Web Analytics
Jump to content

Nye knotter passer ikke

JRV
 Share

Recommended Posts

Hei igjen,

kjøpte nettopp en pedal fra Gitarhuset og tok med med to svarte toneknotter og en volumknott i samme slengen. På gitarhuset står det "strat type" (orddelingsfeil, ikke bra), så jeg regnet med at disse generelt passet stratocastere. Dette ser ikke ut til å stemme, for jeg klarer ikke å få de på min Road Worn Strat.

Link: http://www.gitarhuse...oneknott-kb240t

Er det altså så stor forskjell på disse knottene?

Edited by JRV

De ser helt like ut, men det er vel noen små forskjeller der da. Utrolig irriterende. Rart at Gitarhuset ikke ga noen som helst praktisk info. Kan jeg på noen måte få de til å passe eller vil det bare bli styr? Tenkte på å evt utvide dem eller noe i den duren.

Stratknotter passer generelt på alt med litt makt. Det er ingen egentlig forskjell i form av metrisk eller tommemål på disse som jeg har registrert, bare litt ulik type spor.

På Gibson type knotter derimot er det en klar forskjell på fine og grove spor og man kan ikke "tvinge" de på.

Njaaa, mål for all del først. Finnes knotter både 5 mm og 6 mm om jeg husker riktig, og jeg knekte et par potter i forsøket på å tvinge knottene på. Måtte fram med drillen og utvide hullene.

Alle gitarpotter er 6mm og alle knotter. Forskjellen er fine eller grove spor på skaftet.

Min oppfatning er at "knurlete" potter, sånne man bruker i gitarer, stort sett alltid har 1/4" skaft, altså 6.35mm, mens de glatte som er til knotter med set-screw-festing stort sett er 6mm.

Hvis man bestiller kina-vare så er det bingo. Folkene som driver og kopierer nedi der har ikke forstått forskjellen, så jeg har for eksempel knurleknotter til 6mm-skaft liggende.

Eksempel fra Alpha Taiwan: http://no.mouser.com/taiwanalpha/

Dette har jeg også undret meg på. Hadde tråd om det på annet forum, men fikk aldri innspill. Starter en tråd her, men egen overskrift hvor jeg ber folk om å skrive inn hva de finner av type knott i sine instrumenter.

Edited by SteikBacon

De Boston knottene du linker til passer de små Alpha pot'ene du finner i Strat kopier fra ulike leverandører. Til Fender må du bruke den større typen som heter KB244T og KB244V. De passer store Alpha, CTS og de fleste US produserte splitshaft potmeter.

:P

Hei igjen,

kjøpte nettopp en pedal fra Gitarhuset og tok med med to svarte toneknotter og en volumknott i samme slengen. På gitarhuset står det "strat type" (orddelingsfeil, ikke bra), så jeg regnet med at disse generelt passet stratocastere. Dette ser ikke ut til å stemme, for jeg klarer ikke å få de på min Road Worn Strat.

Link: http://www.gitarhuse...oneknott-kb240t

Er det altså så stor forskjell på disse knottene?