Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eldre les paul custom?


EirikA

Anbefalte innlegg

Som det er sagt her så er det mange meget gode LP'er fra den tiden, Hank, så jeg synes ikke du trenger å forsvare at du synes den LP'en er bra. Likevel gjorde Gibson en del endringer på LP'en på 70-tallet for å spare penger, som vel de fleste entusiaster er enige om ikke nødvendigvis gjorde den bedre. Treverket ble jo veldig tungt etter hvert også, men det er jo ikke nødvendigvis noe dårligere. Så er det jo dette med pannekakekropp, volute på halsen, "feil" vinkel på hodet ifht. halsen og sånt småtteri.

Har vært borti en del Gibson LP 70-tallere og ingen av dem har vært dårlige gitarer, tvert i mot, men likevel ikke helt "der" de jeg har prøvd. Jeg tviler likevel ikke på at det er mange helt glimrende eksemplarer å finne av sorten, men jeg synes prisnivået på disse modellene begynner å bli kunstig høyt med tanke på at det faktisk er en god del middelmådigheter, og kanskje til og med, dårlige eksemplarer fra den tidsepoken. Når det er sagt, er det vel ikke gull alt som har kommet etterpå heller, men generelt tror jeg nok kvaliteten er mer jevn.

.

Neida, Audun!

Jeg trenger ikke forsvare den LP´en jeg har, og jeg var med og testet mange LP´er på den tiden og jeg kunne ikke finne noe å plukke på på noen av dem. Men jeg var jo bare 15 også da ;). Men instrumentet er slett ikke dårlig da den er like bra i dag med kun een justering på alle disse år. Har gått fra 20+ ut i bandbussen i 28-, inn i varmen igjen osv. Lot den temperere stemt opp og funket som bare fy på scenen. Flere enn en gang!

Har hørt et rykte fra manns munn (ikke skriftelig dokumentert) men at arbeiderne i en periode til dels gjorde små sabotasjer på grunn av innstramminger osv.

Samtidig bygde jo Gibson opp en helt ny fabrikk på den tiden i Nashville, noe jeg skal ha hørt at falt fagarbeiderne på fabrikken i Kalamazoo tungt for brystet.

Kan det ha en sammenheng? Det er jo samme tidsperiode. Ikke vet jeg!

Min er laget i Kalamazoo etter serienummer, men da var visstnok produksjonen i Nashville også godt igang.

Spiller ingen rolle, bar man er fornøyd! Og tenk! Jeg har hatt den siden jeg var 15 :), i 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror nok jeg skal følge litt med på den 78' fjøla jeg linket til... er en akusjon, så spennende å se hva den ender på..har ikkehelt skrinlagt den..

Vekten på den står faktisk også... "guitar weighs in at 10 lbs on my digital scale" det skal vel være 4,5 kg.

Det er bare 1/2 kg mer en RGen min faktisk.

Noe formening om disse med 3 pickuper? Ser litt voldsomt ut syns jeg, men noen som har mer lydmessig formening?

http://www.ebay.com/itm/1987-GIBSON-LES-PAUL-CUSTOM-3-PICKUP-BLACK-BEAUTY-/290798276718?pt=Guitar&hash=item43b4ed906e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg skal følge litt med på den 78' fjøla jeg linket til... er en akusjon, så spennende å se hva den ender på..har ikkehelt skrinlagt den..

Vekten på den står faktisk også... "guitar weighs in at 10 lbs on my digital scale" det skal vel være 4,5 kg.

Det er bare 1/2 kg mer en RGen min faktisk.

Noe formening om disse med 3 pickuper? Ser litt voldsomt ut syns jeg, men noen som har mer lydmessig formening?

http://www.ebay.com/...=item43b4ed906e

Nei nei nei og nei!

Det blir helt feil Les Paul.

Legg heller litt jobb etterpå på en med to humbuckers, ved å splitte disse og kombinere single coil og humbucker modes.

Må tilstå at jeg har modda min med akkurat dette med en monster-switch orginalt fra PRS.

Jeg kan kjøre begge picupsa i både humbucker og single coil samt kombinere disse, fasevende picups mot hverandre osv.

Med det kan jeg til og med få denne til å låte ganske nærme en strat.

EDIT: bare litt språkvask!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sterkefølelser i sving altså? :P

Enig med den, ser litt rart ut.

Men har det ikke travelt har i grunnen ikke behov for gitaren nå i dette året.

Leter heller litt lengre enn å føle jeg kjøper noe i hastverk uten å tenke meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en '69 Les Paul Custom (1-piece kropp, 4.0 kg) som jeg er veldig fornøyd med. Noe av hardwaren er uoriginal, men har PAF sticker pickups som tilsynelatende er originale (eller iallfall tidsriktige). "Late sixties Les Pauls" er kjent for å ha bygge- og materialkvalitet omtrent som de hadde på 50-tallet. 68-69 LPCs koster endel mer enn 70-talls og senere Customs, på ebay typisk fra 5-6000$ og oppover avhengig av tilstand, originalitet osv. Hvis du er villig til å betale 3000$ bør du også vurdere en LPC '68 Reissue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt et rykte fra manns munn (ikke skriftelig dokumentert) men at arbeiderne i en periode til dels gjorde små sabotasjer på grunn av innstramminger osv.

Samtidig bygde jo Gibson opp en helt ny fabrikk på den tiden i Nashville, noe jeg skal ha hørt at falt fagarbeiderne på fabrikken i Kalamazoo tungt for brystet.

Kan det ha en sammenheng? Det er jo samme tidsperiode. Ikke vet jeg!

Mulig det, men de har laget mye bra i Kalamazoo også, både med Gibson logo og senere som Heritage. Heritage er forøvrig et utmerket, og noe rimeligere, alternativ til Gibson CS i dag. Både Gibson og Fender gjorde mye rart i perioden fra midt på 70-tallet frem mot siste halvdel av 80-årene. Det var ekstrem fokus på innsparinger på råmaterialer og forenkling av produksjonen mekanisk og personell-reduksjoner. Det fikk følger både for konstruksjonen og kvaliteten på instrumentene. Likevel finnes det gullkorn fra perioden, men man må lete etter dem. Mange av Gibson's gitarer på 80 og tidlig 90-tall (LP/SG/335) ble utstyrt med såkalte "circuitboard pickups" konstruert av Bill Lawrence. Kjennetegnet er et kretskort på baksiden av mikrofonene med store kontaktpunkter som var ment å forenkle både produksjonen og senere skifte av pickups ved at det skulle være enkelt å lodde på ledninger som fra før er trukket i gitarkroppen. Disse mikrofonene (modellbetegnelser HB-R og HB-L) er high-output sammenliknet med de tradisjonelle PAF-mikrofonene man gjerne forventer å finne i gamle Gibson-gitarer. Mikrofonene i min '89LPC måler ca 7 og 13kOhm Noen liker dem ikke, men jeg synes de låter bra bare man venner seg til å holde litt igjen på volumknotten.

Dagens CS-modeller fra både F og G synes jeg er overvurdert og overpriset. Lenge kunne de forsvare prisforskjellene med at det ble lagt ekstra arbeide i båndslip og setup, men den forskjellen er nesten helt visket ut etter at fabrikkene har tatt ibruk plek i produksjon av standardmodellene. Dette tror jeg nok er årsaken til at Gibson nylig har annonsert at de kommer til å endre navngiving og markedsføring/prissetting av de ulike seriene. Det blir vanskelig å forsvare $5-8k for en standard-modell med CS logo når folk kan gå til produsenter som Suhr eller TAG og få en virkelig custom (individuelt tilpasset) gitar til $3-4k

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Håper ikke noen har noe imot om jeg blåser liv i en gammel tråd for å sprø om mer tips og råd. :)

Får en liten bonus på jobb, og har bestemt meg for å legge disse i en svart les paul custom... har funnet en 81' som jeg ser litt på. Har spurt selger hva han mener om bud på $2600,har også spurt etter vekt, og venter på svar. Men eller har jeg litt sansen for gitarer av denne typen med godt med playware :) men litt usikker på disse pickupene.

Noen som har noe formening ut ifra det som står?

http://www.ebay.com/itm/81-Gibson-Les-Paul-Custom-Black-w-Gold-Hardware-Pearly-Gates-Pups-EBONY-Board-/121082580299?pt=Guitar&hash=item1c31158d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ok, drar opp igjen denne tråden for gudene vet hva gang :P

Men sitter å ser på en auksjon på ebay med lite tid igjen, og er gira som bare det. Men redd for å gå i fella.

Kan noen hjelpe meg å se om dette kan være orginalt, og kanskje også komme med grunner til at jeg ikke bør kjøpe den? :P

Vintage 1978 Gibson Les Paul Custom

http://www.ebay.com/itm/300888367164?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649

Endret av EirikA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel kanskje si at prisen er i overkant og vel så det! Jeg betalte 17k for min '89 LPC (lefty), ser ingen grunn til at en LPC fra det ekstremt uforutsigbare 70-tallet skal koste så mye.

Med frakt og mva blir jo prisen den samme som for en ny! Galskap...

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant nok. Selger er villig til å gå ned 200$ da..

Hva tenker folk om sjange for at dette er noe uorginalt da? Kjedelig å bli lurt, spurte og sa jeg ikke selv var helt sikker. Og om de hadde noe papirer eller lingnende for å verifisere..

Det ble bare oversett i svaret jeg fikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du en slik bør gå for da? Hva er ok pris?

De fleste jeg har sett har ligget bare noe lavere, ikke mye lavere. Og det er et litt begresnet market har jeg inntrykk av , på pre 80 modeller..

Og de kommer fort opp i 4-5k$ når de begynner å nærme seg tidlig 70 tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.