Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Æ blir fette gal


Bård Van Dahlen

Anbefalte innlegg

HEI gitar folk å bassfålk får den slags skyld.

Jeg sliter litt. jeg har satt på ny hals på gitaren min på en eldre japansk produsert squier.

Jeg har intonert og intonert, men det virker som bare at de mørkeste strengene(e,a,d) blir helt rett.

Men resten er rett intonert i følge tuneren. Den strengen som er mest ute å kjører er g strengen.

Har ganske høy strenge høyde på gitaren.

Er den noen som kanskje vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igænn. nu væit æ ka æ ska gjør!

Vis æ tænke rætt ,nå såmm æ sjeldent gjør, men vis æ tar selve bruen å flytter den ca 1. cm lengere bak. detta må jo da gjøre at sadelan kan være lengere fram, men fortsatt være inntonert. nu står dæm jo trøkt gått baki skårra!

i værtfall. dåkker får høre resultate når æ e færdi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. men som moderator må jeg likevel nevne at vi ønsker at folket skriver bokmål eller nynorsk.

Jeg vil likevel gi kudos til Bård for at han fikk fram sitt budskap på dialekt uten å bruke begrepene "mannskit", "helvete", "hestkuk", og andre mye brukte ord.

En cm høres ekstremt ut. Du må finne fram tommestokken og måle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom strengehøyden er ekstrem vil tonene bli for høye når du presser strengen ned mot et bånd. Du vil på en måte bøye strengen ned mot gripebrettet, og når vi bøyer strengen blir tonen høyere. Det kan være at lavere strengehøyde vil gjøre problemet ditt mindre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du skifta oversadelen teller lite hvis den er for høy. Har du i tillegg høye strenger vil strengen i utgangspunktet være for "lang" hvis du intonerer i 12. bånd, noe som gir alt for skarp tone i de første bånda.

1. Hva er strengehøyden i 1. bånd og i 12. bånd på åpen G-streng?

2. Hva er lengden på G-strengen fra avgangen på oversadel til 12. bånd, og lengden fra 12. bånd til brusadel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 5mm fra toppen av båndet til undersiden av strengen ved første bånd, dvs klaring mellom bånd og streng, så vil jeg driste meg til å si at "en smule" er en understatement ;-) (Mente du 0,5mm?)

Jeg er på ingen måte noen ekspert på området, men jeg tror ikke løsningen er å flytte broen lenger bak - du er jo allerede 1 cm lenger på "bro-siden" enn på "oversadel-siden".

Som flere har nevnt ovenfor, så tror jeg problemet ligger i at sporene i oversadelen er for høye/ikke er filt ned tilstrekkelig, slik at du ender opp med den ekstreme strengehøyden i første bånd. Selv om noen oversadler selges med filte spor har jeg forstått at det er normalt at de må files og tilpasses for å fungere. Filing av oversadel har jeg ikke praktisk erfaring med, så jeg har ingen tips å bidra med der ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.