Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Keyboard som man kan koble rett i PC-en


ErlendB

Anbefalte innlegg

Hola!

Jeg har tenkt å investere i et keyboard jeg kan koble rett inn i pcen. Kriteriene er en grei range, pitch shift, og inngang til lydkort eller lignende. Er et midikeyboard å anbefale? Har sett litt på Korg Micro Key:

Ser dette greit ut? Koster ikke all verden, men har man ingen innebygde lyder her? Jeg trenger et keyboard som helst har med noen lyder, men viktigst av alt støtter midi, sånn at jeg kan bruke VST-er inne i DAWen.

Tanker eller forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, du tenkerpå polyfoni.. 22 tangenter er vel det minste du trenger, ja.

Jeg har en m-audio axiom jeg er godt fornøyd med. Det har noen poter og noen pader i tilleg til de vanlige tangentene. Det harakseptabel kvalitet. Ikke kjøp noe som er alt for billig Tangentene blir for små, og det blir for leketøy å spille på.

Er du heldig å få tak i en litt gammel synth til en fornuftig pris, kan du gjøre et kupp. De var i sin tid dyre, byggekvaliteten og taster veldig bra. jeg har et par jeg har betalt under tusenlappen for, Et midiinterface fårdu kjøpt på DealExtreme for en tjuelapp.

Noe sånt som denne- finnkode 37791210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok brukt USB, fordi du trenger en programsnutt på datamaskinen for å assigne knottene til DAWen uansett. Rent praktisk er det ikke noe i veien for å bruke den MIDI- kontakten du nevner.

Skulle du ha lyst på en skikkelig synth, kan du kikke på finnkode 37510717.

Roland D70 er et meget bra brett. Det kan du spille skikkelig på, og det er stappfullt av fete lyder på det, riktignok ganske 80tallspreget.. :)

Maudioen har for få taster til at du kan spille på det, blir mer "notisblokk" det. Derimot er den velegnet til å slenge inn små riff, bassganger, trommeting og slikt på, men noe skikkelig keyboard er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjøp et brukt USB-keybord med minst 49 tangenter. Dette kan du plugge rett i USB-porten og slipper MIDI-konvertering. Lyder får du kjøpt billig i synthmoduler på PC'en.

Bruker sjøl et M-Audio Keyrig 49, og det holder til enkel bruk når man kan redigere absolutt alt i DAW etterpå. Skal riktignok bytte det ut med et Roland A-800 med 61 tangenter som både har semiveide tangenter og aftertouch, men det er fordi jeg kan bruke det som kontrollflate i Sonar og ikke minst fordi jeg får jeg med bassen på hammondorgel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg vil si et midi keyboard er veien å gå. Det spørs hva du har tenkt å spille av VST i DAWen?, og selvfølgelig av pris.

Orkester, Piano, Osv...

Har du tenkt å bruke det til fks orkester bør du ha noe med gode tangenter, holder ikke med et lite Akai da, de føles forferdelige ut.

Jeg bruker selv dette: http://www.m-audio.com/products/en_us/AxiomPro49.html

Ellers hvis du trenger et lite så vil jeg absolutt anbefale Akai MPK25 (mulig jeg faktisk selger mitt for å få et slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.