Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort levetid på batteri med EMG?


Anbefalte innlegg

Har en Mayones med to stk EMG 89 og piezo bridge.

Har nå hatt den i ca to måneder, og må nå snart sette inn batteri nr tre. Har hatt lite tid til å spille, samt at jeg har tatt ut ledningen hver gang jeg har brukt den.

Synes dette virker å være mindre enn hva som kan forventes av batteritilevetiden. Er det slik at EMG 89 tilsvarer 4 mikrofoners forbruk, samt at piezoen bruker strøm tilsvarende en mikk? ,Kan det være en mikk som er defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at EMG 89 tilsvarer 4 mikrofoners forbruk, samt at piezoen bruker strøm tilsvarende en mikk?

Nei, den gjør at du spiller 4 ganger fortere;)

Men fra forumspøk til alvor, virker dette veldig rart! Har hatt flere gitarer med aktive EMG, og aldri byttet, eller hatt behov for å bytte. At en fra 2010 som fremdeles har i batteriet fra fabrikk. Den skal jo normalt ikke trekke strøm fra batteri når kabelen er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gitar deler piezoen batteri med EMGene. Kanskje dette er med å bidrar? uansett så kan det virke som det blir dratt strøm uansett om jeg ikke har i ledningen.

Har googlet, og da er det blitt foreslått at en av mikkene er defekte. En tanke er at det kanskje kunne blitt løst med å legge en bryter fra batteriet? Skulle helst ha unngått det, men ser for meg det blir den billigste løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt EMGer så lenge, med selv Dragonfire-ene mine er det liv i etter to-tre måneder uspilt. Det er jo billige replikaer, så en skulle tro at man skal få en del levetid ut av et 9V-batteri med originale EMGer.

Alle steder jeg leser om det nevner de at man skal få hvertfall noen måneder ut av hvert batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hva som gjør at det skjer. Det som gjør at strøm brukes er jo at du setter inn en jack (på en som fungerer, that is), så kanskje første steg er å sjekke at jacken er koblet riktig?

Det vil jo ta tid å feilsøke "skikkelig", med tanke på at du helst skulle eliminert en og en variabel og sjekket om batterilevetiden gikk opp/ned. Problemet er at du har X antall poter, en jack og sikkert to pickuper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke skrur ordentlig "av" når den ikke er plugget inn vil jeg tro at du skal finne spenning et eller annet sted inne i kretsen med multimeteret på volt, selv når jacken ikke er plugget inn.

Min første tanke var å bruke et multimeter på ampere setting i serie med batteriet og så hva kretsen trekker når den er på / av, men det er mulig at det er snakk om for lite strøm til at et vanlig multimeter egner seg til å fange opp hvor mange microampere eller hva det måtte være... Om du har en sånn batteriklips-ledning liggende kan du klipse den på der batteriet skal sitte så får du rigget opp batteri og multimeter etc på utsiden av gitaren når du måler.

Endret av entoneskala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke skrur ordentlig "av" når den ikke er plugget inn vil jeg tro at du skal finne spenning et eller annet sted inne i kretsen med multimeteret på volt, selv når jacken ikke er plugget inn.

Min første tanke var å bruke et multimeter på ampere setting i serie med batteriet og så hva kretsen trekker når den er på / av, men det er mulig at det er snakk om for lite strøm til at et vanlig multimeter egner seg til å fange opp hvor mange microampere eller hva det måtte være... Om du har en sånn batteriklips-ledning liggende kan du klipse den på der batteriet skal sitte så får du rigget opp batteri og multimeter etc på utsiden av gitaren når du måler.

Takk for godt tips. Må få satt av litt tid når huset er rydda og ungene i seng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.