Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

jonta

Anbefalte innlegg

Hva er dritlav da?

Så du får dårligere lyd med høyere strenger :unsure:

Hva er PM?

Du får "dårligere lyd", det vil si litt kjipere tone og sustain kanskje. Fordi strengen får mindre plass til vibrasjonene som skaper lyden, jo lavere action du har. Personlig velger jeg heller spillbarhet kontra "all-in" på tone. Jeg klarer fint å få god tone og feel i det jeg spiller på den action jeg har. Dette også med tanke på egen spillestil selvsagt. Lyden vil ikke forandre seg ekstremt i forhold til lav/høy action. Du skal nok klare å få en grisefet tone med lav action også skal du se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavest mulig strengehøyde krever en perfekt båndjobb og ofte justering av trussrod. Flat radius på halsen hjelper også.

Men spiller man hardt vil det klirre og skurre uansett, ingenting du kan gjøre med det, samme hvor perfekt gitaren er satt opp.

Er et par kjente gitarister som spiller med meget høy action, som f.eks Tekrø og Yngwie Malmsteen.

Tekrø sine er insane!

Fikk sjokk første gang jeg prøvde noen av gitarene hans, utrolig høy action.

Men det er mye enklere å gjøre "maskingevær-greia" med den type action da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene gitaren min har jeg ca 1 mm strenghøyde ved 12 bånd og det fungerer veldig bra til egentlig alt slags spill. Fikk satt opp gitaren min av Guitar Workshop på Bekkestua og de gjorde en veldig god jobb, i motsetning til en veldig kjent butikk her i Oslo som satte den opp med en strenghøyde på (jeg tuller ikke) 6-7 mm ved 12 bånd og bortimot 1 cm ved 24 bånd da jeg ba de om lavest mulig action uten strengbuzz.

Endret av Rødvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene gitaren min har jeg ca 1 mm strenghøyde ved 12 bånd og det fungerer veldig bra til egentlig alt slags spill. Fikk satt opp gitaren min av Guitar Workshop på Bekkestua og de gjorde en veldig god jobb, i motsetning til en veldig kjent butikk her i Oslo som satte den opp med en strenghøyde på (jeg tuller ikke) 6-7 mm ved 12 bånd og bortimot 1 cm ved 24 bånd da jeg ba de om lavest mulig action uten strengbuzz.

6-7 mm, ha-ha, da slår du Tekrø......tror jeg :unsure: Men ungdommen skal jo ha litt motstand, på mitt værste jekket jeg øllen med en tiøring he-he.

Jeg hadde mistanker, men det var under opptak i stodio jeg ble klar over at 0.75-0.80, ikke holder når jeg spiller solo. Selv om det er gjort et temmelig perfekt bånd arbeide på ESp'n. Så jeg måtte bruke Shechter'n istedet, som ligger på ca 1 mm.

Mye jobb å eksprementere med action på disse Fr gitarene, da strenger fjærer og oversadel lås må løsnes bare for å tørne skruene til brua en kvart omdr.

Tonene får et mye mer percussivt attack og det låter bare "riktig"

På en gitar med lav action blir det liksom ikke samme spruten :)

Ja, høres jo logisk ut.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jobb å eksprementere med action på disse Fr gitarene, da strenger fjærer og oversadel lås må løsnes bare for å tørne skruene til brua en kvart omdr.

Den ideen har jeg nok aldri tatt innover meg. Jeg bare skrur det opp og ned jeg...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dere kan jo tenke dere en en kniv med endel kg last på, som står med eggen rett oppå et annet herdet? metallstykke. Det går bra så lenge den bare vippes sideveis uten at eggen flytter seg, men tenk dere at man drar (skjærer) den frem og tilbake. Den vil sløves.

Om en liten justering med stramme strenger og fjærer en gang i blandt har så mye å si, vet jeg ikke, men teoretisk,, ja. Jeg lurer på hva Innstruksjonene til Floyd Rose sier om dette?

Jeg instruerer alltid fyren som justerer gitarene til at den skal ha så lav som mulig uten strengeklirr :D

Og da ender du opp med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.