Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Jazz Bass?


RalphDarwin

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte meg nylig en Fender Jazz bass. Virker som om det er en delebass. Plekterbrettet er uorginalt, pickuper er ikke Fender(står ingenting på dem heller, men låter ganske kult, tight og rent). På selve kroppen står det heller ingenting.

Det mest interessante er halsen. Det står ingen info på den, som "Made In.." serienummer er heller ingen av. Hvis google har svart meg riktig, så var det en periode der Fender ikke gjorde det på headstocken, men hadde det på dekselet som halsen var skrudd fast med.

Det er en lapp i halslomma hvor det står enten tallet 3 eller bokstaven m. Det er en J som jeg lurer på kan indikere Japan eller Jazz bass? Halvveis alfaomega tegn. Og et slags anker, 1-tall eller en T?

Fra facebook kjøp og salg siden er det folk som tror det kan være en 68-75 jazz bass grunnet decal.

At det kan være en factory special run.

Finner ikke så veldig mye info om disse jazz bassene generelt.

zjgg34.jpg

ddia34.jpg

25f3cy1.jpg

Bassen låter forøvrig ganske kult, har lav strengehøyde og er lettspilt. Så er ganske fornøyd med den!=)

Takker for svar på forhånd!

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hvite labelen med en "M" på har jeg sett på flere Mexico-modeller. Tipper J indikerer Jazzbass. Er den refinisha? Synes trussrod-åpningen ser litt rar ut, de fleste Fenderbasser med åpning på headstock har sort beskyttelse rundt hullet.

Logoen tror jeg muligens er en repro, uansett hadde ikke basser fra 68-75 åpning i headstock, trussrod-justering foregikk ved hælen. i 1975 havnet den ved headstock men da i form av en såkalt bullet-trussrod.

EDiT: Flere bilder hjelper. Backsiden av headstock, bedre bilde av nevnte trussrod åpning, kropp med plekterbrett av, elektronikk, halslommen på kroppen etc.

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det ser ut som om den er refinisha i tillegg. Baksiden av headstock er helt hvit, og trussrodhullet indikerer for meg at det har blitt gjort noe på hodet.

Bilder av kroppen kommer snarest. Det var ingen info på halslommen av den. Og den er vel selvlakkert, for lakken er ganske seig og har null gloss.

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, øynene mine! Jeg griner litt hvergang jeg ser en bass har blitt strenget på den måten der :(

Vel halsen ser alt for ny ut for å være fra 60tallet, mest sannsynlig så er dette en japan model, mener å erindre at jeg har sett en helt lik model for noen år siden. en jazz bass fra 68 - 75 ville og vanligvis hatt blockinlays samt samt Trussroden ved heel. Hadde ikke sjokkert meg om dette ikke er en Fender i det heletatt, har finishen på headstocken samme følelse som finishen på kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da kan vi vel konkludere med at det jeg har er en hals fra Mexico. Finishen på kroppen er helt annerledes og virker mer hjemmegjort. Mens finishen på headstocken er mer riktig, faktisk. Glatt og fin som gitarer jeg har.

Synes fortsatt truss-rod ser noe rar ut.

Burde vært sånn:

mexe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengene har jeg ikke bytta, men har lyst på halfwound eller hva de kalles som jeg har på den andre bassen. Det er en ganske god bass i forhold til Ibanezen jeg har fra før. Men en av de må nesten gå, for det er ikke plass lenger hvor alt har blitt stappa back den store flighten min. huff.. Heller mer for at denne skal bli enn Ibanezen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Slipte strenger? Skal du spelle 60-talls country eller?

Samme hva det er egentlig, bare den er god å spille på, men jeg jeg forstår nyskjerrigheten i hva man har fått tak på.

Ellers, gratulerer med ny bass :)

Ja, Både Iron Maiden, Thin Lizzy og Pink Floyd er skikkelig døv country. (Eller, PF er jo ikke så langt fra..) meningen din ble utdatert i 73 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bongoen jeg kjøpte her om dagen hadde flatwound-strenger. Det var helt forferdelig å spille på.

Det er større forskjell både i lyd og spillbarhet mellom forskjellige flats enn rounds. Selv har jeg TI flats på en p-bass, de spiller som smør, og har nok topp til slap hvis jeg vil det.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.