Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Referansemonitorer til miksing


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

Hoit!

Noen der ute i formumverden som har gode erfaringer med, og kan anbefale, et par aktive referansemonitorer i prisklassen 6-8 tusen kroner? (evt billigere hvis du har noe konkret å komme med)

Skal brukes til miksing, og fokuset ligger i ordet "referanse". Har selv brukt et par Alesis Pro Linear 820 over en del år som farger bunnen i lydbildet en del, hvilket resulterer i at det du trodde var en god miks kommer ut med dertil lavt nivå i bunnen på andre anlegg. Har lært meg å ta høyde for dette, men ønsker ikke å måtte gjøre dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoit!

Noen der ute i formumverden som har gode erfaringer med, og kan anbefale, et par aktive referansemonitorer i prisklassen 6-8 tusen kroner? (evt billigere hvis du har noe konkret å komme med)

Skal brukes til miksing, og fokuset ligger i ordet "referanse". Har selv brukt et par Alesis Pro Linear 820 over en del år som farger bunnen i lydbildet en del, hvilket resulterer i at det du trodde var en god miks kommer ut med dertil lavt nivå i bunnen på andre anlegg. Har lært meg å ta høyde for dette, men ønsker ikke å måtte gjøre dette igjen.

Monitor er vel noe av det sommer vanskeligst å anbefale. Det finnes jo ørten merker, og like mange meninger. Jeg. Vil anbefale deg å se etter noe brukt i den prisklassen. Da kan du få deg et sett som koster veil 10-12 lapper. Jeg såg noen Adam A7 og Genelec 8030 for litt siden feks.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies - å anbefale monitorer er ikke alltid så lett..

Det som er sikkert er at monitorer i denne prisklassen aldri er i "referanseklassen" dessverre, men at alle lider under ymse kompromiss hva angår konstruksjon og praktisk ytelse.

Angående det med en dominerende/oppblåst midbass/bass så er dette et ganske vanlig problem på små rimelige monitorer, og problemet blir langt større hvis man plasserer høyttalerne tett mot bakvegg oppå et skrivebord f.eks - en slik plassering kan booste deler av bassområdet med så mye som 6-12db om man er riktig uheldig. Det er altså mye å hente på å eksperimentere litt med plassering av høyttalerne.

Hvis jeg skulle handlet noe i denne prisklassen ville jeg først kikket på Genelec og Dynaudio. Jeg hører også ganske mye bra om Adam (og de er veldig godt tilgjengelige) men har minimal erfaring med de selv. KRK som er det "alle" selger er etter min erfaring (jeg eier noen eks) greit nok til mange oppgaver, men hva angår bassområdet har de et godt stykke å gå hva angår nøytralitet. De rimelige modellene har heller ikke så imponerende dynamiske evner eller særlig lav forvrengning i praksis.

Og angående "referanse" - monitorer er jo et godt arbeidsverktøy, men har du muligheten, vil et sett gode (hi-fi) fullrangehøyttalere og en grei forsterker gi deg en verdifull A/B referanse.

Den legendarisk punkrock produsenten Steve Albini (Nirvana, Pixies etc) benytter fortsatt et sett B&W 805 Matrix som sin eneste referanse. Dette er relativt rimelige "Hi-Fi høyttalere" som mange av oss hadde på stua/gutterommet/hybelen på 90 tallet (men samme høyttalerserie ble også benyttet av Abbey Road, NRK osv) Og selv i dag hvor folk har tilgang til all verdens godsaker bruker enkelte f.eks Yamaha NS10 til enkelte nærfelt oppgaver. NS10 er vel den dårligste høyttaleren jeg noengang har målt på hva angår nøytralitet/linearitet.. Men dette dreier seg altså mye om å kjenne sin "referanse" eller arbeidsverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke fullrange heller. Bassen er nemlig uhyre vanskelig å få nøytral i et rom og mikses bedre med et par gode, nøytrale hodetelefoner som referanse.

Jeg har mest tro på kombinasjonen av godt headsett og et par gode høyttalere i stativhøyttalerklassen som referanse, uansett om de er laget for monitorering eller hifi.

Et annet tips er å kalibrere monitoreringsoppsettet ved bruk av referansespor og målinger. Det kan sammenlignes med å stemme en gitar kun etter ørene, sammenlignet med bruk av elektronisk tuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.