Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Edmire plekter, omtale


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Vi har fått tilsendt en liten neve plekter fra den norske Pickupprodusenten Edmire pickups.

Undertegnede kjenner kun til dette ved at jeg vet at de har produsert pickupene til Husemoens meget morsomme gitarserie "Norwegian Wood", en serie som i hvert fall ga meg noen aha- opplevelser til hvor viktig treverket er i en gitar i forhold til hvordan den låter.

20121021_DSC_0692.jpg

Slik ser de altså ut etter litt bruk og testing. Plekterene er ganske små, tenk Jazz3, eller mer korrekt har de tilsendte plekterene målene 25,2x22,3 mm.

Plekterne er produsert i Norge, materialsammensetningen er unik. Man vil etter hvert kunne tilby andre størrelser, størrelse "classic" med forskjellige tupper er under produksjon. Er GN heldige, får vi tak i et lite knippe av disse, også.

Sammen med plekterene lå det med et skriv som beskrev plekteren i detalj. For å være ærlig, følte jeg meg litt som en pappvindrikker som snubler inn på en avansert vinsmakingsseanse. Jeg tviler ikke et sekund på beskrivelsen i teksten, jeg, men ble tvert litt engstelig for om jeg kunne identifisere meg med beskrivelsen. Jeg må innrømme at jeg ikke er så skrekkelig kresen på plektere, og har ikke definert skriftlig hva jeg liker med et plekter. Litt overveldende, men det er jo bare meg.

Etter å ha spilt litt på noen gitarer, noen med strøm og noen uten, tok jeg meg med plektergjengen bort til Debris, som er mer kresen på utstyret, og som ikke minst er ferdig med Lillebjørns gitarbok for lenge siden, noe jeg ikke er. Merkelig nok var vi litt enige, både med skrivet og hverandre, om enn kanskje med litt færre ord en skrivet.

En kort engelsk versjon finner du her- http://edmirepickups...ckups/Pick.html

Siden jeg har den norske versjonen kun på papir, håper jeg på forståelse av at jeg ikke gidder å skrive den av her i kveld.

Siden vi var såpass enige, tillater jeg meg å bruke "vi"- formen på en bit her. Debris- er du uenig, så skrik ut!

Plekterene er laget av det vi oppfatter som "normalt" plektermateriale, type delrin eller deromkring, men med forskjellig materiale i alle tre. De har tre forskjellige hardheter og tykkelser, og er ellers komfortable å spille med. De er ikke spesielt glatte, ei heller veldig ru, og skriften/teksten er "står ut" fra selve plektermaterialet, slik at det gir ett visst grep i forhold til helt glatte plekter. Vi syntes det var en grei detalj, men som sagt, veldig godt grep er det ikke. Litt uvant er det også, men det er nok noe man venner seg til veldig raskt.

Som meg er Debris mest vant med litt større plekter enn dette, og ønsket at de hadde vært litt større. Dette er jo kun en vanesak, og har ingen ting med kvalitet eller særpreg å gjøre.

Sweet pick er det tykkeste plekteret, og gir dermed den rundeste lyden. Materialvalget er også forskjellig fra de to andre plekterene. Det er et ganske hardt og tykt plekter med sine 1,4 mm, men fortsatt litt fleksibelt, og og passer sikkert fint sammen med slipte strenger og en hul kasse.

Ed's pick var det plekteret vi likte best begge to. Det er 1,1 millimeter tykt, og oppleves umiddelbart som et godt og balansert plekter- ikke for tykt, ikke for tynt, i det hele tatt noe som krever lite tilvenning. Det er litt tynnere og litt mer fleksibelt enn Sweet pick, noe jeg antar er en kombinasjon av tykkelse på plektert og materialet.

Når det er sagt, så går jeg tilbake til "jeg"- formen igjen.

Jeg er nok ikke noen dyktig plektertester. Til det er jeg for lite opptatt av detaljer på utstyr, og sikkert også ikke dyktig nok utøver til at jeg kan sette pris på, og uttale meg om knøttsmå nyanser. Skal man inn på "plektermarketet", er jo det en kundegruppe som man også skal ta høyde for, mine penger virker like bra som kronene til verdens mest kresne korksnifferplektergitarist. Gi meg Ed's pick i en litt større størrelse, så kjøper jeg gjerne det plekteret, jeg. Det fungerer aldeles utmerket, og en pris som er forespeilet på litt over en tier eller deromkring, er ikke noe å klage over. Har ingen problemer med å anbefale dette plekteret til andre.

På den annen side. Vi opplever ikke plekterene som veldig unike. Det er kanskje bra, da det faktisk er en grunn til at plektere som selger best har en viss fasong, hardhet og egenskaper felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forummedlen Concker meldte seg frivillig til å teste plekterene fra Edmire pickups, og har sendt meg svaret sitt som en tekstfil. Jeg limer det inn her i sin helhet, uten å endre på noe.

Test av Edmire Plektere

Da har det seg slik at jeg har fått muligheten til å teste 3 av plektrene fra gutta over hos Edmire som kommer ut for salg i løpet av kort tid. Jeg skal innrømme at jeg ikke har så mye til overs for mye av ”mojoen” rundt mye innen gitarverdenen, men akkurat plektre har jeg stor tro på at kan endre lyden noe da et plekter slår ned på strengen og da kan skape en litt særegen lyd.

Jeg har testet en god del opp igjennom årene og selv om endringene på ingen måte er store i form av tone, så kan de ofte merkes for dem som spiller, selv om for de aller fleste så har det ikke store innvirkningen. Jeg har da lagt grunnlaget for denne testen med følgende kriterier:

  • Holdbarhet
  • Komfort
  • Lyd/tone

Jeg skulle også gjerne ha hatt pris med her, men siden prisen på disse enda ikke er bestemt så er dette ikke mulig. Men jeg vil tro og håpe at disse ikke legger seg veldig høyt i pris.

Ed`s Pick:

Dette er selve signatur plekteret til Edmire som var målet med hele prosjektet og for å sitere skrivet som fulgte med disse plektrene ”Dette var det plekteret vi lykkes 100% med”

Videre skrives det at dette skal gi en fet tone på de lyse strengene, og en lysere tone på bass strengene. Dette kan jeg være ganske enig i. Dette plekteret virker balansert og gir en kraftig og fin lyd, dette merkes i hovedsak på en akustisk gitar, da mye av dette forsvinner i diverse vreng og andre effekter på en elektrisk gitar men allikevel så gir det et grunnlag som høres veldig bra ut.

Plekteret her er som resten av plektrene mindre en det tradisjonelle ”Teardrop” plekteret som måler ca 30mm. Edmire plektrene måler omtrent 25mm noe som jeg personlig synes er en perfekt størrelse for komfort og kontroll. Dette plekteret er av typen ”medium pluss” vil jeg si når det kommer til tykkelse og vil bra som et all-around plekter, både til rytme og solo spill. Når det kommer til komfort er det en ting som virkelig ødelegger for min del. Plektrene har all skriften på ”utsiden av plekteret” det er altså ikke gravert eller printet på, det er over selve flaten på plekteret med en ca halv millimeter omtrent? Noe som fører til at plekteret føles veldig merkelig å holde i, noe som igjen gjør at du bruker mer krefter på og ikke miste plekteret så jeg merket at jeg ble mye fortere sliten i hånden kontra et tradisjonelt plekter hvor logoer og skrift enten er gravert eller printet på. Hadde Edmire valgt og gjort dette også så hadde det vært et mye mer komfortabelt plekter å holde i, så det får et stort minus fra meg for nettopp det.

Når det kommer til holdbarheten så vil jeg si at den er veldig god på dette plekteret, etter en times bruk så var det ikke tegn til store slitasjer på plektret, var noe oppflising av plasten men såpas lite at det scorer topp karakter når det kommer til holdbarheten. Det skal nevnes at jeg bruker et 012 sett med GHS boomers på test gitaren så det vil naturligvis slites noe fortere en ved tynnere strenger.

Så kort oppsummert er dette er plekter med balansert og god lyd uten at du vil merke noen enorm forskjell kontra et tradisjonelt plekter, det gir ingen store ”flapp, eller klikk lyder” når det treffer strengene og passer fint både til fingerspill, rytme og solo spill. Men dessverre får det et stort minus fordi skriften på plektret fører til at det ikke er behaglig å holde.

Harmonic Pick:

Dette er det tynneste plekteret jeg har brukt på lenge, det er såpas tynt at det endrer lyden på en akustisk gitar drastisk kontra det overnevnte plekteret. Her får du en herlig harmonisk tone som egner seg veldig godt til rytme spill. Plekteret gir fra seg lite lyd når det treffet strengene og du får en veldig lys tone hvor bass strengene blir mindre dominerende. Jeg ble besatt av dette plekteret ved første anslag på den akustiske gitaren da jeg aldri hadde hørt en slik tone ut av gitaren før. Dette skyldes mye at plekteret er veldig mye tynnere en hva jeg normalt bruker, så jeg vil tro at det forskjellene ikke vil ha vært så store om jeg hadde hatt noen andre plektre i samme tykkelsen og testet imot.

Dette plektret er også rundt 25mm langt, men igjen ødelegges mye av erfaringen her nettopp av at skriften stikker ut fra plektret, og dette igjen førte til at jeg måtte anstrenge meg mer en normalt for og ikke miste plektret. Et annet stort minus med dette plektret er at plastikk materialet som er brukt er såpas mykt at etter en halvtime i bruk så hadde plektret allerede fått en god del slitasje, etter en times tid så var det fliset opp rundt det hele, så jeg vil tro at etter noen dagers bruk så er det nærmere ubrukelig, så dette får også et stort minus når det kommer til holdbarhet og komfort, men vinner inn igjen noe på en fin og myk lyd.

Sweet Pick:

Så var det over til siste plektret i rekken som de har valgt å kalle for Sweet Pick. Dette er hva jeg vil kalle et typisk jazz plekter hvor det er av typen heavy/extra heavy. Dette plektret er ganske lykt Ed`s signatur plekter på mange måter, men noe tykkere så det vil gi deg noe høyere volum på en akustisk gitar samt bass tonene vil være noe mer dominerende. Så mye mer er det egentlig ikke og si om dette plektret, det er et typisk jazz plekter med mye bass og volum. Ellers er det som signatur plektret når det kommer til komfort og holdbarhet, jeg vil si at dette scorer noe høyere på holdbarhet da slitasjen er noe mindre, ellers har det samme problemene når det kommer til at skriften kommer på oversiden av plektret.

Så alt i alt er dette ganske fine plektre i en størrelse jeg personlig liker veldig godt. Holdbarheten er god med unntak av Harmonic plektret og de gir en balansert og fin lyd. Men jeg skulle ønske at de valgte enten gravering eller print av teksten på plektret da det ødelegger mye for komforten etter min syn. Men hvor mye kan egentlig et plekter gjøre om på lyden? Noe i en viss grad, ”But when the drums kicks inn..”

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.