Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

halspickup til eugen paragon


mislykketmusikant

Anbefalte innlegg

hallo.

for ca. en uke siden byttet jeg til meg en eugen paragon `98-modell.

i den står det 2 stk. rio grande singlecoils, der den i halsstilling er spunnet vanlig vei, og den i midtstilling er spunnet motsatt vei (iflg. henki selv.)

i bridgeposisjon står det en rio grande humbucker.

halspickupen er sjekket av henki, og bekreftet død. jeg bruker stort sett bare halspickupen og bridgepickupen på alle gitarene jeg spiller på. vet ikke hvorfor, men har aldri likt lyden fra midtpickupen på de fleste gitarer. og liker heller ikke lyden av to pickuper kombinert. noen av dere synes sikkert det høres tåpelig ut, men slik er det for meg.

så, til spørsmålet:

jeg vil bytte pickup i halsposisjon, til en pickup som har en god, varm strat-lyd. har van zandt-pickups i stratten min, og liker forsåvidt lyden i de. men jeg vil gjerne ha enda varmere lyd i den jeg skal kjøpe nå. og den må også ha tilnermet samme output som humbuckeren. (se link)

http://www.riograndepickups.com/scart/ProductPage.asp?ImageLink=BBQ2Z&ProductName=For+Humbuckings

sjekket noen youtube.klipp med lindy fralin sin blues special, og synes den hadde en ganske god lyd. men de selges ikke i norge. og jeg er veldig lite begeistrer for å kjøpe slikt fra andre land enn norge, da jeg ikke kjenner reglene om handel i andre land.

så: vet noen om en skikkelig god, varm single-coil pickup som selges i norge av en pålitelig forhandler? og som har ca. den samme outputen som rio grande-pickupen som står i? den må også ha samme dimensjon (ca.) som den gamle rio grande-pickupen, da disse er montert i utfreste hull i gitaren, uten deksel over.

bør ikke koste over 2000 kroner.

har desverre ikke mer info om de tekniske spesifikasjonene, da jeg egentlig ikke forstår meg veldig mye på slikt.

(gode) svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en single-coil med bra output og varm lyd, da er Duncan SSL-5 eller DiMarzio FS-1 begge gode valg. De er begge tradisjonelle single-coils, men viklet ekstra hotte , som gir bra output og mindre diskant enn typiske stratmikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke skummelt å kjøpe pickuper fra utlandet...

Jeg har Fralin Blues Special i en strat, gode pickuper.

Mine favoritter er Suhr Landau og V60LP men de er kanskje litt mer tradisjonelle og lavere i output enn Rio Grande`n.

SSL-5 er vanskelig å gå feil med og ja.

Ellers er de nye DiMarzio Injector Gilbert singlecoilene ganske så hotte og låter fint.

Duncan Quarterpounder er også kule, men de har kanskje litt i overkant mye output litt avhengig av hva du ser etter.(Men matcher bra med hotte humbuckere)

Jeg vet desverre ikke akurat hvor hot Rio Grande`n er, så litt vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et plekterbrett med 3stk Lindy Fralin Blues Special på Musikk Praksis kjøp og salg for 1500,-

Jeg har nærmere 400 handler på eBay +en haug gitarer og stash fra div forum o.l så det å

handle fra utlandet er greit bare man bruker sunn fornuft -Jeg har aldri hatt et problem ihvertfall :)

Pickuper er jo uansett endel billigere fra forhandlere i utlandet og det er jo tryggt å kjøpe fra seriøse butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det funke på samme måte? jeg mener, siden den er spolt den andre veien?

ideen med en reverse wound mid pickup er for å få hum cancelling i posisjon 2 og 4. Uten å ha sett specs på disse pickupene vil jeg tro forskjellen på mid og neck er minimal (og sannsynligvis ingen, bortsett fra reverse wound) så det vil funke fjell det. Det skader ikke å prøve uansett, det er en enkel operasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.