Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten og allsidig røramp, hva anbefales i dag?


Konnis

Anbefalte innlegg

Hoi! Det begynner å bli en stund siden jeg har vandret på disse trakter, men nå vender jeg altså tilbake i håp om å få noen gode råd.

Siden jeg egentlig ikke spiller gitar lenger tenkte jeg å selge unna anlegget til fordel for noe mindre. Er på utkikk etter en liten rørtopp + 112-kabinett eller en god combo.

Kriterier:

- Rør

- God effektsløyfe

- Ikke for mye futt

- God clean og god vreng! Jeg er ikke redd for å bruke en OD foran.

- To kanaler

Med andre ord en veldig basic smørbrødliste. Er det kommet noe nytt på markedet i løpet av de siste årene jeg bør se etter? Har i utgangspunktet tenkt meg ut en Engl Screamer, Egnater, Orange eller Koch. Det ideelle hadde vært en Koch Studiotone 20W, men dum som jeg var solgte jeg en slik kremamp for en stund siden. Ampen vil bli brukt mest til metal/stoner (og ja, dette taklet Koch'en med de rette innstillinger og rett volum!).

Så ja; noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til anskaffelse av en Hughes & Kettner tubemeister 18 her i våres som innfrir dine krav. Den har en attenuator som kan stilles in på 1, 5 og 18 watt og jeg har brukt den med hell både hjemme i stua og med band. Den finnes både som topp og combo. http://www.hughes-and-kettner.com/products.php5?id=142∏=TubeMeister%2018%20Head

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thunder 30 hadde jeg lyst på før den kom, men dessverre er det ingen på bruktmarkedet!

Tubemeister 18 så svært interessant ut, skal se videre på den.

Og Orange OR 15.. Til den grad man kan bedømme en forsterker ut ifra en YouTube-video viser denne nettopp hvorfor Orange står meg nærmest. Synd den mangler en kanal!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt rundt og ser ut som Tubemeister 18 kan være svært aktuell. Jeg vergrer meg litt for å kjøpe nytt fra butikk, men kanskje det blir nødvendig.

Nå er disse ampene så billige i utg.pk at å vegre seg noe særlig (økonomisk) er vel kanskje ikke det største problemet? Det er jo også mange fordeler ved å kjøpe fra butikk, som du sikkert kjenner. Jeg er stor tilhenger av bruktmarkedet, men disse ampene er vel (så vidt jeg vet) ikke i stort omløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fordeler er det jo. Problemet er jo at jeg egentlig ikke spiller gitar lenger, men ønsker å ha en god amp parat hvis interessen skulle melde seg igjen. Derfor ønsker jeg det så billig som mulig, så det ideelle hadde vært bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ligger disse på?

Vil du ha noe billig, så får du alltids tak i en liten rørtopp som låter knall for pengene. Spørs hvor allsidig du vil ha det, så har både Peavey og Blackstar en del modeller som kan brukes til soveromsspilling. Og siden du ikke spiller lengre, så regner jeg med at en soveromsamp er det du ser etter i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en 40W 1x12 Fender Blues Deluxe Re-issue? Den har to kanaler, clean og overdrive. Overdrive kanalen er råtøff, og cleankanalen spiser alt av pedaller hvis du trenger mer futt.

Jeg spiller sjelden med amp og kjøpte den mest for å ha den stående i tilfelle det skulle bli behov. Den er veldig allsidig og er faktisk såpass dekorativ at samboeren min synes det er kult at den står framme til pynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Orange OR 15.. Til den grad man kan bedømme en forsterker ut ifra en YouTube-video viser denne nettopp hvorfor Orange står meg nærmest. Synd den mangler en kanal!

Sorry, jag slarvläste, såg inte att du skulle ha 2 kanaler :) .

Håller med om att Dual Terror låter kanon, men om du vill ha 2 kanaler som i 1 clean och 1 vrengkanal så är den kanske inte den rätta vägen att gå eftersom den har 2 vrengkanaler :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.