Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar til guttungen


Erkny

Anbefalte innlegg

Hei.

Eldstegutten min (8 år) har begynt på den lokale kulturskolen med gitarundervisning. Kjøpte i den forbindelse en akustisk gitar med nylonstrenger i barnestørrelse til ham. Størrelsen er helt grei. Det jeg har lagt merke til er at han sliter litt med er å få presset strengene ned såpass at lyden ikke blir "stum" . Tenkte i så måte at han kunne få en elektrisk gitar i tillegg da man ikke trenger å bruke så mye kraft på å trykke ned strengene, og ja - det vil være lettere for ham å lære seg alkorder når han føler han mestrer å få skikkelig lyd, ikke stum lyd....

Har sett på litt forskjellige gitarer, og funnet noen alternativer:

http://www.thomann.de/gb/ibanez_grg_micro_bkn.htm

http://www.thomann.de/gb/fender_squire_strat_mini.htm

http://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Peavey-MARVEL-Iron-Man-3-4-Rockmaster-gitar/HK4

Er dette gitarer som kan anbefales som første el gitar til en gryende gitarist, eller har allmuen andre tips/ erfaringer som de ønsker å dele? Det nærmer seg jul, så kanskje det er flere her inne som tenker på gitarkjøp til sine unge lovende?

( Er forresten ikke interessert i pakkeløsninger med forsterker, da jeg allerede har en Vox vt20+ hjemme)

Mvh

Erkny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et problem for nybegynnere uansett alder. Tre ting-

- Sjekk om det er mulig å senke strengehøyden noe på gitaren. Som regel er deten del å gå på, selv på billige nybegynnergitarer.

- Undersøk om det har noe for seg å bytte til mykere strenger. Slike strenger som sitter på disse gitarene, er som regel på nivå med kassert fiskesene.

- Lev med det. Det er ikke mange timene med øving som skal til før ting er på plass.

(Et lite tjuvtriks til slutt, stem ned gitaren en tone. Da blir strengene mykere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et strengeskift er vel uansett en god ide. Kanskje se etter noen litt tynnere strenger også. Er ikke helt sikker på mulighetene til å senke strengehøyde på gitaren - får se når jeg kommer meg hjem... I såfall - er veien og gå å ta av sadelen på stolen og skave av den på "undersiden" en mm eller to?

Blir nok elgitar i tillegg uansett. Har allerede 3 akkorder inne, samt vi har øvd litt på basslinja til " Louie Louie". Rock on!

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sjekk om det er mulig å senke strengehøyden noe på gitaren. Som regel er deten del å gå på, selv på billige nybegynnergitarer.

- Undersøk om det har noe for seg å bytte til mykere strenger. Slike strenger som sitter på disse gitarene, er som regel på nivå med kassert fiskesene.

På en shortscale nylonstrengsgitar tviler jeg på at det er så mye justering. Man kan nok file bro/sadler, men tar man for hardt i er det ingen vei tilbake. Ulike strengetykkelser påvirker heller ikke spillbarheten på samme måte på nylon som stålstrenger. Å stemme ned er en mulighet, men da oppstår det problemer i samspill med andre elever om ikke alle gjør det samme.

Av de tre gitarene som OP foreslår har jeg vært i nærkontakt med de fra Ibanez og Fender/Squire. Det er greie instrumenter, men fabrikkoppsettet er horribelt. Enten må man få butikken til å justere trussrod, sadelhøyde og intonasjon eller så må man være innstilt på å gjøre det selv. Man må også regne med at oversadelen trenger å files ned noe for at gitaren skal oppleves som noenlunde stemt i de første båndene. Peavey-gitaren kjenner jeg ikke. Den har ok spesifikasjoner, men med bare en pickup er den nok ikke like allsidig som de andre 2.

Hva sier kulturskolen om valg av gitar? Om det legges opp til bruk av akustisk er kanskje ikke en elgitar velkommen. Isåfall kan f.eks en 3/4-skala akustisk traveller med stålstrenger fra Morgan være et alternativ (ca 2000,- i Norge). Godt justert og med tynne strenger bør den kunne bli nesten like lettspilt som en elgitar. Og den har pickup for å brukes med forsterker.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke noe problem med elektrisk i forhold til kulturskolen da de forløpig bare er inne en om gangen (liten skole...) Har snakket med læreren, og det var ikke noe problem med elektrisk for hans del.

Ang gitar så er det den grunnleggende kvaliteten på instrumentet som er interesann. Set up kan en gjøre noe med. Men jeg sitter med et inntrykk av at merker som Squier og Ibanez i barnestørrelse i utgangspunktet er bedre instrumenter enn f.eks Stagg som ofte dukker opp på sider der 3/4 gitarer selges. De Stagg gitarene jeg har prøvd har i allefall ikke imponert meg..

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en shortscale nylonstrengsgitar tviler jeg på at det er så mye justering. Man kan nok file bro/sadler, men tar man for hardt i er det ingen vei tilbake. Ulike strengetykkelser påvirker heller ikke spillbarheten på samme måte på nylon som stålstrenger. Å stemme ned er en mulighet, men da oppstår det problemer i samspill med andre elever om ikke alle gjør det samme.

Det var vel filing jeg tenkte på. En ny bro til en sånn kassegitar koster ikke mange kronene, så "ingen vei tilbake" er ikke noe kostbart prosjekt. På en rimelig kassegitar kan man glatt bygge opp igjen nedfilte spor med bakepulver og superlim. Det er ikke noe man gjør som annet enn nødrep på dyre gitarer, men her er det da ikke snakk om noe slikt.

Selvsagt må man stemme opp igen til samspill- hendelser. Det regner jeg kanskje med at far ordner greit på forhånd?

Slike "nedsenkinger" har jeg gjort mange ganger på slike rimelige gitarer, og de blir faktisk mer lettspilte. En elgitar med tynne stålstrenger er mer tungspilt enn en kasse som er greit satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3/4 el-gitarer er generelt grusomme. Faktisk trenger de langt mer modifikasjon/justering enn rimelige normal-gitarer. Alle 3/4 gitarer jeg har prøvd er helt på jordet, nesten umulig å intonere, dårlige stemmeskruer og med en alt for høy oversadel (nut) Det virker som om produsentene ikke tar dette segmentet på alvor.

Squier modellen er forferdelig rett ut av eska. Nesten det samme gjelder Morgan mnodellen som selges i Norge. Men begge blir helt ok etter bytte av stemmeskruer og justering av nut (evt båndsliping)

Tror jeg ville satset på Ibanez faktisk. Av alle billig-gitarene er de omtrent de beste på å klare å levere en gitar som er spillbar rett ut av eska. (men jeg har ikke prøvd 3/4 modellene)

Ellers er nok Cort sin 3/4 gitar et godt tips. Koster sikkert ikke mye og har sikkert langt bedre spillbarhet enn mye annet. Epiphone kan også være ok (men antageligvis ikke mye mer..)

Angående nylonstrengere - her er det ofte en del å gå på hva angår strengehøyde både på sadel og spesielt nut. En justering av nut gjør en slik gitar langt mer lettspilt (små nybegynnere bruker i stor grad de første båndene mest og det er en høy oversadel som gjør gitaren tungspilt) En slik justering/modifikasjon er forøvrig mulig å reversere, men det krever jo at man vet hva man driver med.

Mange juniorer opplever stålstrenger som mer ubehagelige enn nylonstrenger. Men en godt justert el-gitar kan nok være tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i med Greener her. Disse gitarene produseres slik at både bro og sadel er høyere enn nødvendig i de fleste tilfeller, fordi det gir mer slingringsmonn til de som skal klaske inn båndene. Som før nevnt, det er bare å file i vei, man bygger greit opp igjen med bakepulver og superlim skulle man ta noen drag for mye. Reparasjonen reagerer kjemisk med plasten, og det blir faktisk hardere enn materialet i utgangspunktet. Dessuten koster nye deler omtrent like mye som en Snickers. Det er bare å kjøre på.

Ikke trenger man å handle dyrt spesialutstyr, et nålefilsett fra Biltema eller Clas funker helt greit. Man trenger ikke en spesiell "09- fil til nylonstrenger.

Når det er sagt, har far og sønn lyst på elgitar, så er det ingen argumenter som holder mot det. Ingen i hele verden. Det er mye lurere med en elgitar man spiller på enn en spansk, pedagogisk korrekt opplæringsgitar som støver ned i en krok. Fingertupper tåler mye mer smerte hvis man er motivert!

Litt eplekjekt servert, men likevel, gi meg en billig 3/4 nybegynnergitar og en snau time, så kan jeg love at den er lettere å spille på etterpå. Når jeg kan, så klarer de fleste andre som skjønner hvordan en gitar fungerer det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Fender/Squier Mustang, duo sonic, musicmaster etc? 24" bør være overkommelig for en åtteåring? Squier har en fin Duo sonic i vintage vibe-serien som ikke koster allverdens og som er overraskende bra. Det har også kommet en flott Mustang i Vintage modified-serien, har ikke prøvd sistnevnte men får gode skussmål på bla offsetguitar-forumet.

Ellers har jeg en Epi Flying VeeWee til 4-åringen men den ble så bra etter et oppsett av jeg bruker den selv som G#-gitar :) (omtrent samme skalalengde, 19" på VeeWee mot ca 20" på G-sharp. )

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville satset på en helt standard størrese strat ala Squier stratter. Har selv undervist barn i gitar via musikkskolen og det er imo ikke noe stort problem at de spiller på for store gitarer. Det ser kanskje litt voldsomt ut, men de klarer seg.

Gitar med tynn hals, helt normal kropp og utseende ala Squier, så har du et ganske greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info her. Takker og bukker! Blir vel i første omgang til å stemme gitaren ned en tone, samt bytte strenger. Jeg skal la ham få prøve stratocasteren min for å se om han finner den komfortabel - prøvde seg litt på den ene LP'en min, men den ble litt "chunky" for ham, og dessuten var det jo selvsagt den av gitarene mine som hadde høyest action....

Men siden det er mye ymse kvalitet på 3/4 gitarer, så føler jeg nå litt på om jeg heller skal ta turen på nærmeste instrumentsjappe og sjekke utvalget der (hvis det er) og eventuelt gå for en "full size" hvis det viser seg at størrelsen på f.eks en strat kropp er overkommelig for ham.

Takker for mange gode tips og innspill!

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.