Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken mikser?


Alfi27

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at årsaken til at lyden i PA-anlegget er så som så, er mikseren (en gammel Behringer-mikser).

Har sett på Yamaha MGP16X, Mackie Onyx 1620i og Mackie SFX16MkII. Er veldig usikker på disse. Yamahaen er utvilsomt mest fancy og mest attraktiv, men Mackie har jeg hørt også er veldig bra, og siden de koster omtrent det samme tenker jeg at Mackie har fokusert mest på lydkvalitet og mindre på fancy funksjoner, men det kan selvsagt være helt feil.. Yamahaen er jo ny av året, kom vel i mars, så vet ikke hvor mye folk vet om disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en 16 spors Mackie. Husker ikke betegnelsen, og den står på øvingslokalet så jeg får ikke sjekka det nå. Men den har funka helt problemfritt i over 4 år nå, har det jeg trenger av effekter, og kosta den gang 8k med flight. Trur de er billigere i dag. Jeg for min del kan i hvert fall gå god for at det er en god løsning til en vettug penge :)

Edit: Hvis du vil, kan jeg stikke innom øvingslokalet i løpet av morgendagen og sjekke betegnelsen, så blir det litt mer konkret :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse vil vel gjøre jobben fint, onyx-en har vel de beste preampene? Hvis du er villig til å gå litt opp i pris, vil jeg varmt anbefale Presonus StudioLive, låter veldig bra, enkel å bruke, og kan doble som lydkort.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være noen veldig merkbar forskjell da? Regner med at jeg ikke ender opp med noe dritt uansett hvilken jeg velger, men

Antagelig ikke hvis du sammenligner ei stripe fra hver mikser, men kanskje på hele miksen. Onyxen har gode preamper og eq, Yamaha mikseren har en innebygd kompressor, som faktisk virker(hvis jeg ikke husker feil), mens den siste Mackie mikseren bla har en master eq, som også kan være fint. Jeg regner med at nå står alt klinkende klart for deg? He he. Du får bare prøve å definere hvilke behov du har, og hvor mye penger du vil bruke. Jeg har erfaring med Yamahaen og Onyxen, og av de to foretrekker jeg Onyxen.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamahaen har så mange stilige funksjoner, f eks styring av effektdelen med iPhone osv, derfor virker den bra... :P

Ser ut som Onyxen er veien å gå da i følge deg, vil ha det som gir absolutt best lydkvalitet, det er det er som viktigst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamahaen har så mange stilige funksjoner, f eks styring av effektdelen med iPhone osv, derfor virker den bra... :P

Ser ut som Onyxen er veien å gå da i følge deg, vil ha det som gir absolutt best lydkvalitet, det er det er som viktigst..

Hvis du har bruk for de funksjonene på Yamahaen, så gå for den!

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tilfelle at den innebygde kompressoren i Yamahaen virker ville jeg pga dette gått for den. Kompressor er ganske digg å ha spesielt på vokaler, og jeg tror ærlig talt ikke at du vil merke noen særlig forskjell på preampene i den kontra Mackie heller. Det meste som selges i dag låter bra, så lenge man ikke kjøper det billigste av det billige.

Av nysgjerrighet, hva slags høyttalere bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Mackie CFX 16 MkII jeg har.

Har gått ned litt i pris, koster nå 6.795,- hos Belco. Ringer du Frank eller Halvor får du sikkert en fin pris inkl. flight.

http://www.belco.no/products/mackie-cfx16-mikser

20121014_DSCF3036.JPG

Den har ikke kompressor, men har innebygde effekter som holder lenge for mitt bruk.

20121014_DSCF3028.JPG

Jeg syntes den er enkel og fin å bruke, uten å ha sammenlignet specs med andre "budget-mixere". Noe av det jeg liker godt er at den har alle tilkoblinger på toppen, så den kan stå i flighten bare du passer på å kjøpe en flight som har utsparring for powercorden...

20121014_DSCF3029.JPG

Men som sagt, dette er bare min enkle erfaring, uten å ha fordypet meg noe særlig. Bare kjøpte den, og det funker helt prima, helt uten problemer, til et vanlig band. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en Behringer linjemikser med 24 spor (10 XLR) på "drittgigger" hvor vi må ta med frontline selv. Nå er det jo ikke all verdens krav av high fidelity på slike steder, så da fungerer denne ypperlig. Ikke er jeg dritredd om en eller annen idiot skulle være så uheldig å helle en halvliter øl over den heller,da den ikke koster all verden.

Trur vi betalte ett sted mellom 2 og 3 tusen for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tilfelle at den innebygde kompressoren i Yamahaen virker ville jeg pga dette gått for den. Kompressor er ganske digg å ha spesielt på vokaler, og jeg tror ærlig talt ikke at du vil merke noen særlig forskjell på preampene i den kontra Mackie heller. Det meste som selges i dag låter bra, så lenge man ikke kjøper det billigste av det billige.

Av nysgjerrighet, hva slags høyttalere bruker du?

Vet at merket er HK, lurer på om det heter Lucas eller noe i den duren. Jeg har prøvd å finne nøyaktig de samme høyttalerne på nettet, men har ikke funnet de..

Vi bruker en Behringer linjemikser med 24 spor (10 XLR) på "drittgigger" hvor vi må ta med frontline selv. Nå er det jo ikke all verdens krav av high fidelity på slike steder, så da fungerer denne ypperlig. Ikke er jeg dritredd om en eller annen idiot skulle være så uheldig å helle en halvliter øl over den heller,da den ikke koster all verden.

Trur vi betalte ett sted mellom 2 og 3 tusen for den.

Som du ser i første posten, så er det nettopp en Behringer jeg skal erstatte, fordi den ikke er god nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.