakskruen" - den ved hælen - til halsen er heeeelt rett. Så monteres halsen, og sideskruen brukes til å justere relief/slakke i halsen etterpå. Warmoth er tydelige på at selve justeringen av halsen skal skje uten string tension, dvs at det er lurt å ikke ha press på akkurat når du justerer. Jeg har floyd på min, og presser floyden ned sånn at strengene henger når jeg justerer halsen min - pro hals. Akkurat hva som er forskjellen/ratio på bak og sideskrue er jeg ikke sikker på, men jeg kan konstatere at det er en utrolig stabil og god hals. :) Warmothen holder stemminga like bra som min ibanez med locking som er blant det ypperste innen stabilitet.

edit: skrivefeil

Endret av sanderm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å vite ratio mellom disse?

Sidejusteringen er ganske enkelt laget for at skal slippe å løsne halsen for å justere trussrod. Det fungerer ganske enkelt slik at du "nullstiller" sidejusteringen, for så å justere den vanlige endeskruen til ca det punktet hvor halsen er rett (eller litt mer hvis du trenger mye kompensasjon) før du monterer halsen og spenner på strenger.

De to justeringene er altså avhengig av hverandre, og sidejusteringen kan aldri justere halsen "løsere" enn hva endeskruen er satt til, men altså bare gjøre halsen stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har halsen av nå, og skal "nullstille" sidejusteringen. Har slakket den så mye at jeg ikke tør slakke mer på sidejusteringen av frykt for at den "detter av" som visstnok er et helsike å få fiklet sammen igjen. Jeg mistenker at sidejusteringen ikke var midtstillt da jeg fikk halsen. Det er forsåvidt ikke kritisk å vite forholdet mellom de to, men kunne gitt en pekepinn på hvor mye jeg skal tighte for å komme tilbake til der jeg er nå. Får vel bare bruke linjalen :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.