Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dimarzio super distortion som 'split mode'?


Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Noen som kan linke til et bra diagram for en humbucker koblet til en push/pull pot? Finner liksom ikke helt det jeg leter etter. Jeg kobla den opp som jeg trodde var rett. Men, det var visst ikke.

Hører forskjell på lyden når jeg drar den opp, men jeg vet ikke om det er helt rett. Når jeg banker på den så er det liksom lyd i begge. Men lyden forplanter seg jo, når jeg banker utenfor pick-upen så høres det også. Må jeg måle meg fram til om den funker eller ikke?

Men det som er verst er at volumet ikke funker helt. Når jeg skrur den av så er det fortsatt lyd, masse lyd. Litt mindre gain, men fortsatt lyd. Så da har jeg vel kobla feil. Eller så er poten ødelagt.

Så jeg trenger et bra diagram for push/pull pot, 1 humbucker og 2 singlecoils. Gjerne Dimarzio-diagram. Som er forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke vreng lønner det seg å parallellkoble i stedet for å coilsplitte. Har coilsplitta begge pickupene på LPen min (med Dimarzio pickuper), og den støyer mye på high gain. På en annen LP og på superstratten min har jeg derimot parallellkobla pickupene, noe som gir omtrent samme lyd som coilsplit men uten støy siden begge coilene fortsatt er aktive. Brukte en push/ pull pot. I snitt gir coilsplit en volumreduksjon på ca 4 dB, mens parallell gir ca 6dB, altså et hørbart volumtap i forhold til seriekoblede humbuckere.

Du finner fine diagram på Seymor Duncan, også oversikt over de forskjellige lederfargene til de forskjellige merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått coilspliten til å funke. Men det er verrre med volumet. Signalet blir svakere, men fortsatt lyd, når jeg drar av volumet.

Men når de to andre singlecoilsen er valgt så funker det som det skal, altså ingen lyd. Altså bare på Dimarzioen problemet oppstår.

Det er ingen kontakt mellom ledere og jord.

Kan være du har "loddet i stykker" potmeteret. Hvis du har en loddebolt som ikke er varm nok, og du må holde det på lenge før tinnet smelter, blir potmeteret så varmt at det blir ødelagt. Ikke sikkert det er det, men jeg har vært borti at det har skjedd. Da er det bare å kjøpe ny loddebolt, samt nytt potmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.