Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modding av en Fender Champion 600


Anbefalte innlegg

Champion 600 er en glimrende amp til en fin pris, og med enkle grep kan den bli enda mye bedre.

Det viktigste grepet er å bytte grillkluten som følger med. Den originale er altfor tett. I tillegg har denne fått ny og tynnere baffel som flexer og "synger med", og den originale 6" høyttaleren er byttet ut med en 8" fra WGS. Utgangstrafoen måtte flyttes litt for å gi plass til høyttaleren.

Ellers i elektronikken er anodemotstandene byttet ut til noen som tåler mer spenning, har mindre egenstøy, og har en annen verdi for å tjune gainstrukturen litt, og NFB er fjernet sånn at ampen blir litt friere og løsere når sluttrinnet begynner å vrenge.

champ-mod-front.jpg

champ-mod-rear.jpg

Yay :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som har hatt det morro med 600 ampen ja :)

Største og mest fornuftige oppgraderingen av ampen her blir helt klart å sette in 8" element.

du får ikke riktig dynamikk med 6".. rett å slett .

Er veldig enkelt å modde denne over til en 5f1 forsterker også :)

(Fender Tweed Champ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Concker: For å bygge om til 5F1 må man nok rive ut printkortet og lage all elektronikken på ny, så det er nok mer tidkrevende. Men vanskelig er det ikke. Det er god plass inni der, og man trenger ikke borre nye hull.

@Aphelion: Det er faktisk veldig enkelt å bytte høyttaleren! Baffelen er skrudd fast med de fire skruene foran, og chassiet sitter med to skruer bak og en på hver side. Å lage ny baffel er gjort på 15 minutt med stikksag, svartmaling og stiftepistol.

@Hank: Det er en "fast" FMV-tonekontroll inni der, så med litt lodding på printkortet og litt borring i chassiet til nye potmeter ligger alt til rette for en Treble, Mid, Bass-tonekontroll. Mulig tonekontroll skal på ToDo-listen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hank: Det er en "fast" FMV-tonekontroll inni der, så med litt lodding på printkortet og litt borring i chassiet til nye potmeter ligger alt til rette for en Treble, Mid, Bass-tonekontroll. Mulig tonekontroll skal på ToDo-listen :)

Mulig en slik Tone Stack også kan settes på en brakett, så man slipper å bore i chassis. Muligens en boks for effekter kunne gjøre jobben. Har noen små alu-bokser her som er for små til vanlige stompboxer. Jeg tenkte: skru den fast under chassis, hvis det er plass, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender er veldig greie sånn sett, de legger ut alt av skjema på support-sidene sine.

http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Champion_600_schematic.pdf

http://www.fender.com/en-NO/support/articles.php?section=downloads&category=amplifier-schematics

Tilsvarende ligger Fender-amper produsert under andre merkenavn også ute, så hvis du skal reparere en EVH 5153 så finner du skjemaet på EVH sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å "bryte" meg inn i tråden, men er det noen som er interessert i en innmat til en slik Champ? Har liggende komplett kretskort tatt ut av en slik.

Morsomme amper å hotrodde eller modifisere! Jeg bygde min om til ptp 5f1 krets, bare uten likeretterrør. Det ble tøft det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg Erik interessert i innmaten! Er det komplett? Ring 97586944 eller Mail: magnusberger@epost.no

Ikke meningen å "bryte" meg inn i tråden, men er det noen som er interessert i en innmat til en slik Champ? Har liggende komplett kretskort tatt ut av en slik.

Morsomme amper å hotrodde eller modifisere! Jeg bygde min om til ptp 5f1 krets, bare uten likeretterrør. Det ble tøft det!

Jeg er interessert i innmaten! Er det komplett? Ring 97586944 eller Mail: magnusberger@epost.no

Endret av magnusberger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.