Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar til guttungen


Erkny

Anbefalte innlegg

Ser du spør om filespørsmål- på en nylonstrenger der strengehøyden i og for seg er riktig, kan du bruke to teknikker, bruk den du synes virker tryggest for deg.

Den ene, er jo å skjære med en skarp kniv på begge sider av nuten flere ganger, slik at du er sikker på at det ikke er lakk som er "klistret" til den. Så tapper du den løs. Hvor lett dette er varierer fra gitar til gitar, og det er umulig å si noe om hvor enkelt det er. Man kan gjerne gripe tak og "rugge" med for eksempel en vannpumpetang, Framgangsmåten er sånn at mange små bevegelser tilsvarer en stor.. Tappe litt med en liten hammer med en trebit mellom, varme opp litt. Triksene er mange alt ettersom hvor hardt det sitter. Så kan du file fra undersiden, du kan jo måle med et skyvlære og se forskjellen mellom nut og første bånd. Det er ikke store forskjellen som trengs, noe tidels millimeter holder. Fest litt pussepapir på en trekloss, vend nuten ofte, og puss ned. Test ofte, og når du sier du er ferdig, fester du den med en bitteliten dråpe superlim. Eller trelim.

Måte to- la nuten sitte i gitaren, og fil ned sporene strengene sitter i. Dette er heller ikke vanskelig, på en klassisk gitar klarer du deg med et nålefilsett fra Biltema, Clas eller lignende. Velg en passende fil, slakk strengene og få de ut av veien, og ta like mange drag i hvert spor, slik at det blir jevnt. Her er det viktig å huske på at man avvirker mye med få drag. Fire- fem drag med filen utgjør faktisk ganske mye. Det er jo ikke mulig å tallfeste dette, da det avhenger av hvor tung du er på labben, hvor bra filen er, og hvor myk plasten er.

Smett strengene på plass, stem, og gi deg når gitaren gir fra seg en bitteliten antydning til strengebuzz.

Stolen er lettere å jobbe med, så den bør du ta først. Ikke koster en ny en stort, heller. Den files med hell fra undersiden. Den er som regel ganske tynn, og det går kjapt å avvirke.

Hvor mye man skal ta er jo umulig å si noe om, men siden jeg har gjort dette en del ganger, så la meg antyde at de fleste billige nybegynnergitarer tåler to til fire millimeter med fjernet høyde før det blir tull og tøys. Det har en helt klar innvirkning på spillbarheten bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående filing av strengespor i nut - Bruk en bladføler slik at du har kontroll på hvor lavt strengene havner (fret strengen i 3'de bånd og mål mellomrommet mellom streng og toppen av første bånd) Å file "i blinde" ender ofte dårlig med mindre man har en del erfaring med verktøy/materialer/fremgangsmåte.

Angående løsning av nut - jeg bruker faktisk en stor hovtang som jeg vrikker nut'en vekselvis mot stemmeskruer og mot sadel, samt trekker oppover med. I 90% av tilfellene trenger jeg ikke noe annet. Litt kakking kan gjøre susen også, men du kan lett ødelegge nut'en.

Angående filing av nut/sadels bakside - å legge et ark med pussepapir på bordet og holde dette fast med en hånd, mens du sliper nut'en mot bordflaten fungerer veldig bra. Som Castor sier - snu sadel/nut 180 grader ofte ellers sliper du den lavere på den ene siden. Kontrollmåling med et skyvelær og hyppig testing er VELDIG lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder liten gitar har jo Fender en mustang i Pawn shop serien som er bygd med litt mindre kropp enn vanlig og kortere skala,men det er likevel en fullsize gitar og ikke no trekvartsræl. http://www.fender.co...mustang-special

denne gitaren passer perfekt for jenter og barn fordi den er litt mindre, men ellers er den som de andre i pawn shop serien lagd i Japan og er gode gitarer.

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke vært så mye borti å lære smårollinger å spille gitar, men har sett en del klipp på tuben av dem som spiller Gitarer i normal skala, noen bedre enn du skulle tro.

Så jeg ville nok prøvd med en normal skala først, men kanskje noe med en litt mindre kropp, slik som den Mustangen nevnt over. Ellers ville jeg tatt en kikk på den nye Epi SG'n som kom i år. Liten, lett og strengene føles som smør.

Halsen er av type Slimtaper noe som jeg vil tro fungerer utmerket for små hender. Push/Pulls når man vil ha en litt annen lyd. Egentlig en veldig kurrant gitar for prisen, og noe han faktisk kan vokse inn i og ha en god stund.

Koster ikke mer enn en halvannen høvding på Thomann heller: http://www.thomann.de/gb/epiphone_sg400_ch.htm

De har i svart au. Men som du sikkert vet, SG skal værra i cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foflet litt med en Pawn shop Mustang da de kom ut, men blei kjempeskuffet. Hadde kanskje litt andre forventninger - kanskje gi den et nytt forsøk...? Uansett, det første jeg tenkte da var faktisk "barnegitar" grunnet størrelsen. Nå ligger det imidlertid an til at poden må klare seg med akustisk inntil videre da enkelte i huset (les: frua) synes vi har nok gitarer på garden som det er (host)

@Nitwit: selvsagt skal SG være i cherry - det står i loven.

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.