Web Analytics
Jump to content

Distorsion-pedal rett i Lydkort

simenandreas
 Share

Recommended Posts

Hey! Jeg er en bassist som nå kjøper min første el-gitar! En Ibanez RG2610 Prestige.

Jeg har tenkt å bare bruke den til studio her hjemmet, og lurer på hva dere anbefaler for å få en god metal-aktig distorion lyd uten amp? Jeg har prøvd noen simulatorer som guitar rig og lignende, men har ikke funnet en lyd jeg liker. Jeg er ute etter en klar distorsion som skal ligne så mye som mulig på en røramp. Hvordan fungerer pedaler rett i lydkortet? Kanskje en rørpedal er noe jeg bør se etter?

Takk :)

Det kommer an på hvor høye krav man stiller. Selv har jeg en Line 6 toneport og får tilfredstillende lyd til demoer og skissebruk og har egentlig ikke høyere krav til det bruket. En Pod 2.0 kan man få for få hundrelapper for tiden og er man på stramt budsjett (eller lave skuldre) er dette ofte godt nok.

Pedaler rett i lydkortet funker sjelden bra så sant den ikke har en form for speaker/amp-sim innebygget. (alt er relativt og er man i NIN/industrial-landskapet og vil ha stygg, karikert gitarlyd er jo det veien å gå men vil man ha noe som høres ut som gitar funker det sjeldent)

POD funker ypperlig til direkte inn ja! Har hatt både 2.0 og XT i maaange år nå fordi det er så simpelt og bra til DI mtp pris. Etter at HD-serien kom ut, så fant prisene på gamle POD ganske betraktelig. :)

Å kjøpe en random distortion til å kjøre rett i lydkort er litt "risky" da mange distortion ikke låter noe særlig bra i dette bruksområdet, uansett prisklasse.

En vanlig pedal rett i bordet kan funke utmerket, litt ettersom hva slags lydideal du har. Er du ute etter noe slikt så er det jo helt gull:

Jeg antar at siden trådstarter nevner "ligne så mye som mulig på en røramp" at dette muligens ikke er rett lydideal.

Jeg leste egentlig bare topic... :D

Anbefaler trådstarter å knote mer med Guitar Rig, det er veldig mye godlyd å hente der. Prøv med TS eller treble boost foran «amp», og lek med de avanserte innstillingene på ampmodellene (sag, bias osv.), så bør det gå an å få til noe som funker bra.

Har også brukt splitfunksjonen (to amper samtidig) med stort hell, da med Rectifier-modellen med TS foran på den ene siden, og Ultrasonic eller hva den heter på andre siden. :)

Hvis du ikke får til noe brukbart med GuitarRig vil du neppe finne en enkelt pedal som gjør susen heller.. GuitarRig er i praksis helt på høyde eller bedre enn de fleste moderne multieffekter og vil f.eks gruse eldre Line6 produkter som Pod II o.l.

Lær deg å bruke GuitarRig er mitt forslag. Skal du ha "pedal rett i bordet" ville jeg prøvd med en grei multieffekt som f.eks Zoom G3 eller POD HD serien.

Takk for mange gode svar her! Jeg skal fikle litt mer med Guitar Rig og se hva jeg får til. Skal også sjekke ut den Mesa pedalen. Jeg kom også over en pedal på youtube som heter AMT Electronics California Sound. Den har en slags innbygd amp sim som man kan gjøre rett i lydkortet.

Synes selv den låt meget bra! Hva synes dere?

simenandreas: Kontakt meg gjerne på PM, så kan jeg sende deg et par Guitar Rig-patcher som funker bra for meg :) Å bruke en slik type software gjør alt så utrolig mye mer fleksibelt, særlig siden du kan spille inn det du skal for så å endre lyden totalt i ettertid. Kjører du en pedal/POD/multieffekt rett i bordet så er du jo låst til den lyden du spilte inn med :)

Jeg syns ikke AMT-videoen hadde noe særlig lydkvalitet. Mye støy, fisete vreng og generelt ikke noe å skryte av.

Angående POD, hvis du kjører XT eller nyere versjoner som lydkort, så kan du legge til amp sims som i Guitar Rig. Men er helt enig, Guitar Rig er fantastisk.. Mange muligheter og god lyd :)