Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Humbucker i Single-coil størrelse på en strat


Anbefalte innlegg

Dette her kan jeg rett og slett ingenting om.

Har lyst til å sette i en Single-Coil sized Humbucker i bro posisjon på stratten min. Jeg vil også at den skal ha en Coil-split funksjon. Hvor mye jobb blir det å koble dette/gjøre det selv? Fint om noen vet om et skjema eller kan forklare meg enkelt hvordan det kan gjøres :) Det står forresten en vanlig humbucker i bro posisjon allerede, uten noe split funksjon e.l.

Noen som har erfaringer med slike humbuckere? Det jeg er ute etter er en allsidig en, sikkert ganske hot, som høres skikkelig fet ut som humbucker og høres ut som en klassisk Single-Coil når den er splitta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som låter "akkurat" som en humbucker finner du nok ikke.

Selv har jeg god erfaring med SD Blades. Andre liker dem ikke, akkurat som med alle andre typer pickuper.

Koster de litt mye i forhold til budsjettet, synes jeg du skal ta en kikk på utvalget til GFS. Jeg har flere versjoner av GFS- blades i drift, og jeg synes de låter knall, også uavhengig av prisen. I forhold til det du betaler, så er de bedre enn SD, men jeg synes de ligger jo hakket under i lyd, det er ikke å fornekte. For meg, min økonomi og mine ferdigheter på gitar, så er GFS førstevalget, faktisk. Rent lydmessig vinner Seymore Duncan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å sette i en Single-Coil sized Humbucker i bro posisjon på stratten min. Jeg vil også at den skal ha en Coil-split funksjon. Hvor mye jobb blir det å koble dette/gjøre det selv? Fint om noen vet om et skjema eller kan forklare meg enkelt hvordan det kan gjøres :) Det står forresten en vanlig humbucker i bro posisjon allerede, uten noe split funksjon e.l.

Hvorfor vil du at den skal være single-coil sized når plekterbrettet ditt er kuttet for humbucker sized? Eller skal du bytte plekterbrett og liker utseende av 3 single coils?

Hvis du liker lyden i humbuckeren du har nå; så kan du jo prøve å koble en coilsplitt på den forutsatt at den har 4 ledere. :)

Du finner masse skjemaer på Seymour Duncans sine sider, men hver oppmerksom på at forskjellige pickup produsenter har forskjellige fargekoder på sine pickups (se egen post i DIY forumet her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups. Leste nok en gang for dårlig, fikk ikke med meg at det var humbuckerplass i bridge. Beklager. Men altså, uansett hvordan du snur og vender på det,så blir det bare "nesten". Er man kresen, så vil kun en singlecoil låte som en singlecoil, og omvendt. En splittet humbucker gir deg bare nesten lyden av en singlecoil.

Men for å foreslå noe annet,hva med en SD P-rails? Det tror jeg er en artig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å sette i en Single-Coil sized Humbucker ... som høres skikkelig fet ut som humbucker og høres ut som en klassisk Single-Coil når den er splitta.

Eksisterer ikke.

Selv har jeg ikke funnet noen singlecoilsized humbucker jeg har likt. Ville som andre her heller valgt god humbucker som låter også bra splittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintagevibeguitars.com lager noe du kanskje er ute etter.

I bridge på gitaren jeg har i avataren har jeg en custom bucker.

Den er basert på en slik: http://vintagevibegu...hum_hspWin.html

Der er north coil en "p90-i-strat-format" (i realiteten en veldig hot strat coil med skruer). og south coil er en helt vanlig strat coil, med 6 magneter og det hele.

her kjører jeg en slik config: http://www.guitarele...North-Coil.html

for å kunne bruke de hver for seg, eller samlet i en bucker. Jeg synes det gir en veldig god bucker-lyd sammen, trøkker og hyler og snerrer som god bucker skal, i mine ører :). du får den i alle vanlige farger og du kan velge om du vil ha to strat-coiler, eller to "p90-coiler" også.

Endret av umy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste kompromisset jeg har prøvd er SD p-rails. Låter bra som P90, ok som humbucker og akseptabelt som singelcoil.

Angående rail pickup i singelcoilformat synes jeg f.eks Dimarzio Tonezone låter bra i humbuckermode og bra splittet i kombinasjon med mid pickup på en strat (posisjon 2 på pickupbryter i en strat med 5-veis velger og 3 pickups) med brukbart hot'e pickups (typisk "texas" pickups etc)

Hovedproblemet med railpickups i singelcoilformat er at de egentlig ikke låter helt som en fullsize humbucker og veldig sjeldent som en singelcoil i splitmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke lyden i humbuckeren som står i og liker heller ikke utseende av en full-sized humbucker på en strat. Tenkte jeg kunne slå to fluer i en smekk med en single-coil sized humbucker, men mulig jeg bare går for en veldig hot single-coil i stedet. Jeg vil at den skal høres ut som en strat!

Noen tips om en bra hot single-coil for bro posisjon? Har aldri testet eller sett på noen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, siden jeg kjøpte min arbeidshest i 1985 (Japan Strat) brukt en Seymor Duncan Hot Strat Stack som bridge.

Jeg koplet den slik at: blandet med mid PU funker´n som single coil, og aleine (knappen nederst) som stack.

En stack gir heller ikke full humbucker lyd, men den fjerner støy slik at man kan kjøre gitaren på ekstrem amp gain.

Stack støyreduseringskopling (humbucking) gir litt mindre gain ut av gitaren, men det har jeg løst så enkelt ved å gi litt mer gain på vrengkanalen.

Pickupen jeg nevnte produseres vel ikke lenger, men de har nok andre erstatninger, eller har jeg en tilvarende DiMarzio i en tele (Ja jeg kjører strat stack i bridge på en av telene). Og ellers tror jeg også GFS leverer stack. Men rein Humbuckerlyd får du ikke her heller, dessverre. Man får ikke i pose og sekk, om man ønsker formen av en single coil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.