Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PERSONLIGE erfaringer med kjøp utenlands fra norge?


Straymond

Anbefalte innlegg

mulig (og ganske sikkert) at det ligger en slik tråd her fra før, men klarte ikke å søke meg fram til den.

så det lå en lignende tråd her, men det var å ta den med inn i norge.

jeg tenker mer på å kjøpe herfra privat og få den sendt, og da mer spesifikt: det økonomiske aspektet.

hvis jeg kjøper ei øks fra statene/england/tallinn til 9-10 laken, hva må jeg regne med når den skal inn?

selve frakt vil jo selvsagt variere...

og KAN man unngå/snevre inn disse latterlige avgiftene på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger mange slike tråder her fra før.

Som en tommelfingerregel kan du ta prisen i USD, gange med ti, og så har du omtrent det du betaler i norske kroner for gitaren, inklusive avgifter og porto.

Det er ikke toll på gitaren, kun MVA og gebyr for tollbehandling av det beløpet. Skal du kjøpe en dyr gitar, blir ikke behandlingsgebyret latterlig.

Du kan jo be sender oppgi et for lavt beølp på gitaren, men da vil du ikke få full erstatning hvis den blir skadet. Videre vil du blir straffet hvis du blir avslørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til det Castor sier. Mer spesifikt, så ligger det for såvidt info om dette på toll.no og også noe på posten.no. Valutakursene som tollvesenet fra tid til annen legger til grunn finner du her: http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO

Frakt fra f.eks statene varierer en del med hvilket selskap den sendes med. Erfaringsmessig gir den amerikanske posten USPS de rimeligste alternativene prismessig, og vil anta at de kan skipe en gitar for ca USD 100.

Eksempel på en gitar til USD 1000:

USD 1000 (gitar)

+ USD 100 (frakt)

= Sum USD 1100 (som du skal betale til butikken)

For å finne hva dette utgjør i kroner trenger du valutakursen. Ca valutakurs finner du f.eks. på www.dn.no nokså langt oppe til høyre på forsiden. Den kursen du får av banken din vil normalt avvike normalt noe. PS Paypal har mange fordeler men de gir skikkelig dårlige kurser, så ved store beløp kan det lønne seg å se på andre betalingsformer. For eksempelets skyld legger jeg til grunn at banken gir deg en kurs på NOK 5,75 per dollar. Det du skal betale til butikken utgjør da:

USD 1100 x 5,75 = NOK 6325,- (det du betaler til butikken regnet i norske kroner)

Så ankommer pakken Norge og staten stikker sugerøret på plass og slurper i seg moms etter følgende forutsigbare mønster: MVA'en er på 25% så det er bare å gange med 0,25 så har du den. Siden varens verdi overstiger NOK 200 skal du betale moms av både varen og frakten, slik:

NOK 6325 x 0,25 = NOK 1581,25 (MVA som du betaler til staten) *se merknad nedenfor

Dersom varen sendes med posten tar de NOK 200 for papirarbeid, å ta imot og videreformidle MVA mm. Dette beløpet har muligens steget litt - lurer på om jeg så en post her om det nylig. Info finnes garantert på www.posten.no. De 200 og mva'en betaler du når du henter stashet på postkontoret. Dersom du sender med Fedex eller UPS hender det at de fakturerer deg for mva'en i etterkant.

Til sammen lander du altså på NOK 6325 + NOK 1581 + NOK 200 = NOK 8106,-

(Med alle mulige forbehold om at jeg har regnet riktig osv, osv.)

*** merknad: Ovenfor er det forutsatt at valutakursen tollvesenet benytter i sin beregning er den samme som den du fikk av de som formidlet betalingen din til selger. Normalt er dette en grei antagelse selv om Tollvesenet benytter kurser fastsatt for en lengre periode. Link til websiden hvor du finner disse ligger over.

Slik jeg forstår det er det disse tabell-kursene som brukes når de skal vurdere om du har betalt mer eller mindre enn 200 kroner for en vare, så i den sammenhengen er de veldig greie å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme regnestykket uansett hvilket land du handler fra egentlig. Det eneste unntaket vil være at EU land skal trekke fra lokal moms på varen, slik at du slipper å betale moms to ganger. Dette gjelder ikke varer fra USA dessverre.

Regnestykker er slik (for varer som koste mer enn 200 norske kroner):

Kjøpspris (eventuelt minus lokal moms)

+

Frakt

+

Norsk moms ved import (25%)

+

Fortollingsgebyr (ca 150-200 kroner)

Artig at folk er så irriterte på momsen forresten. Som om dette er noe helt unikt og urimelig vi bare driver med i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke momsen som er problemet for folk flest, men det vanvittige gebyret på oppimot 200 kr de skal ha, og det er vel for å regne om prisen til norske kroner, for å se om det blir over 200... Surt med et slikt gebyr på en pakke verdt 210 kroner...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme regnestykket uansett hvilket land du handler fra egentlig. Det eneste unntaket vil være at EU land skal trekke fra lokal moms på varen, slik at du slipper å betale moms to ganger. Dette gjelder ikke varer fra USA dessverre.

Regnestykker er slik (for varer som koste mer enn 200 norske kroner):

Kjøpspris (eventuelt minus lokal moms)

+

Frakt

+

Norsk moms ved import (25%)

+

Fortollingsgebyr (ca 150-200 kroner)

Artig at folk er så irriterte på momsen forresten. Som om dette er noe helt unikt og urimelig vi bare driver med i Norge..

Er du sikker på det med USA? Det som vel er vanlig er at prisene der oppgis uten VAT, og da er det ikke noe mer å trekke fra. VAT blir derimot lagt til når du kommer i kassen/ får faktura. Det pleide ihvertfall være slik at man ikke betalte VAT hvis varen ble sendt ut av staten der butikken lå. Feks fra California til North Dakota.

Vet ikke om den "irritert på MVA" kommentaren var myntet på meg. Det var ikke slik jeg mente å uttrykke meg, men I følge Wiki så har både Island og Ungarn høyere MVA som oss. Dessuten er det hele fire andre land som ligger på samme nivå på 25%. Så vi ligger ihvertfall ikke helt alene i tetskitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det med USA? Det som vel er vanlig er at prisene der oppgis uten VAT, og da er det ikke noe mer å trekke fra.

Tror du svarer på ditt eget spørsmål der :) Altså ikke noe å trekke fra på prisene som oppgis på nettbutikker i USA, siden de prisene ikke inneholder noe VAT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du svarer på ditt eget spørsmål der :) Altså ikke noe å trekke fra på prisene som oppgis på nettbutikker i USA, siden de prisene ikke inneholder noe VAT.

Riktig. Misforståelsen gjelder nok fysisk kjøp i USA. Da tilkommer vanligvis sales tax (ikke moms), som ikke refunderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme regnestykket uansett hvilket land du handler fra egentlig. Det eneste unntaket vil være at EU land skal trekke fra lokal moms på varen, slik at du slipper å betale moms to ganger. Dette gjelder ikke varer fra USA dessverre.

Regnestykker er slik (for varer som koste mer enn 200 norske kroner):

Kjøpspris (eventuelt minus lokal moms)

+

Frakt

+

Norsk moms ved import (25%)

+

Fortollingsgebyr (ca 150-200 kroner)

Artig at folk er så irriterte på momsen forresten. Som om dette er noe helt unikt og urimelig vi bare driver med i Norge..

Det som er irriterende er ikke å betale førstegangsmoms på varer,

det er annengangsmoms på brukte varer som er irriterende.

Og det er litt spesiellt for Norge. Det forekommer f.eks. ikke innad i EU

selv om førstegangsmoms er likt som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og KAN man unngå/snevre inn disse latterlige avgiftene på noe vis?

Moms og fortollingsgebyr må man regne med. Dette betales via speditør som også krever betaling for å håndtere det praktiske. Det eneste man teoretisk kan gjøre er å oppgi en lavere verdi på varen for å redusere momsbeløpet, men det anbefales ikke å jukse med prisen av flere grunner.

  • Forsikring under transport dekker bare den dokumentere verdien på varen
  • Flere dommer relatert til falsk dokumentasjon i eksport-saker mot både bedrifter og privatpersoner i USA de siste årene gjør at det er få som er villige til å gjøre slikt. De som fremdeles tilbyr falske dokumenter er folk jeg av ulike grunner ikke ønsker å handle med.
  • Hvis norske tollere mistenker noe har mottakeren bevisbyrden. Å få selger til å hjelpe er ikke alltid like enkelt.
  • Klarer mottaker ikke å legge frem troverdig dokumentasjon på forespørsel fra tollen blir varen konfiskert uten noen kompensasjon til hverken kjøper eller selger. Tollverket rapporterer saken til handelsmyndighetene i opprinnelseslandet, og dreier det seg om store beløp er det også aktuelt med ytterligere straffereaksjoner mot kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig, så er det jo faktisk slik at uansett hvordan man snur og vender på det, så er det slik at hvis man unndrar seg avgifter, snyter på skatten, betaler svart, lurer seg unna, trikser med ledighetstrygd, oppgir større tap på forsikring og så videre og så videre i det uendelige, så er det faktisk slik at DU sørger for at ting og tang blir dyrere for meg. Greit nok, ingen er perfekte, og det er ikke min jobb å være dommer over din moral. Jeg har nok med min egen.

Trist men sant. Likevel synes jeg faktisk det er litt frekt å spørre i et forum hvordan du kan loppe meg for penger på uærlig vis, noe "hvordan unngå avgifter"- biten er. Ting blir objektivt sett ikke mer lov fordi om man ikke er enig.

For all del, jeg har slike tanker selv, og synes at det å betale halvparten av kjøpesummen i "gebyr" er veldig provoserende, for å si det mildt. Likevel, det er nå slik det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlig erfaring med å kjøpe fra utlandet er ikke for å snylte på avgiftene, men å få tak i gitarer som enten er vanskelig å få tak i her eller fordi de går ganske billig der borte.

Se heller etter priser som er bra der du kan gjøre et godt kjøp uten å måtte ty til med ulovligheter. Mange selgere i USA tør heller ikke skrive ned lave verdier på så dyre pakker pga forsikring og sikkerhet.

Har selv kjøpt 2 gitarer fra statene og det har gått ganske bra. Litt tålmodighet må til pga fortollinga, men det går ellers ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.