Web Analytics
Jump to content

bruk av rack effekter

nepse
 Share

Recommended Posts

Er inne på tanken om å kvitte meg med effektpedalene mine og heller gå over til å bruke rack effektene mine på øving.

Noen som har noen tips å komme med. Fordeler og ulemper? Ampen min er en roland jc120. Trengs det noen ytterligere preamp i forbindelse med rack oppsettet? (Jeg har sett at mange har preamper i racket sitt) Muligheter for å kontrollere effektene med midi foot controllers? Tips for oppsett, produkter etc? Lydkvalitet og praktisk bruk av effekter. Håper på noen konstruktive innspill her om bruk av rack effekter vs stomp bokser :)

---------

Lexicon Jamman, Gibson Echoplex, Lexicon Vortex

Rackeffekter utelukker vel ikke stompbokser..?

De fleste som kjører rack har som regel ei hylle med favorittpedalene sine i det, disse kjøres i sløyfer sånn at de kan programmeres

I MIDI sammen med rackeffekter, preamper osv.

Om du trenger annen lyd i tillegg til det JC120`n kan gi er det bare du som vet.

De fleste bruker jo JC120 kun til cleanlyd, men jeg vet jo ikke engang om du bruker gainlyder i det hele tatt?

Skal du gå rack er selvsagt en MIDI fotkontroller et must.

Mitt beste tips etter mange år med store rack som krevde mye vedlikehold og styr er å selge alt og gå for en Axe FX II :)

Uansett hva du gjør er ihvertfall det en av de første boksene du burde sjekke ut til racket ditt.

Jeg skal bruke en selmer mkII rørforsterker i tillegg til å bruke roland ampen til clean lyd.

Så det jeg først å fremst lurer på er om jeg burde ha en preamp eller noen andre enheter i rackoppsettet? Eller om gitaren bare kan kobles inn i rackeffektene og ut til forsterkerne. Altså, i forhold til rack preamper, er det bare for å kunne velge forskjellige amp lyder eller er det et must for å forsterke gitarsignalet i en sånn kjede?

Axen står på lista ja :)

Sikkert mange måter å gjøre det på.

Grunnen til at jeg vil ha et rack med prossessorer er primært så jeg kan bruke det i studio hjemme.

Men samtidig også bruke det i øvingslokalet innimellom, så jeg vil vel helst holde det enklest mulig.

Jeg vet ikke engang hvorfor man vil ønske å slave ampene inn i et eksternt sluttrinn, så da er det sikkert ikke

noe jeg skal blande meg borti.

Noen andre som har noen innspill, erfaring med bruk av rackeffekter og midi fotkontrollere?

Hva slags effekter har du da? Vanskelig å komme med noen råd når du ikke sier et ord om hva du har.

Men generelt sagt, som regel ikke optimalt å kjøre rackeffekter inn i gitaramper om du ikke har effektlooper i forsterkerene du kan bruke.

Lexicon Vortex

Lexicon Jamman

Gibson Echoplex

Roland jc 120

Selmer treble n bass

Det er nok ikke efffektlooper i forsterkerne nei, visste ikke at det hadde noe å si.

Tenkte å oppdatere med en rack eller to til, men greit å orientere meg litt først.

Hva som funker greit i forhold til kontroller muligheter osv..

Lexicon Vortex

Lexicon Jamman

Gibson Echoplex

Roland jc 120

Selmer treble n bass

Det er nok ikke efffektlooper i forsterkerne nei, visste ikke at det hadde noe å si.

Tenkte å oppdatere med en rack eller to til, men greit å orientere meg litt først.

Hva som funker greit i forhold til kontroller muligheter osv..

Å koble alt det i serie før forsterkerene vil være langt fra optimalt dessverre, gitarsignalet vil gå i gjennom 3x AD/DA konvertering i tillegg til at gitarsignalet alene er nok en smule for svakt, så vi snakker støy og sterkt redusert lydkvalitet.

Det optimale vil være å ha en gitarpreamp, en aktiv splitter og en mikser for å kjøre effektene parallelt, det er sånn det gjøres i "proffe" racksetups. Vel og i mitt anlegg. :)

Å koble alt det i serie før forsterkerene vil være langt fra optimalt dessverre, gitarsignalet vil gå i gjennom 3x AD/DA konvertering i tillegg til at gitarsignalet alene er nok en smule for svakt, så vi snakker støy og sterkt redusert lydkvalitet.

Det optimale vil være å ha en gitarpreamp, en aktiv splitter og en mikser for å kjøre effektene parallelt, det er sånn det gjøres i "proffe" racksetups. Vel og i mitt anlegg. :)

Sånn å forstå, da har jeg blitt litt klokere :)