Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av Gibson Les Paul


rioi

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal over til San Diego i jula ognnår jeg først er over tenkte jeg å prøve å få tak i en fin Les Paul som jeg kan ha forhåpentligvis resten av livet.

Er ikke veldig erfaren med gitar, men vet at dette er noe jeg kommer til å drive med og at Les Paul er gitaren jeg vil ha.

Jeg har ikke hatt muligheten til å teste annet enn en 2012 Standard på tre45 i Trondheim, men denne likte jeg forsåvidt godt selvom den var veldig uvandt å spille på i motsetning til min Squire Strat.

Budsjettet ligger oppmot 25000 kr og jeg kan godt kjøpe brukt hvis jeg finner mulighet for det. Har store hender med lange fingrer så 59' halsprofil tror jeg ikke skal være noe stort problem.

Vil ha en gitar med 58-60 typ burst topp

Det jeg lurer på er hvilken type jeg bør gå for i denne prisklassen. Jeg ser jo at det er mulig å få brukt R9 helt ned i den prisen på ebay, men da er de kanskje ikke like bra som de burde være eller?

Burde jeg heller satse på en ny standard, eller muligens en R8? Ser at R8 som regel ikke har flammetopp.

Kom med forslag, gjerne ut av erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gått for en R8 eller R9. i store deler av 1958 hadde les paulen plain top, er derfor 59 er så etterstpurt siden det er den eneste i den perioden som ble laget med flammetop. Og så gikk de tilbake til goltop(rett meg hvis jeg tar feil de som har greie på det)

R8 har en anelse tykkere hals enn R9. Vet at hvertfall R8 får du også med 60-talls profil på halsen, men hvis du klarer tykke halser, er jo det en fordel for lyden. R0(1960) har jo tynnere hals og plaintop.

Testet en R8 for ikke så lenge siden. Må bare si at det er en nydelig gitar, og du blir nok fornøyd uansett hvilken av de tre du velger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... R0(1960) har jo tynnere hals og plaintop.

R0 har, likhet med R9, flammetopp. G0 har samme specs som R0, men har plaintop.

Med 25k i budsjett ville jeg ha prøvd å finne meg en brukt R9 eller en bra R8, hvis du liker litt feitere halser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk prisen først! Jeg er nå i miami og det er ofte ikke stor prisforskjell til norge. En R8 koster f.eks. 3.700 usd, og med norsk mva så blir dette dyrere enn hjemme. Vintage guitar i oslo har/hadde en nydelig sort R8 til 19 lapper. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gått for en R8 eller R9. i store deler av 1958 hadde les paulen plain top, er derfor 59 er så etterstpurt siden det er den eneste i den perioden som ble laget med flammetop. Og så gikk de tilbake til goltop(rett meg hvis jeg tar feil de som har greie på det)

tja, hvor skal jeg begynne?

i 1958 ble det produsert både goldtops og bursts. i 1959 og 1960 kun bursts (med et par unntak). tror ikke det er påvist noen fler eksemplarer med flammetopp i 59 i forhold til de andre årene. hvor har du dette fra? fra 60/61 ble les paul gitaren til sg, og fra 1963 forsvant les paul navnet helt. i 68 ble les paulen reintrodusert i gold top og som custom osv. Dette er korthistorien, det er i årene 58 - 60 mange variasjoner, som ikke alltid korresponderer med de moderne reissuene. her er mye markedsføring og gimmick.

når dette er sagt, for ditt budsjett ville jeg gått for en en r9.

gitarzan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, hvor skal jeg begynne?

i 1958 ble det produsert både goldtops og bursts. i 1959 og 1960 kun bursts (med et par unntak). tror ikke det er påvist noen fler eksemplarer med flammetopp i 59 i forhold til de andre årene. hvor har du dette fra? fra 60/61 ble les paul gitaren til sg, og fra 1963 forsvant les paul navnet helt. i 68 ble les paulen reintrodusert i gold top og som custom osv. Dette er korthistorien, det er i årene 58 - 60 mange variasjoner, som ikke alltid korresponderer med de moderne reissuene. her er mye markedsføring og gimmick.

når dette er sagt, for ditt budsjett ville jeg gått for en en r9.

gitarzan

Var Capt. Lee Anderton som fortalte det da de testet collectors choice les paulene. Han sa at bursten ikke ble særlig populær, og at det var derfor de sluttet å lage burst i 1960. Han sier også at det bare var plaitop i 58, og at de gikk over til flametop i 59. Har lest at les paul ikke ville ha navnet sitt på sgen fordi han syntes den så ut som en sopelime:p

gå til 10:50 i denne videoen så sier Lee det om toppene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gått for en R8 eller R9. i store deler av 1958 hadde les paulen plain top, er derfor 59 er så etterstpurt siden det er den eneste i den perioden som ble laget med flammetop. Og så gikk de tilbake til goltop(rett meg hvis jeg tar feil de som har greie på det)

...

Hvor har du denne infoen fra?

Til trådstarter vil jeg si at hvis du vil bruke hele budsjettet, er det ingen tvil om at jeg ville sett etter en R9. Når det er sagt, er både R7, R8 og R0 omtrent identisk bortsett fra finisher og halsprofiler. R9 har likevel det aller høyest sorterte treverket, og er potensielt "best" uten at det nødvendigvis er fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to der aner ikke hva de prater om, og er nok ikke det riktige stedet og hente informasjon fra.

Så vidt jeg husker var den eneste klare forskjellen fra '58 til '59 at de gikk over til litt bredere fretwire.

Her er noen bilder:

http://www.lespaulfo...istry/index.php

+1

og sjekk i tillegg ut

http://burstserial.com/site/ dette er den mest grundige oversikten over bursts.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.