Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

jonta

Anbefalte innlegg

Hva er laveste akseptert action? Målt mellom streng og 12'e bånd, med capo på 1'e bånd.

Jeg har prøvd med 0.8mm, blir veldig fin å tappe med da, men til vanlig spilling blir så mye klirr at det påvirker både tone og sustain. Jeg bruker 009 strenger på den gitaren, mulig 0095 vil være bedre?

1.mm. gir fortsatt noe klirr men akseptabelt, men litt tungspillt. (jeg har leddgikt)

Meninger i shredder og tapping ligaen?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere action gir klarere og bedre tone.

Slik er det bare: No pain, no gain.

Man kan selvsagt ikke ha høyere action enn at man klarer å spille det man skal.

Mange kjente supergitarister har høyere action enn man skulle tro.

Hva som er lavest aksepterte action finnes det jo ikke noe godt svar på da dette har mye med hver enkelt gitar å gjøre.

På en gitar med en suveren båndjobb kan man tillate seg endel lavere action uten at det går på bekostning av tone og sustain enn på en billiggitar med en crappy båndjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler aldri, men kjenner hvordan den spiller over hele halsen og hvordan den låter både akustisk og i amp. Sammen med pickuphøyde (husk at pickuper som er for nærme strengene kan føre til at toner dør ut fortere da magnetene påvirker strengene.), er det det, som for meg, bestemmer hva laveste action på hver enkelt gitar er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vite hvor dere ligger, noen lavere enn o.8mm f.eks.? Finnes det en så perfekt hals (bånd) som tåler så lav action? Er det noen som fikser tapping med en "standard" action på ca. 1.5 mm ?

Jeg ser i ESP manualen at minimum action bør være 2mm 6 streng/1.5mm 1 streng. Noen som klarer å spille vanvittig fort, med så høy action?

Min erfaring er at veldig lav action også krever en nesten rett hals, ca 0.15 mm målt mellom 7 bånd og streng, med strengen trykket ned på 1 (capo) og 21 bånd.

Jeg er klar over at ikke mic'ene ikke skal være for nærme strengene, men aktive er ikke så magnetiske som passive.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt båndarbeide er viktig.

Kjører du under 1mm er du heldig om du slipper klirr.

Personlig så kjører jeg høyere action en det som er regnet som "vanlig". Jeg liker det, låter renere, klarere og man må jobbe litt.

Det er det jeg tenker også.

Ja, jeg skulle ønske jeg også fikset litt høyere strenger :(

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke målt, men den er ganske høy. Jeg er langt ifra noen «soveromsshredder» med fjærlett anslag og gitaren under haka - her slenges det mye med armen, så da trengs det et lass med action for at det skal funke :D

Du er så gær'en, Thor! :D

Jeg vet ikke hva jeg har, men tror den er ganske lav. Forrige eier sa at han hadde gjort en båndjob (BJ) på den. Kanskje jeg kunne spilt bedre om jeg fant ut riktig? Hau.. Har ingen kunnskap om gitarer så kan nok ikke hjelpe deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavest mulig strengehøyde krever en perfekt båndjobb og ofte justering av trussrod. Flat radius på halsen hjelper også.

Men spiller man hardt vil det klirre og skurre uansett, ingenting du kan gjøre med det, samme hvor perfekt gitaren er satt opp.

Er et par kjente gitarister som spiller med meget høy action, som f.eks Tekrø og Yngwie Malmsteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min på ca 1mm, kanskje en smule mer. Det funker til det meste. Men skal levere begge gitarene inn til service en gang snart for å finpusse på action.. Klarer bare ikke spille på altforhøy action, ikke bare pga venstrehånden men lydfølelsen blir ikke helt den sammenår jeg brukt PM eller spiller raskt på de dypeste strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Satch og Vai osv har dritlav...., klirr klirr klirr....

Hva er dritlav da?

Jeg har min på ca 1mm, kanskje en smule mer. Det funker til det meste. Men skal levere begge gitarene inn til service en gang snart for å finpusse på action.. Klarer bare ikke spille på altforhøy action, ikke bare pga venstrehånden men lydfølelsen blir ikke helt den sammenår jeg brukt PM eller spiller raskt på de dypeste strengene.

Så du får dårligere lyd med høyere strenger :unsure:

Hva er PM?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.