Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Planlegger en Warmoth - hva er do's and don'ts?


Anbefalte innlegg

Jeg har etter hvert tenkt på å bestille og sette sammen en Warmoth. Er det noen generelle råd til hva man bør/skal gjøre og tenke på? Og noe man ikke bør gjøre?

Og om noen har forslag til navn på en superstratt hadde det vært kult?

Strat

Reversed CBS headstock

Lønn gripebrett

F-hull

Floyd Rose

H-S pickups

Legger ved en slags skisse:

post-5210-0-67965900-1351510304_thumb.pn

(blir nok 22 bånd istedenfor 24 da - og muligens chrome isteden for sort hardware)

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mye du kan gjøre feil siden det er en custom og du velger det du vil ha og liker, men viktigst blir jo å sørge for at du er sikker på alle valgene du gjør før du bestiller så du ikke angrer på noe og at du sjekker bestillingen nøye slik at du rekker å rette opp i evt feil du har gjort. Kjipt om du får en venstrehånds gitar fordi du ikke gikk godt nok over bestillinga :P Skal du lakkere den selv eller bestiller du ferdig lakkert? Må huske at de bruker 4-6 uker ekstra om du skal ha den lakkert. 10-12 uker er lenge å vente :P

Jeg ville gått for 24 bånd når du har muligheten, men det er bare meg da...har du absolutt ikke bruk for det så er det vel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et tips ang den configen: Tenk nøye igjennom om du trenger 22 bånd, da gripebrettet henger over plekterbrettet, og du må løsne halsen nesten helt for å få av plekterbrettet.(hvis ikke du modifiserer plekterbrettet litt selv da :)

isåfal kan du kanskje vurdere 720-mod, se nenderst http://www.warmoth.c...NeckPocket.aspx

skulle jeg bestilt min warmoth-strat igjen tror jeg at jeg ville gått for rear-routed, og montert plekterbrettet oppå for det kosmetiske.

Det er et lite helvete å mekke i hvis du får problemer ;).

Endret av umy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle jeg bestilt min warmoth-strat igjen tror jeg at jeg ville gått for rear-routed, og montert plekterbrettet oppå for det kosmetiske.

Det er et lite helvete å mekke i hvis du får problemer ;).

Velger man rear-routed trenger man jo strengt tatt ikke prekterbrettet, aldri vært fan av prekterbrett :P så støtter det å velge rear-routed men ville droppet plekterbrettet da. Ser mye cleanere ut og skal du har en burst-finish vil det se mye bedre ut siden plekterbrettet ikke skjuler halvparten av finishen...think about it :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et tips ang den configen: Tenk nøye igjennom om du trenger 22 bånd, da gripebrettet henger over plekterbrettet, og du må løsne halsen nesten helt for å få av plekterbrettet.(hvis ikke du modifiserer plekterbrettet litt selv da :)

isåfal kan du kanskje vurdere 720-mod, se nenderst http://www.warmoth.c...NeckPocket.aspx

skulle jeg bestilt min warmoth-strat igjen tror jeg at jeg ville gått for rear-routed, og montert plekterbrettet oppå for det kosmetiske.

Det er et lite helvete å mekke i hvis du får problemer ;).

Hvis gitaren er routet for HSH er det ikke noe problem å få av plekterbrettet hvis man har et HSS plekterbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spander på deg de kronene det koster å få finjustert nut, samt få utført en lett båndsliping av halsen når gitaren er ferdig (med mindre du føler du behersker dette selv) Det vil rettferdiggjøre sluttprisen på gitaren..

Ellers er jo Warmoth ekstremt enkelt da med tanke på at alle hull er ferdigborret osv, så det er ikke så mye galt man kan gjøre. Men tenk nøye gjennom typen bånd, gripebrettradius og halsprofil, det er mye det som avgjør hvordan gitaren oppleves å spille på når den er ferdig.

Det der med plekterbrettet og 22 bånd blir ikke noe problem med mindre du skal av med plekterbrettet til stadighet (noe som er uvanlig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo sant da. Vel, da vil jeg tipse om å forborre disse hullene med et borr med passende dimensjon, samt å kjøpe de (riktige - et tips her er at gitarer ikke har pozidrive skruer..) 2-3 skrutrekkerne du trenger til alle gitarens skruer. Det første man ser på typiske "førstegangsbyggeprosjekter" er at skruer er ødelagte fordi det ikke er forborret hull, samt benyttet feil bits/trekker.

Pass spesielt på at du angir riktig dimensjoner på stemmeskruehull når du bestiller halsen. Dette er en typisk ting som fort kan gå galt og som er vanskelig for folk flest å gjøre noe med i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med plekterbrettet og 22 bånd blir ikke noe problem med mindre du skal av med plekterbrettet til stadighet (noe som er uvanlig..)

De fleste planlegger vel ikke å mekke mer enn de må :)

men hvis du får problemer med en pot, eller lignende. noe jeg fikk, så synes jeg det var noe shajt å mekke i, sammenlignet med de fleste andre gitarer jeg har.

tipset til condemned med H-S-H routing var ikke dumt, det vil jo løse problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo sant da. Vel, da vil jeg tipse om å forborre disse hullene med et borr med passende dimensjon, samt å kjøpe de (riktige - et tips her er at gitarer ikke har pozidrive skruer..) 2-3 skrutrekkerne du trenger til alle gitarens skruer. Det første man ser på typiske "førstegangsbyggeprosjekter" er at skruer er ødelagte fordi det ikke er forborret hull, samt benyttet feil bits/trekker.

Pass spesielt på at du angir riktig dimensjoner på stemmeskruehull når du bestiller halsen. Dette er en typisk ting som fort kan gå galt og som er vanskelig for folk flest å gjøre noe med i ettertid.

Et annet hot tips angående å bore igjennom klarlakk - bor først opp til skruens dimensjon. Bor deretter såvidt gjennom lakken, altså grader den - slik at den ikke sprekker når du trekker til. Man skal så klart ikke trekke til av all kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet hot tips angående å bore igjennom klarlakk - bor først opp til skruens dimensjon. Bor deretter såvidt gjennom lakken, altså grader den - slik at den ikke sprekker når du trekker til. Man skal så klart ikke trekke til av all kraft.

Ja det er et godt tips. Selv har jeg et par ulike forsenkere jeg konsekvent bruker på alle hull uansett om det er på en lakkert flate eller ei.

Eksempel på forsenker:

119000-jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte innspill.

Warmoth skal få lakkere kroppen ja - ventetid er ikke noe problem (er jo vant til å utsette andre for dette selv :) )

22 bånd er minimum

Synes det skal være plekterbrett på strat

Ser jeg må tenke nøye på neck-pocket configen i alle fall, og stemmeskruehullene :)

Gode råd ang skruer her også - takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et par andre her sier om skruer og slikt, så får du ikke med noe hardware med hverken kropp eller hals, så gå over et par ganger og sørg for at du får med deg alt. Skruer, neckplate, stemmeskruer, knotter, brytere, ledninger, potentiometer osv. Tusen ting å huske på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.