Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til ny gitar!


Nissmann

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er på utkikk etter en ny gitar nå og lurer litt på om noen kanskje har noen tips til meg.

Har hatt flere forskjellige gitarer opp igjennom tidene og spiller aktivt med flere band rundt om på forskjellige steder.

De siste 2-3 årene er det en amerikansk Fender Strat Standard som har gjort jobben og av og til har jeg spilt litt på min Les Paul Traditional.

Gitaren jeg er på utkikk etter er noe som kanskje kunne hatt strat´n sine punchy klare toner, men med mulighet til å kjøre på med en feit bunn og mere sustain når det virkelig gjelder på feite soloer. Altså, jeg lurer på om en humbucker gitar med coiltap er noe å satse på igjen?

I mine yngre dager var jeg Satriani fan til beinet og har hatt et par av han sine signatur gitarer. De fungerte ypperlig på gutterommet, men jeg "vokste" fra Satriani og hans musikk. Så jeg solgte JS´ene mine føre de noensinne ble brukt i noen seriøse band sammenhenger.

Tror ikke jeg skal tilbake til de gitarene, men jeg mener å huske coiltap funksjonen var ganske så kjekk å ha hvis jeg ønsket noe i nærheten av "strat" lyd på den gitaren.

Ellers burde gitaren ha en tynnere hals og ikke være alt for tung å spille på.

Noen som har noen tips?

Har ikke noe budsjett, men hadde ikke tenkt å betale over 20 lapper denne gangen. Kan godt kjøpe brukt.

Endret av Nissmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm, Ibanez er fristende. Suhr har jeg bare bra erfaring med, men aldri eid en selv. Er det noen bestemt modell av Suhr du tenkte på?

År og dag siden jeg har spilt på gitar med piezo nå, men trodde det var ute etter å gi deg mere den akustiske lyden i gitaren? Men det blir kanskje noe i nærheten av den tynne single coil lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Ibanez er fristende. Suhr har jeg bare bra erfaring med, men aldri eid en selv. Er det noen bestemt modell av Suhr du tenkte på?

År og dag siden jeg har spilt på gitar med piezo nå, men trodde det var ute etter å gi deg mere den akustiske lyden i gitaren? Men det blir kanskje noe i nærheten av den tynne single coil lyden?

Nja. Man kan jo "leke" kassegitar, men det jeg liker, er jo at man kan tilføre litt "organisk" lyd i vrenglyd. Det er jo ikke sikkert at det er noe du er ute etter, men nevnte det, siden du er ute etter en gitar som har et stort lydspekter, og tynn og fin hals. Det finnes sikkert andre gitarer som kan oppfylle ønskene dine. Når jeg tenker etter, har jeg jo faktisk en Carvin med humbuckers, en fantastisk (synes jeg) topp og piezo. Den kan jeg jo selge.

Halsen er litt sånn "halv V", og krever litt tilvenning. Send meg en PM om det er noe du tror du kan like. Jeg må ikke selge den, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker med en gang at en Suhr, Tom Anderson eller Tyler gitar hadde vært midt i blinken for deg!

De har tynne halser, og er svært allsidige gitarer.

What? Tyler har stort sett 59`halsen, den er alt annet enn tynn! Noen har tilogmed fat 59` som er humongous!

Min Suhr gitarer har heller ikke tynne halser.

Dette er customgitarer, de har de halsene de blir bestillt med!

Samme med Anderson, selv om de er vanligere med tynnere halser fordi mange er blitt spec`et slik.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker med en gang at en Suhr, Tom Anderson eller Tyler gitar hadde vært midt i blinken for deg!

De har tynne halser, og er svært allsidige gitarer.

Alle er gode alternativer, men at de generelt har tynne halser er ikke riktig. Dette er custom-gitarer som kan leveres med et utall forskjellige halsprofiler. Disse er mulige å få brukt for under 20k. Alle tre lager gode classic-strat-alternativer i HSS eller HSH konfigurasjon med coilsplit. Blant disse produsentene kan nevnes at Suhr lager mindre serier (pro) av gitarer med faste spesifikasjoner som er litt rimeligere enn custom-modellene og som det er mulig å få tak i nye til rundt 20k om man importerer selv. Suhr er den eneste av disse tre som har en modell med 24 bånd (Modern). Anderson på sin side skiller seg ut ved å tilby kortskala (24-3/4") varianter av alle sine strat og tele-baserte modeller for de som liker "Gibson ergonomi" og vil ha strat eller tele lyd, samt at de tilbyr et utall varianter som blander strat og tele.

Den gitaren TS allerede har er vel frest med plass for humbucker i bridge så hva med å skaffe ett nytt plekterbrett, en HB pickup og en push/pull tone-pot for coilsplit?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange gode forslag, men jeg har virkelig fått sansen for Suhr og lurer på om ikke jeg skal sjekke ut det litt nærmere.

Suhr custom standard hadde jo vært helt topp, men vanskelig å få tak i brukt og jeg skal vel jobbe hardt for å få en ny en til under 20 lapper?

Så langt virker ihvertfall en HSH gitar fra Suhr som ganske så ideelt.

Angånde hals så er jeg vant med tykke halser, men jeg hadde håpet på å få en tynn C hals påmin nye gitar.

Hva er billigste alternativ for å få tak i en ny Suhr da? Kjøpe rett fra statene og importere selv? Godlyd virker latterlig dyrt og jeg gidder ikke betale noen 5-6 lapper for å importere noe jeg fint kan gjøre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.