Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eldre les paul custom?


EirikA

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Vurderer å kjøpe meg en les paul custom av eldre modell.

Har veldig sansen for black beauty farge komboen, og liker hele tanken bak en gammel gitar med en del play wear/road worn.

Derfor har jeg surfet litt rundt å sjekket ebay i litt lengre tid.

Har ikke helt bestemt meg for hva pris jeg ser for meg. Men ser mye av det som ligger ute ligger på 1500-3000$.

Har en bekjent i USA som jeg tror jeg kanskje kan få hjelp av, for ser mange som selger ikke er villige til å sende oversea.

Men har dere noen kommentarer i forhold til generel standard på custom gitarene ifra 70-90 tallet?

Kunne helst tenkt meg å kjøpt en så gammel som mulig, men har også lest at både 70 og 80 tallet ikke var det beste , produskjonsmessig for gibson.

Dette er en av de jeg har falt veldig for:

http://www.ebay.com/itm/1978-Gibson-Les-Paul-Custom-Black-TONE-MONSTER-Ebony-fretboard/251175421124?ssPageName=WDVW&rd=1&ih=015&category=33034&cmd=ViewItem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ingen stor fan av LP, men det er umulig å ikke like enn sånn godt innspilt traver som den der.

Mye legendarisk musikk er spil inn med 70-talls LP'er. Kvaliteten er vel variabel, så det er jo en ulempe å ikke kunne prøve først. Så man må gjerne gamble litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ´79 LP Standard. For meg har dette alltid vært en knall gitar, og den skal jo være fra den verste perioden!

Har riktign nok måttet bytte bridge, da strengene røk i hytt og pine, så nå sitter der en Schecter bro på den.

Det største ankepunktet jeg har hørt om fra den tida er at Gibson brukte tungt treverk, så det ble tunge gitarer.

Noe som har slått meg er at, hvis disse gitarene fra den perioden er så jævla dårlige, hvor bra er egentlig de andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at de nødvendigvis var dårlige men kvalitetskontrollen var nok ikke helt på topp. Hadde en 78`custom som veide 5,2 kg. Den var ubrukelig. Har en `81 Custom (uten volute, pancake etc) som er helt fortreffelig. Større variasjon og hvis du er sykelig opphengt i vintage correctness, ikke rett tiår men som nevnt, det finnes gull fra 70-tallet og, både fra Gibson og Fender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, burde vel kanskje satse på noe ifra 80 og ut over ja.

Husker jeg feil vis jeg sier at alle før 83 eller noe slik er solid body, mens de etter dette beggynte me chambered og swiss cheese? Og finner du da solid body etter den perioden?

Må jo si at jeg liker tanken på at det er et stykke tre, men vekten har jo sin praktisk betydning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, burde vel kanskje satse på noe ifra 80 og ut over ja.

Husker jeg feil vis jeg sier at alle før 83 eller noe slik er solid body, mens de etter dette beggynte me chambered og swiss cheese? Og finner du da solid body etter den perioden?

Må jo si at jeg liker tanken på at det er et stykke tre, men vekten har jo sin praktisk betydning :P

Nei, vent nå litt! Hvis ikke du er alt for utålmodig da, bruk tida!

Se litt rundt, og det er jo moro med en skikkelig vintage Gibson LP, hvis det er det du ønsker.

Hvis du finner noe du liker så be om vekt! Jeg målte min mener jeg å huske til 4.3kg. Med ei bred skinnreim er dett null problem.

Da jeg krøp ut av skapet som ung gitarist på slutten av 70-tallet var det kun Gibson LP som gjaldt. Byens gitar-idol den gangen spilte på nettopp en Custom Black Beauty, så det var jo det vi siklet på. Jeg endte på en Standard Cherry Sunburst. Den gang var det aldri noen som hadde innvendiger mot noen av modellene til Gibson. Det var det beste man kunne få!

Dette med dårlige gitarer fra Gibson er noe som har dukket opp seinere, og det er jo klart at noen i ettertid må mene noe, samt at Gibson har et behov for å gjøre endringer med årene for å selge flere gitarer. Joda, sikkert veldig bra med R8, R9, R0 etc. men de gamle "Led Zeppelin" gitarene er fortsatt veldig bra!

Noe annet jeg må få mene er at hvis man skal ha en gitar i 2012 så må den den hete noe med "Custom Shop". Hvis ikke så er det visst crap. "Jeg Spyr"!

Hvorfor selger Gibson og Fender vanlige gitarer hvis det ikke går an å bruke noe annet enn en eller annen "Special Edition"?

Og siden jeg sitter her og lirer av meg edder og galle: hvor mange av oss er det som spiller gigs sju kvelder i uka, evt. stadig vekk står på Wembley stadion?

Er da en halv kilo vekt på en LP verd 7000,- mer lissom?

Min ´79 har vært justert og inntonert EN gang siden jeg kjøpte den i 1980. Siden har den holdt seg strøken. Det må vel også si noe om instrumentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er sagt her så er det mange meget gode LP'er fra den tiden, Hank, så jeg synes ikke du trenger å forsvare at du synes den LP'en er bra. Likevel gjorde Gibson en del endringer på LP'en på 70-tallet for å spare penger, som vel de fleste entusiaster er enige om ikke nødvendigvis gjorde den bedre. Treverket ble jo veldig tungt etter hvert også, men det er jo ikke nødvendigvis noe dårligere. Så er det jo dette med pannekakekropp, volute på halsen, "feil" vinkel på hodet ifht. halsen og sånt småtteri.

Har vært borti en del Gibson LP 70-tallere og ingen av dem har vært dårlige gitarer, tvert i mot, men likevel ikke helt "der" de jeg har prøvd. Jeg tviler likevel ikke på at det er mange helt glimrende eksemplarer å finne av sorten, men jeg synes prisnivået på disse modellene begynner å bli kunstig høyt med tanke på at det faktisk er en god del middelmådigheter, og kanskje til og med, dårlige eksemplarer fra den tidsepoken. Når det er sagt, er det vel ikke gull alt som har kommet etterpå heller, men generelt tror jeg nok kvaliteten er mer jevn.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.