Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det på tide med rørbytte?


condemned

Anbefalte innlegg

Jeg rocker en Diezel Herbert, som noen her kanskje vet.

Den siste tiden har den gitt fra seg en "poppelyd" når jeg skrur den på, selv etter en halvtime med oppvarming av rørene.

Av og til under spilling vil denne poppelyden oppstå, samt at ampen begynner å pipe som om det var noen som sto og plystret i kor, et par hundre meter unna.

Er det røra mine det er noe galt med? De har ikke vært skiftet på tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å slå forsiktig på rørene med en blyant mens den er på og se om det er noen av dem som avgir lyd når du slår på dem.

Ellers hadde det sikkert ikke vært feil med et rørbytte ;) Utgangsrørene er de som ryker oftest, preamprør har en tendens til å leve noe lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips det Andr3as kommer med der. Radioreparatørene knakket i gamledager på rørene forsiktig med et skrujern.

Dersom det ga lyd ut i høyttaleren er de "mikrofoniske", dvs. da blir de påvirket av ytre enheter som f.eks høyttaler, slag og ballespark!

Jeg synes å lese her at alt for mange bytter rør alt for tidlig! Seriøst! Nå finnes det et hav av rørtyper der ute. De billigste er jo kinaproduserte, noen mener at det enorme gamle lageret fra Sovjet (Sovtek) ikke holder mål, og dør veldig fort ut. Ja, jeg vil nok tro at det lønner seg i lengden å kjøpe dyrere varianter som kalles NOS. Det er forkortelse for New Old Stock, dvs. rør som aldri ble solgt på 50/60-tallet av typen Mullard etc., og som finnes på lager enda. Tube Amp Doctor selger slikt. De koster mer, men jeg har inntrykk at de varer så mye lenger.

Og nå kommer jeg til poenget! Jeg har en utgammel Fender Bassman Blonde fra 1963. Denne har opp gjennom årene vært rørbyttet tre ganger!

Fikk tak i den i ´78 og da var orginalrørene byttet i 1972. Jeg tok service hos en tekniker i ´78 og byttet rør. Så var jeg tekniker selv i ´86 og byttet rør.

Jeg har ikke byttet rør siden, og den låter som f..a..e..n. Nå skal det sies at den har hvilt mange år siden 1986, men poenget er at bra rør bør ikke byttes hver tredje år, eller hvert år for den saks skyld.

Det jeg imidlertid har opplevd er at i ultra-hi-gain-preamps kan det røret som tar imot og vrenger mest slites fort om ampen brukes mye.

Da jeg spilte mest aktivt (80-tallet), byttet jeg det røret hver år! (ECC83).

Bare et innspill.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg imidlertid har opplevd er at i ultra-hi-gain-preamps kan det røret som tar imot og vrenger mest slites fort om ampen brukes mye.

Da jeg spilte mest aktivt (80-tallet), byttet jeg det røret hver år! (ECC83).

Bare et innspill.

Bias er stilt inn slik at det ikke skal vrenge så alt for mye, så sånn sett tror jeg ikke det er noe problem i forhold til andre amper.

Har kakket litt på preamprørene og det har ikke skjedd noe. sluttrinnsrørene kommer jeg ikke til, i og med at de er inni chassiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bias er stilt inn slik at det ikke skal vrenge så alt for mye, så sånn sett tror jeg ikke det er noe problem i forhold til andre amper.

Bias har ingenting med preamp-rørene å gjøre. Disse får gjennomgå i metal-amper uansett.

Har kakket litt på preamprørene og det har ikke skjedd noe. sluttrinnsrørene kommer jeg ikke til, i og med at de er inni chassiet.

Sluttrinnsrørene er det ikke noe poeng i å kakke på. De blir ikke mikrofoniske på samme måte som preamprørene.

Det høres ut som slutttrinnsrørene dine holder på å ta kvelden. Dersom du imidlertid ønsker å sjekke preamprørene ekstra nøye, så kan du kjøpe ett enkelt rør til en hundrelapp og bytte ett og ett rør i ampen med dette. Da finner du fort ut om det plutselig bedrer seg eller ikke. Gjør det ikke det, så er nok bytte av sluttrinnsrøra på sin plass. :)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.